• Wallenius89

    Någon som kan ge råd?

    Hejsan. Väntar mitt andra barn i början på januari. Hadde en riktigt hemsk förlossning med första barnet, andra skulle nog tycka att det  va en dröm förlossning men psykiskt tog det på mig jätte hårt.

    Min son föddes i vecka 34+6 och jag hade värkar i 22 timmar, hade världens otrevligaste personal som ljög för mig hela tiden och va jätte otrevliga. Detta är fyra år sen nu men jag mår så sjukt dåligt så fort jag tänker på förlossningen. Jag vill så gärna föda vanligt men kan inte släppa hur dåligt jag mådde under förlossningen med sonen.

    Jag har nu fått en tid för samtal med läkaren om kejsarsnitt den 5 oktober men jag vet verkligen inte hur jag ska göra. Känns som att om jag väljer kejsarsnitt kommer jag ångra mig och om jag inte väljer det kommer jag gå runt resten av graviditeten och vara stressad.

    Alla som jag pratar med det här om säger bara att jag ska skärpa till mig och att kvinnan är gjord att förda barn, och att jag är mycket äldre nu och massa sånt. Känns inte som att någon förstår mig överhuvudtaget.

    Någon som kan ger mig lite råd.?

  • Svar på tråden Någon som kan ge råd?
  • Wallenius89
    lovegivespower skrev 2012-08-24 11:47:29 följande:
    På vilket sätt ljög det för dig?
    Under den graviditeten rökte jag"dumt jag vet" och jag hade fått EDA och bad om att få gå ut och röka då sa barnmorskan att det är giftigt att röka när man har fått EDA vilket absolut inte är sant. Och mitt under ksrytvärkarna kastade barnmorskan sina hanskar i papperskorgen och sa att hon inte orkade med mig längre och gick ut och kom tillbaka efter 5 minuter. Plus att när moderkakan skulle ut så frågade jag om det gjorde ont då sa hon: vi har inte tid att svara på dina dumma frågor.

    Och pga EDA så fick jag värkstimmulerande dropp och dom hade satt den på  högsta. Sonens hjärtljud gick ner och det tog dom över en timme att konstatera att hans hjärtljud gick ner pga droppet. 
  • lovegivespower
    Wallenius89 skrev 2012-08-24 12:58:21 följande:
    Under den graviditeten rökte jag"dumt jag vet" och jag hade fått EDA och bad om att få gå ut och röka då sa barnmorskan att det är giftigt att röka när man har fått EDA vilket absolut inte är sant. Och mitt under ksrytvärkarna kastade barnmorskan sina hanskar i papperskorgen och sa att hon inte orkade med mig längre och gick ut och kom tillbaka efter 5 minuter. Plus att när moderkakan skulle ut så frågade jag om det gjorde ont då sa hon: vi har inte tid att svara på dina dumma frågor.

    Och pga EDA så fick jag värkstimmulerande dropp och dom hade satt den på  högsta. Sonens hjärtljud gick ner och det tog dom över en timme att konstatera att hans hjärtljud gick ner pga droppet. 
    Ja det var inte trevligt att läsa när man själv ska föda om cirka 10 veckor hehe! Cool Finns konstigt folk!
  • Perssonlund
    Wallenius89 skrev 2012-08-24 12:58:21 följande:
    Under den graviditeten rökte jag"dumt jag vet" och jag hade fått EDA och bad om att få gå ut och röka då sa barnmorskan att det är giftigt att röka när man har fått EDA vilket absolut inte är sant. Och mitt under ksrytvärkarna kastade barnmorskan sina hanskar i papperskorgen och sa att hon inte orkade med mig längre och gick ut och kom tillbaka efter 5 minuter. Plus att när moderkakan skulle ut så frågade jag om det gjorde ont då sa hon: vi har inte tid att svara på dina dumma frågor.

    Och pga EDA så fick jag värkstimmulerande dropp och dom hade satt den på  högsta. Sonens hjärtljud gick ner och det tog dom över en timme att konstatera att hans hjärtljud gick ner pga droppet. 

     Men herregud vilka puckon! Bry dig inte om vad andra säger, gör det som känns bäst. Du kanske får jätte trevlig personal den här gången... Vart bor du? Vart ska du föda?
  • gabardin

    Finns det ingen möjlighet att få komma till förlossningen och träffa någon? Låter inte som att du är så rädd för förlossningen i sig, snarare för dåligt bemötande. Kejsarsnitt diskuteras det ju vilt om men hur du än gör så kommer ju ungen ut och det är det viktigaste. Försök få komma till förlossningen och prata med någon vettig, är dock mitt råd.

  • Wallenius89
    Perssonlund skrev 2012-08-24 13:02:43 följande:

     Men herregud vilka puckon! Bry dig inte om vad andra säger, gör det som känns bäst. Du kanske får jätte trevlig personal den här gången... Vart bor du? Vart ska du föda?
    Jag bor i stockholm och födde min son på SÖS men denna gång har jag blivit garanterad att få föda på huddinge.

