• Sandra Hansson

    Hur ont gör det!?

    Hej jag väntar ett barn och min beräknade förlossning är den 30 september. Jag är väldigt rädd inför min första förlossning! Berätta ni som fött barn hur ont det gör på en skala från 1 till 10. Gör det ondare att föda med sugklocka? 

  • Svar på tråden Hur ont gör det!?
  • Björckan

    Egentligen är det dumt av dig att starta en sådan här tråd... för det finns ingen som kan säga hur just din förlossning blir eller hur ont just du kommer få. Risken är att du bara blir mer rädd av det du kommer får höra. Men eftersom du frågar så...

    Jag tyckte att det gjorde så ont att jag liksom kopplade bort huvudet från kroppen. Jag minns att jag tänkte att jag inte insåg att man kunde ha såhär ont. När de drog ut honom med sugklocka minns jag att jag nästan skrattade åt mig själv (i huvudet) för det kunde inte vara på riktigt att något gjorde så ont utan att man dog av det. I verkligheten tror jag inte att jag skrattade utan bara skrek rakt ut. Så på den skalan från 1-10 som jag hade innan jag födde barn så var det väl 15. 

    Men det gjorde ju inte ont efter att de hade lagat mig. Läketiden efteråt gjorde inte heller så fruktansvärt ont. Det var helt hanterbar smärta trots att jag fick en SR grad 4. 

    Jag vet inte om det gör mer eller mindre ont med sugklocka eftersom jag inte har något att jämföra med och som sagt är det ingen som jag säga hur du kommer uppleva din förlossning. 

  • Izzibizzi

    Första förlossningen gick hur bra som helst och smärtan var inte alls så farlig som jag trodde. Sa direkt efter att detta kan jag göra om när som helst.
    Andra förlossningen (blev igångsatt två veckor över tiden) var ett helvete. Vill aldrig någonsin göra om det.

  • Mandiisen
    Izzibizzi skrev 2012-08-19 21:55:14 följande:
    Första förlossningen gick hur bra som helst och smärtan var inte alls så farlig som jag trodde. Sa direkt efter att detta kan jag göra om när som helst.
    Andra förlossningen (blev igångsatt två veckor över tiden) var ett helvete. Vill aldrig någonsin göra om det.
    Ja jag har hört att bli igångsatt är ett helvetet!
    Min mamma blev igångsatt med mig och hade 3barn sen innan och hon sa att hennes förlossning med mig var ett riktigt helvete
    En mamma är ingen ålder! Jonathan, 5/8-11. Bebis 2, 7/1-13 <3
  • Mumriken
    Mandiisen skrev 2012-09-18 13:23:44 följande:
    Ja jag har hört att bli igångsatt är ett helvetet!
    Min mamma blev igångsatt med mig och hade 3barn sen innan och hon sa att hennes förlossning med mig var ett riktigt helvete
    Ja, igångsättning är ett helvete. Låt bli om ni får valet. Min kropp hängde inte alls med, gör aldrig om det igen.
  • Leja

    Det gör ont, 10 av 10, men som många andra skriver, inte hela tiden utan korta stunder och däremellan får man vila. Det finns smärtlindring som gör det uthärdligt. Enligt mitt tyckte gjorde öppningsskedet mycket mer ont än när barnet skulle ut. Krystvärkarna var inte alls smärtsamma, och när huvudet stod i öppningen så var det mer svidande och brännande än ren smärta. Och hur ont det än gjorde att föda, så tyckte jag att dagarna efter var mycket värre! Att knappt kunna sitta, gå och känna sig helt fördärvad där nere var INTE kul. Men dte gick ju också över. =)

  • Helena Elisabeth

    För mig så var det jobbigaste med båda mina förlossningar att öppnas de sista 2-3 centimetrarna. Det var det som gjorde ondast tyckte jag och att man ska börja hålla på och byta om och ha ctg apparaten påkopplad just då...

    Men när man krystar och barnet ska ut så vill jag minnas att det inte gjorde ont på det sättet, det var mer att man måste ta i så in i helv*t* för någonting stort måste bara komma ut. Det blir ett rejält tryck nedåt. Som att man ska bajsa ut en vattenmelon :) Men det var mer skönt att få trycka på, fast det ett tag där känns som att hur mycket man än trycker på så går det inte :). Så värkarna i slutet av öppningsskedet var det som var jobbigast... för mig ialla fall. Men ingen förlossning är ju den andra lik. 
      

  • Helena Elisabeth

    Kan tillägga också att när jag kommit in så med båda så var jag inne ca 1.5 timme på förlossningen och krystade 18 min med första barnet och 12 min med andra. Så det enda jag hann var lustgas. Så det behöver inte bli en lång förlossning bara för att man är förstföderska. Vem vet, nu ska jag få barn nr 3 om 16 dagar och är inställd på att det kan bli en långdragen och jobbig förlossning och jag kanske kommer vilja ha mer smärtlindring har hört att barn nr 3 kan ta längre tid?! Rynkar på näsan

  • T1one
    Pissenisse skrev 2012-08-09 23:27:06 följande:
    Jag var livrädd för förlossningen..
    Men när den väl kom så gjorde det inte ont alls, ingen bedövning, öppnades helt på två timmar och det kändes som molvärk.
    Krystvärkarna kändes som att kroppen lixom tömdes på luft och tryckte av sig själv, obehagligt kanske men ingen större smärta.. 
    .... Tills huvudet skulle ut.. jisses... hade kunnat trycka ut honom på två röda men kände ju hur hela underlivet töjdes i alla riktningar så jag lixom sög tillbaka honom.. Tillslut  gav jag upp och tjöt för första gången under hela förlossningen.. men det va ju bara en minut kanske av hemsk smärta.. 
    Så det gör jag gärna om, och hoppas på samma tur nästa gång! 
    Hahaha skrattar det lät roligt när jag läste det känner igen mig själv haha fast jag tyckte värkarna med gjorde ont men inget gämtemot huvudet som skulle ut MEN när det kom ut så kom allt och har aldrig lämnat en sån enorm suck som när man kände hur allt splattades ut och allt släppte! Det gör ont på många men man överlever och glömmer det inom ett par veckor hur ont det gjorde. Nu sitter jag gravid igen efter 3 månader
    Alvin 2012-04-27, Bebis 2 beräknad 2013-04-20
  • NollÅtta

    10 av 10

    Men ta EDA och lustgas så blir det lite bättre .

    Nackdelen med EDA är att förlossningen kan ta lite längre tid, men det var det värt tycker jag.De tog iofs bort min eda sista 6 timmarna och gav mig värkstimulerande. Inte ok AJ.

    Jag fick även pudensblockad (man blir bedövad i muttan) och då kände jag inte när jag gick sönder, 3 stygn.


    Om snöret inte håller, utan går av, är det bara att försöka med ett annat snöre. - Nalle Puh A.A. Milne
Svar på tråden Hur ont gör det!?