• idaangelica

    Ni som har tvillingar, hur var den första tiden?

    var det kaos eller får man det att gå runt? :) 

  • Svar på tråden Ni som har tvillingar, hur var den första tiden?
  • Dohgon

    Ett levbart kaos? ^^

    På något sätt klarade man av det, och alla har olika sätt och rutiner för att komma igenom första tiden. Sen rullar det liksom på.

    Jag och sambon delade på dugnet. Jag hade barnen dagar han nätterna. vi hann med att äta lite mat tillsammans och någon enstaka gång ibland kanske se på en film ihop. men ofta möttes vi i stort bara i sovrumsdörren första 2 månaderna.

    Ett bra tips, ha massa matlådor i frysen!

  • fågelblå

    Hos  oss var den allra första tiden inte alls så jobbig. Båda två sov mest hela tiden, typ 23 timmar i dygnet. Satt och ammade i soffan och mannen fixade mat åt mig. Glad

    Kaoset började efter några veckor då dotterns refluxproblem blev påtagliga, båda hade magont och deras sovmönster förändrades. Sonen ville sova långa stunder i vagnen som rullade och dottern bara i korta snuttar i famnen.

    Men man överlevde det också!

  • Kossan mu

    Vi har nog haft tur då våra tvillingar har sovit jätte bra ända från start. Det som man upplevde som kaos var nog att man inte hade koll på vem man gav mat eller vem som man amma. För man var så trött. Men de sov hela nätterna när de va 6 månader.

  • Twinpeak2012

    Självklart får man det att gå runt! Jag menar alternativet är otänkbart.

    Försök att få så mycket sömn som möjligt, vi sov i skift.
    På dagarna kunde vi ta en tupplur vid behov medan den andra var vaken. Om båda barnen sov så passade vi på att sova också rätt ofta.
    Sen delade vi in natten i två pass. Vaknade dom och ville ha mat innan klockan 3 så tog oftast min sambo hand om dom medan jag sov. Efter klockan 3 var det jag som fick gå upp om det behövdes.
    Min sambo satt oftast vaken framför teven eller datorn till 2-tiden eller längre. Men det är för att han själv ville göra så då han inte har så lätt att vakna och gå upp när han är väldigt trött på natten.
    Jag var van vid att sova dåligt sedan graviditeten och vaknade ändå väldigt lätt. Jag vaknade även när sambon hade skiftet men då kunde jag med gott samvete sova vidare.
    Vi var/är överrens om att det är okej att väcka den andra om man känner att situationen är för jobbig att fixa själv.
     När båda barnen hade kolik (i och för sig lätt sådan och den blev bättre när jag slutade dricka kaffe) och dom var ledsna på nätterna så tog vi ofta hand om varsinn unge en stund.
    Det har också hänt att sambon har väckt mig klockan 3 på natten när barnen har ätit, båda är ledsna och den ena har bajsat ner skötbordet... haha härliga tider!

    Förbered mat att ha i frysen. Har du extra ork en dag även efter att du har fått barnen så passa på att laga lite extra mat. Försök att ha gemensam föräldraledighet den första tiden! Min sambo var hemma dom fyra första månaderna med mig. 

    Lycka till!           


    Mamma till Herman & Finn födda den 7/2-2012
Svar på tråden Ni som har tvillingar, hur var den första tiden?