• Anonym

    seprationsångest ??

    hej varje gång jag ska lämna min son på dagis så gråter han han skriker lämna mig inte mamma jag vill gå hem . han är 3 år och han leker inte så mycket med andra barn han leker knappt inte alls med andra barn vi har varit ute på lekparker och allt möjligt fort det kommer barn så vill ha gå hem och blir ledsen . 
    det går bra att lämna han hos hans mormor och morfar farmor och farfar det är inga problem men hos andra går knappt inte han blir jätte ledsen så har börjar fundera på om han har sepration ångest och varför vågar han inte leka med andra barn ?
    som mamma tycker jag att detta är jätte jobbigt och det gör ont i hjärtat på mig att lämna honom
    vad ska man göra?? , och det är bråk varje morgon det är inget roligt 

  • Svar på tråden seprationsångest ??
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Du beskriver att din son blir ledsen när du lämnar honom på dagis och att han har svårt att leka med jämnåriga barn.
    Det låter som om din son är inne i en fas när han ska börja knyta an till jämnåriga barn . Att han redan lärt sig att man kan lita på kända vuxna är alldeles tydligt. Eftersom du ju vet att att de vuxna på dagis är att lita på så ska du lugnt lämna din son till dem trots att han protesterar. Att han gråter är en protest mot det som ännu inte är tillräckligt vant för honom. Om du då visar dig van och uppträder konsekvent så kommer han att lugna sig och lita på det. Om du i stället ömkar och tycker synd om honom ökar du hans oro och det är ju ingen hjälp för hans utveckling.
    När det gäller hans ovana vid jämnåriga barn kan han behöva lite mer konkret hjälp hur man leker med dem. Se till att vara med i början och styr deras lekar så blir din son trygg. Om du bara släpper honom med dem kan det ju hända lite av varje. Så små barn har ju ännu inte lärt sig fullt ut att umgås utan behöver de vuxnas stöd.
    På det viset kommer han snart att våga sig in i lekar även med jämnåriga.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden seprationsångest ??