• Scream2

    Hjärtstopp - på flyget....

    Nu har Aftonbladet lyckats igen....tårdrypande "journalistik" där det fattas SÅ jäkla mkt information!!!
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13417284.ab

    Jag betvivlar STARKT att karln ens hade HJÄRTSTOPP...högst troligt ett blodtrycksfall där det krävdes lite stimulering för att han skulle vakna till. "Duktiga" undersköterskan som kunde första hjälpen har ju för fasen inte ens kollat efter pulsen...eller har hon? Men eftersom det är dom själva som uttalar sig och glömmer bort denna mkt viktiga faktor är det ju enbart PINSAMT!

    Självklart blir man chockad och säkert lite i kris när nåt sånt händer, men att sen skriva ut att han har förmaksflimmer, en mkt vanlig åkomma som då inte orsakar hjärtstopp i första taget (om det nu är förmakslfimmer han har...många skickas hem med pågående flimmer och Waran i väntan på konvertering).

    Så vad är sant och inte? Är det krisande anhöriga som tror att livet blir mindre krisigt om man uttalar sig i Aftonbladet? Fast jag kan ju hålla med om (om det nu stämmer) att Ryanair är snåla om dom ska ha betalt för smörgåsen....men å andra sidan, orkade han äta upp smörgåsen efter sitt hjärtstopp så kan han ju inte varit speciellt illa däran...och egen bil till sjukhus klarade han också? Varför ringde dom själva inte efter ambulans när de såg att ingen fanns, varför körde dom själva?

    Jag funderar vidare...men är ju inte ett dugg förvånad...        

  • Svar på tråden Hjärtstopp - på flyget....
  • Scream2
    Tow2Mater skrev 2011-08-05 13:45:00 följande:
    I  det sista stycket står det "Hans hjärta övervakas dygnet runt och läkarna har konstaterat att han har hjärtflimmer med risk för nya hjärtstopp."
    Det tolkar jag som att om de konstaterat att han har risk for nya hjärtstopp, måste han ju ha haft ett, eller...?

    Måste han? Det står inte nån stans i artiklen att en läkare sagt att han verkligen haft det! Och vem säger att läkarna säger precis så? Anhöriga är det som uttalar sig och de verkar ju trott att det var ett hjärtSTOPP! Möjligen ett kort andningsstopp säger jag...
  • Scream2
    Sixxty skrev 2011-08-05 13:51:18 följande:
    Jag blev också fundersam när jag läste artikeln. Enl flygbolaget tackade hon ju nej till hjälp. Min första tanke var att hon inte kommer ihåg att hon blev tillfrågan. Om en person på ett plan svimmar som personalen förmodligen uppfattade det som) vaknar till och tas om hand av anhöriga som sger sig ha vårdutbildning och säger nej när man tillfrågas om planet ska landa och ambulans sak tilkallas så kan man inte vänta sig att de uppfattar det hela som något allvarligt. De har inte tillgång till passagerarnas journaler vad jag vet.

    Precis! Känns som efterhandskonstruktioner....och det blir ju det när Aftonbladet väljer att skriva som dom gör!
  • Tow2Mater
    Scream2 skrev 2011-08-05 14:01:01 följande:
    Måste han? Det står inte nån stans i artiklen att en läkare sagt att han verkligen haft det! Och vem säger att läkarna säger precis så? Anhöriga är det som uttalar sig och de verkar ju trott att det var ett hjärtSTOPP! Möjligen ett kort andningsstopp säger jag...
    Nej, det är ingen direkt kvotering ifrån de anhöriga, det är artikelförfattaren som konstaterar det.

    Om det står "läkarna har konstaterat att han har hjärtflimmer med risk för nya hjärtstopp" vet jag inte varför du tolkar det som andningsstopp. Om arikelförfattaren fått fram det hela rätt eller fel i sin text vet vi ju inte, men innan man har nån annan info måste man ju gå på det som faktist sägs i artikeln.
  • Scream2
    Tow2Mater skrev 2011-08-05 15:08:12 följande:
    Nej, det är ingen direkt kvotering ifrån de anhöriga, det är artikelförfattaren som konstaterar det.

    Om det står "läkarna har konstaterat att han har hjärtflimmer med risk för nya hjärtstopp" vet jag inte varför du tolkar det som andningsstopp. Om arikelförfattaren fått fram det hela rätt eller fel i sin text vet vi ju inte, men innan man har nån annan info måste man ju gå på det som faktist sägs i artikeln.

    Måste man, när man kan läsa sig till rena felaktigheter? Det fattas massa fakta som vanligt när Aftonbladet skriver sina plojartiklar, bara dom snokar upp minsa lilla när nån Svensson vill sätta dit nån högre instans så slarvas det snabb ihop en artikel utan större research och det blir fel! Galet!!!!

    Pat kan lika gärna blivit lite bradycard och snabbt kommit sig.   
  • Philippa

    Men allvarligt, vad spelar det för roll??

    Sluta läs aftonbladet om det är så hemsk tidning

  • Scream2
    Philippa skrev 2011-08-05 15:33:39 följande:
    Men allvarligt, vad spelar det för roll??

