• EruGoEller

    Ang EHEC och bokhornsklöverfrön...

    Jag tycker det verkar som om Smittskyddsinstitutet och Livsmedelsverket samt likande myndigheter ute i Europa famlar blint efter källan till den falriga typ av EHEC som man har haft i Tyskland mfl ställen och nu ett fall i Sverige.

    Senaste är ju att det rör sig om bokhornsklöverfrön, som företaget Econova sålt i form av Weibulls Groddblandningar och alfafafrön.

    Undrar: de företag som tillverkar olika kryddor som man köper i livsmedelsbutiker, typ Santa Maria och Kockens är ju extremt noga med sina produkter och har mikrobiologiska analyser samt värmebehandlar sina kryddor med vattenånga på 120 grader.

    Gäller detta inte de fröpåsar som Weibulls säljer? Trodde att alla frön man köper för egen odling hemma i trädgården också var lika bra kontrollerade men det verkar tydligen inte så?

    Förklaringen till att så få fått EHEC av den där groddblandningen isåfall är väl att det inte är så många som odlar egna groddar hemma?

    Menar, bokhornsklöver finns ju i curry man köper på vanliga kryddbruk och jag har aldrig hört talas om någon som blivit sjuk av det.

    Bokhornsklövern skulle ha börjat säljas iSverige redan i början av 2010....och bara ett enda fall isåfall hittills skulle bero på detta?

    Tycker det hela är märkligt.....!

     

  • Svar på tråden Ang EHEC och bokhornsklöverfrön...
  • EruGoEller
    Minifer skrev 2011-07-07 03:19:03 följande:
    men överlever frön som skall gro en behandlig på 120 grader?
    prcis det jag tänkte med-såklart gör de inte det. Läste sedan att  man inte värmebehandlar just frön som är avsedda för grodd...

    Så det är nog bara de där fröna som är för att gro groddar med som var smittade isåfall. 
Svar på tråden Ang EHEC och bokhornsklöverfrön...