    Alla säger att jag borde anmält barnmorskan men jag mådde så dåligt efterråt. Ingen har pratat med mig om förlossningen heller. Barnmorskan lämnade mina förlossningspapper till någon på BB som fick lämna dom till mig. Hon kunde inte ens komma och gå igenom förlossningen med mig. 
  • Wallenius89
    gabardin skrev 2012-08-24 13:07:54 följande:
    Finns det ingen möjlighet att få komma till förlossningen och träffa någon? Låter inte som att du är så rädd för förlossningen i sig, snarare för dåligt bemötande. Kejsarsnitt diskuteras det ju vilt om men hur du än gör så kommer ju ungen ut och det är det viktigaste. Försök få komma till förlossningen och prata med någon vettig, är dock mitt råd.
    Jag ska till barnmorskan på tisdag ska då ta upp det med henne. Ska prata med läkaren också den  5 oktober vad det finns för möjligheter. Vill inte direkt spika kejsarsnitt. Men läkaren som jag skickade min remiss sa att man kan komma överrens om att om jag känner att jag inte klarar mer eller att förlossningen blir utdragen så kan dom göra snitt.
  • lovegivespower
    Wallenius89 skrev 2012-08-24 13:13:08 följande:
    Jag bor i stockholm och födde min son på SÖS men denna gång har jag blivit garanterad att få föda på huddinge.

    Alla säger att jag borde anmält barnmorskan men jag mådde så dåligt efterråt. Ingen har pratat med mig om förlossningen heller. Barnmorskan lämnade mina förlossningspapper till någon på BB som fick lämna dom till mig. Hon kunde inte ens komma och gå igenom förlossningen med mig. 
    SÖS , stockholm?
  • bebbi

    Snitt e inte heller så roligt alla ggr även förstår din rädsla och oro. De finns för och nackdelar med båda alternativen glöm inte de. Lycka till och hoppas de går bättre denna gången för dej

  • Southern Belle

    Förstår att det inte känns roligt att ha en sådan upplevelse i bagaget och inte bli lyssnad på... Att få hjälp att bearbeta en sådan sak, få stöttning inför nästa förlossning och framför allt, få massor av stöd och pepp under själva förlossningen kan göra att kvinnan upplever att hon får "revansch" och att självförtroendet får en power boost! Med det menar jag att det kan vara värt att kämpa för att våga föda igen! Jag tolkar din text som att du ändå bär en önskan inom dig att göra det! 

    Kanske kan en doula hjälpa dig? En doula är en kvinna som har erfarenhet av förlossningar och är utbildad i att ge stöd innan, under och efter förlossningen. Hon är med under själva förlossningen och peppar, coachar och hjälper de blivande föräldrarna för att de ska få en så bra upplevelse som möjligt! På www.doula.nu kan du hitta doulor nära dig! 

    Lycka till! Hjärta 


  • Wallenius89
    Southern Belle skrev 2012-10-10 09:58:02 följande:
    Förstår att det inte känns roligt att ha en sådan upplevelse i bagaget och inte bli lyssnad på... Att få hjälp att bearbeta en sådan sak, få stöttning inför nästa förlossning och framför allt, få massor av stöd och pepp under själva förlossningen kan göra att kvinnan upplever att hon får "revansch" och att självförtroendet får en power boost! Med det menar jag att det kan vara värt att kämpa för att våga föda igen! Jag tolkar din text som att du ändå bär en önskan inom dig att göra det! 

    Kanske kan en doula hjälpa dig? En doula är en kvinna som har erfarenhet av förlossningar och är utbildad i att ge stöd innan, under och efter förlossningen. Hon är med under själva förlossningen och peppar, coachar och hjälper de blivande föräldrarna för att de ska få en så bra upplevelse som möjligt! På www.doula.nu kan du hitta doulor nära dig! 

    Lycka till! Hjärta

    Hej.Ja jag vill såååå gärna föda vanligt men är så otroligt rädd. Har börjat prata med spec mödravården om eventuellt igångsättning. Hon har lovat mig en planerad förlossning in i minsta detalj(om allt går som det ska) Så just nu känns det okej. Ska fortfarande ha några samtal med henne så vi får se hur vi lägger upp det. Bebisen förväntas bli stor också och det gör mer mer rädd eftersom min son föddes 5 veckor tidigt och vägde 2479 g och va 49 cm lång och det gjorde så sjukt ont!! Men sen kan ju denna förlossning bli helt annorlunda. Hoppas verkligen att det här blir bra:) Jo jag har läst på lite om doula men jag tror inte att det passar mig faktiskt. Jag ska försöka få min storasyster att vara med, tror att det skulle kännas väldigt tryggt.
Svar på tråden Någon som kan ge råd?