    Sluta läs aftonbladet om det är så hemsk tidning

    Nope! Jag tänker inte sluta läsa deras felaktiga artiklar. Jag tänker läsa och ta med dom till FL så fler kanske får upp ögonen för att man inte ska tro på allt som står i tidningen. Ursprunget är att här på FL verkar 95% av medlemmarna tro benhårt på att Aftonbladet är en säker källa...
  • Scream2

    E vi bara två som tvivlar på artikelns innehåll...och har andra tankar om vad som egentligen hände?

  • Sixxty
    Scream2 skrev 2011-08-05 21:05:42 följande:
    E vi bara två som tvivlar på artikelns innehåll...och har andra tankar om vad som egentligen hände?
    Visst är det konstigt. Att det står i artikleln att det finns risk för nya hjärtstopp är knappast det samma som att han hade ett hjärt stopp. Tror knappast att den informationen kommer direkt från sjukvården heller utan är vad anhöriga har uppfattat och säger till tidningen.

    Det som skrivs i kvällspressen skrivs för att sälja lösnummer. Tyvärr säljer snyfthistorier som kastas ihop utan någon research bättre än artiklar med riktiga fakta.
  • Scream2
    Sixxty skrev 2011-08-06 23:49:27 följande:
    Visst är det konstigt. Att det står i artikleln att det finns risk för nya hjärtstopp är knappast det samma som att han hade ett hjärt stopp. Tror knappast att den informationen kommer direkt från sjukvården heller utan är vad anhöriga har uppfattat och säger till tidningen.

    Det som skrivs i kvällspressen skrivs för att sälja lösnummer. Tyvärr säljer snyfthistorier som kastas ihop utan någon research bättre än artiklar med riktiga fakta.
    Och det är pinsamt...på riktigt...och att folk läser och tror att det är svart och vitt och den enda sanningen...
  • Anton Chigurh

    – Han reagerade inte när jag försökte skaka honom. Men efter att jag slagit honom i bröstet började han andas igen, säger Billie

    Jaja, det där har då fan inget med HLR att göra, inte ett jävla dugg. Dottern slår pappan i bröstet, tydligen sittande, några gånger, och vips, så är pumpen igång igen. Skitsnack.

    Skall du ha en fullgod simulering av hjärtat för att upprätthålla blodcirkulationen vid ett hjärtstopp skall bröstkorgen tryckas in 5 centimeter, det fixar inte dottern på en sittande person, såvida hon inte liknar Magnus Samuelsson vad gäller muskelmassa.

    Och, det är bara på film som personen vaknar upp efter 4-5 sekunder HLR, i verkligheten behövs Defibrillering, och tom då är utgången mycket oviss.


    The dumber people think you are, the more surprised they're going to be when you kill them.
  • Scream2
    Anton Chigurh skrev 2011-08-10 12:20:53 följande:
    – Han reagerade inte när jag försökte skaka honom. Men efter att jag slagit honom i bröstet började han andas igen, säger Billie

    Jaja, det där har då fan inget med HLR att göra, inte ett jävla dugg. Dottern slår pappan i bröstet, tydligen sittande, några gånger, och vips, så är pumpen igång igen. Skitsnack.

    Skall du ha en fullgod simulering av hjärtat för att upprätthålla blodcirkulationen vid ett hjärtstopp skall bröstkorgen tryckas in 5 centimeter, det fixar inte dottern på en sittande person, såvida hon inte liknar Magnus Samuelsson vad gäller muskelmassa.

    Och, det är bara på film som personen vaknar upp efter 4-5 sekunder HLR, i verkligheten behövs Defibrillering, och tom då är utgången mycket oviss.

    Nån som fattar grejen!
  • humma

    Fast om man är insatt i flygbranschen så är man lite förvånad över att man inte gav syrgas, höll upp benen osv.
    Sedan är det en journalist (?) som återger vad dessa människor säger, ytterligare en källa till felaktigheter.

    Sedan är jag iofs ganska skeptisk till Saftonbladets rapporteringar då det står så mycket som återges felaktigt i en massa olika ämnen.

  • Scream2
    humma skrev 2011-08-10 12:38:09 följande:
    Fast om man är insatt i flygbranschen så är man lite förvånad över att man inte gav syrgas, höll upp benen osv.
    Sedan är det en journalist (?) som återger vad dessa människor säger, ytterligare en källa till felaktigheter.

    Sedan är jag iofs ganska skeptisk till Saftonbladets rapporteringar då det står så mycket som återges felaktigt i en massa olika ämnen.

    Men det är ju precis det jag vill komma till. Att Aftonbladet inte ger rätt version av det som inträffat!
  • humma
    Scream2 skrev 2011-08-10 12:40:24 följande:
    Men det är ju precis det jag vill komma till. Att Aftonbladet inte ger rätt version av det som inträffat!
    Ops, inser det nu. Min hjärna behöver lunch...
    Skäms
  • Scream2
    humma skrev 2011-08-10 12:41:25 följande:
    Ops, inser det nu. Min hjärna behöver lunch...
    Skäms

    Ingen fara! Bara glad att fler insett, många i tråden köper ju allt Aftonbladet skriver, rätt upp och ner
Svar på tråden Hjärtstopp - på flyget....