• Ïzabel2012

    Trött & gravid med tvillingar

    Hej,

    Jag är gravid i 14e veckan med tvillingar och är så trött så att jag vet knappt hur jag ska hålla ögonen öppna på dagtid... Det känns jätte jobbigt att vara på jobbet och allt jag kan tänka på är hur skönt det vore vara att få sova. Vad gör man?!?!? Det går ju inte att jobba. Kan man sjukskriva sig redan så här tidigt? Någon annan med samma problem?

    Mvh,

    Izabel

  • Svar på tråden Trött & gravid med tvillingar
  • Selene

    Hej,
    Grattis till tvillingarna!

    jag var också jättetrött, väldigt länge.
    Har pluggat och jobbat extra, men det var helt ohållbart, så jag blev sjukskriven från v.16 från jobbet och i skolan har jag gjort det jag orkat.
    Du kan kanske höra dig för med läkare/mvc hur du kan göra? Beroende på jobb kanske 25% skulle räcka så du får sova längre på morgonen, eller så är det 100% som gäller för att du och bebisarna ska må bra?
    Det är ju en mycket större påfrestning att vänta två, så det är inte så konstigt om man inte orkar samma tempo som vanligt....

  • LitenIda

    Hej!

    Grattis till twinsen!
    Som Selene skriver ovan så är det en extra påfrestning att vara gravid med tvillingar. Jag har haft perioder med exstrem trötthet och har endast varit ordinerad att vila och ingenting var konstigt enligt både läkare och bm.
    Jag var deltidsjukskriven i början, vilket gjorde en enorm skillnad. Men då hade jag också drabbats av graviditetsmigrän som de uttryckte det. Så jag har ingen aning om vad försäkringskassan säger om sjukskrivning pga trötthet. Men har hört att de genrellt har större förståelse för de som väntar tvillingar. Du påverkas ju mycket av tröttheten och det i sin tur påverkar hur resten av kroppen mår, både fysiskt och psykiskt. Så jag tycker absolut du ska kontakta din mvc för att komma i kontakt med läkare.
    Det kommer vara en berg och dalbana, så tänk på dig själv och de två där inne i första hand. Och njut av de dagar du mår bra.. ett litet tips bara!! =)

  • GeRDiS

    Väntar oxå tvillingar är dock bara i v 9 (8+0) och är så trött så ja vet inte hur jag ska klara mig från dag till dag, har en 4 åring och en 2 åring sen innan, som tur e har ja semester nu o powernappar ofta, men hur tusan ska ja orka sen....

  • Freddy73

    Jag var sjukskriven v12-v14 på heltid bara för att "komma ikapp" lite som min BM uttryckte det och efter det så jobbade jag till v30.

  • Miss78

    Hej hej!
    Redan innan jag visste att jag var gravid så blev jag helt plötsligt jätte trött!!
    Efter en v tog jag 2 gravtestoch det visade sig att jag var gravid!
    Trötthet stod som ett av symtomen... Men jag höll på att somna på jobbet, sov en stund när jag kom hem och typ ändå 10 timmar per natt. Från att bara ha behövt 6-7 timmars nattsömn innan..
    I vecka 8 (7+0) fick jag reda på att det var tvillingar i magen och veckan efter det hade jag inskrivning hos BM. Hon kollade mina värden och hade lågt järnvärde. Så nu äter jag vanliga järntabletter och har blivit lite piggare.
    På måndag går jag in i v11.
    Men ja, jag är tröttare än vanligt! Rejät tröttare!
    Har haft 4 v semester nu och börjar jobba igen på måndag, vi får väl se hur det går Skrikandes

    Jobbar heltid på förskola med 15 små barn i ålder 1-3!
    Kommer nog vara sjukt trött!!

Svar på tråden Trött & gravid med tvillingar