• Linka74

    Att göra en app

    Jag har eget företag. Väldigt litet med under 10.000 kr i intäkter/år. 
    Nu har jag en idé för en app till mobila enheter.
    Appen ligger inte alls under den affärsidén jag har.

    Frågor:
    1. Behöver jag starta ett "underföretag" bara för appen, eller kan jag ta det via mitt företag trots att det inte har med företagets affärslinje att göra öht?
    2. Jag har i princip inget kapital alls, då det inte krävdes några större utgifter att starta och driva företaget - men jag har heller i princip inga intäkter. En app kostar väl en hel del innan den är klar eftersom den kommer vara ganska avancerad och kräver att jag anlitar ett företag som kan ägna flertalet timmar åt att göra den. 
    3. Jag kommer behöva hjälp av några spetskompetens och kunskap inom området för appen och jag kommer behöva samarbetspartners.
    - Hur mycket måste jag säga till dessa om app-idén innan jag anlitar någon.
    - Tex app-utvecklaren? Jag vill ju inte berätta för mycket medan jag tar in offert. 
    - Vad är ett normalt timpris för en app-utvecklare?

    Lite frågor så länge - kan hända att det kommer fler. :)

  • Svar på tråden Att göra en app
  • sportpappa

    Om man som konsult skulle debitera enbart de timmar man aktivt utvecklar så skulle timtaxan ligga en bra bit över 1000 kr/h. I normalt timtaxa ingår allt som normalt hör till en arbetsdag, dvs. fikaraster, möten, datorstrul, diskussioner med kollegor, telefonsamtal, ställtid m.m.

  • Johnny Mnemonic

    Jag tycker det låter orimligt överdrivet med en vecka per vy, jag själv gjorde en app till ett företag som skulle ha den i demo syfte på en mässa för ett tag sedan, de hade visserligen gjort en lätt funktionsbeskrivning och illustrerad design hur dom ville ha. Det tog knappt en vecka att göra färdigt hela den appen, och då han jag även lägga till lite blingbling för det skulle vara mer i ögonfallande på mässan. 

    Det är också felaktigt att man behöver köpa utvecklingsmiljön för iOS, den är helt gratis- och du kan utveckla utan problem med medföljande simulator. Däremot kostar det ca 800 kr om året för att få certifikat att kunna publicera på appstore, vilket även inkluderar certifikat för att kunna signera applikationerna och installera på riktig hårdvara för testbruk. 


    Enbart Unix: unzip,strip,touch,finger,grep,mount,fsck,more,yes,fsck,fsck,fsck,umount, sleep
  • TantForm

    Oj, då har verkligen datautvecklingsbranschen udda villkor.

    I reklambranschen där jag verkar, så debiterar vi för faktiskt arbetade timmar, dvs korrekturläsaren får inte automatiskt 168 timmar x 2 bara för att katalogen från början till tryck tar två månader för oss att producera. Likaså får inte copywritern betalt för heltid när originalaren drar igång, även om copywritern får jobba med vissa ändringar och omskrivningar. På min lilla byrå (och på min mans reklambyrå, och faktiskt alla reklambyråer jag har jobbat på) så debiterar man ytterst sällan 8 timmar om dagen, 5 dagar i veckan.

    Och SJÄLVKLART ska inte kunden debiteras för timmar när datorn strular, eller när man har personalmöten, briefas om en annan kund eller gör på möten som inte är med kunden, det är ju bara löjligt.

    Men det är bra att vet, jag håller just nu på att ta in offerter för en barn-app, så här finns ju verkligen skäl att fråga om dom tänker ta betalt för att kaffepauser, snacka i telefon eller om jag får stå för en massa extra timmar om hårddisken går sönder och dom måste börja om från början.

  • Johnny Mnemonic
    TantForm skrev 2012-10-04 11:41:06 följande:
    Oj, då har verkligen datautvecklingsbranschen udda villkor.

    I reklambranschen där jag verkar, så debiterar vi för faktiskt arbetade timmar, dvs korrekturläsaren får inte automatiskt 168 timmar x 2 bara för att katalogen från början till tryck tar två månader för oss att producera. Likaså får inte copywritern betalt för heltid när originalaren drar igång, även om copywritern får jobba med vissa ändringar och omskrivningar. På min lilla byrå (och på min mans reklambyrå, och faktiskt alla reklambyråer jag har jobbat på) så debiterar man ytterst sällan 8 timmar om dagen, 5 dagar i veckan.

    Och SJÄLVKLART ska inte kunden debiteras för timmar när datorn strular, eller när man har personalmöten, briefas om en annan kund eller gör på möten som inte är med kunden, det är ju bara löjligt.

    Men det är bra att vet, jag håller just nu på att ta in offerter för en barn-app, så här finns ju verkligen skäl att fråga om dom tänker ta betalt för att kaffepauser, snacka i telefon eller om jag får stå för en massa extra timmar om hårddisken går sönder och dom måste börja om från början.
    Oftast brukar det vara tvärtom, konsulter har högre timpenning än fast anställda just av den anledningen att de inte har säkerhet i sitt jobb, om något krånglar och de inte behövs ska de bara gå hem. Hade någon av de konsult firmor vi anlitat (och det är ett antal) tagit betalt för ineffektiv tid så skulle de inte bli anlitade igen, som sagt en konsult kostar betydligt mer per timma en en fast anställd men för tillfälligt ökad belastning är det billigare än att anställa.
    Enbart Unix: unzip,strip,touch,finger,grep,mount,fsck,more,yes,fsck,fsck,fsck,umount, sleep
  • TantForm
    Johnny Mnemonic skrev 2012-10-04 11:44:57 följande:
    Oftast brukar det vara tvärtom, konsulter har högre timpenning än fast anställda just av den anledningen att de inte har säkerhet i sitt jobb, om något krånglar och de inte behövs ska de bara gå hem. Hade någon av de konsult firmor vi anlitat (och det är ett antal) tagit betalt för ineffektiv tid så skulle de inte bli anlitade igen, som sagt en konsult kostar betydligt mer per timma en en fast anställd men för tillfälligt ökad belastning är det billigare än att anställa.
    Exakt!

    Jag är glad att Sportpappa berättar hur man prissätter inom utvecklingsbranschen, för jag tycker deras arbetsvillkor är i det närmaste identiska med reklambranschens, för då kan jag vara uppmärksam på att jag kan debiteras för kaffepauser och datastrul.
  • Johnny Mnemonic

    Jag jobbar visserligen själv inom utvecklingsbranchen och det är definitivt inte dåligt betalt även som fast anställd och utöver lön så har man en heldel andra förmåner. Men min poäng är en fast anställd ska primärt vara på plats och går dator eller dyl sönder så är det företagetsproblem. för en konsult är det konsultbolagets problem och innan det är åtgärdat så kan denne inte utföra något arbete och ska således heller inte ha betalt för det.

    Kaffepauser låter vi konsulter ta, lika så möten och dyl som hör till jobbet- det är självklart då möten primärt har någon funktion i projekt sammanhang. Sedan medverkar naturligtvis inte konsulter på sådana möten som enbart gäller företaget och dess anställda.

    Personligen tycker jag generellt konsulter är mycket för dyra i förhållande till vad dom kan oftast, utav ca 60 konsulter vi haft som mest samtidigt så har kanske 15 utfört ett arbete med den kvalité man förväntar av en utvecklare, och av dessa 15 så har ca 5 varit riktigt duktiga. Resterande har oftast kommit direkt från skolan och har inte någon koll alls på hur det fungerar i arbetslivet, men även vissa som skrämmande nog hållt på i branschen ett antal år och ännu inte kan göra annat än kommentera ut eller lägga till en if-sats lite här och var (Nu finns det undantag för iallafall 1 av dessa 5 var ny exad). 
    Men tyvärr råder det stor brist på utvecklare i landet och det enda man ofta får tag i är just konsulter. 

    Sedan märker man helt klart att vissa konsultfirmor har mer genomgående bättre kvalité än andra, oftast de små firmorna (och i synnerhet en som jag förvisso vet har riktigt hårda antagningskrav) är överlag bättre. 
    Jag vill dock inte nämna några namn, men om jag privat skulle starta ett företag så skulle jag nog undvika vissa etablerade konsultbolag. 


    Enbart Unix: unzip,strip,touch,finger,grep,mount,fsck,more,yes,fsck,fsck,fsck,umount, sleep
  • sportpappa
    Om man som konsult jobbar 8 timmar per dag med ett projekt så ingår så klart kafferaster och pauser i det. Ingen gör avdrag för att det totalt kanske försvinner 1 timme per dag för fikapaus, toalettbesök och andra avbrott.
    Möten med andra kunder och om andra projekt debiteras så klart på rätt kund/projekt. Däremot så hamnar kortare avbrott (telefonsamtal, mail, snabba frågor o.dyl.) på fel faktura, men det jämnar ut sig i längden och det skulle kosta mer att försöka särredovisa varenda minut än att bara köra på.
     
    Om kund står för datorer och annan utrustning (vilket är vanligt på stora företag) så får kunden stå för tiden som orsakas av strulet.
    Om egen utrustning som strular så beror det på vad strulet beror på. Om jag själv klantar till det och tappar datorn i golvet så får konsultbolaget stå för det.
     
    Personligen så anser jag att kunder är för dåliga på att ställa krav på konsulterna och är omogna när det gäller att beställa, kravställa och granska det som görs. De tar in nästan vem som helst bara det är billigt. Det viktigaste är alltid priset och de tror att de ska få en senior konsult till priset av en junior. Självklart kan vi inte sätta våra seniora konsulter på uppdrag där vi går back. Om man inte vill betala så får man en nyexad utvecklare som fixar att utveckla det som kunden beställer och uppfylla alla kraven, men saknar erfarenheten för att tänka långsiktigt och göra bra lösningar som går att underhålla och vidareutveckla. 
  • Linka74

    Det är onekligen väldigt intressant att läsa diskussionen.
    Hur mkt känner ni att man måste berätta för att få en realistisk offert?
    Jag vill berätta så lite som möjligt om själva idén men jag funktioner kan jag ju upplysa om.

  • Phreakii

    Skulle vara intressant att veta vilka firmor ni jobbar på. Riktigt overkill. Känns som diskussionen bara drar iväg. Denna tråden är flera år gammal. Men jisses. Landa för tusan. 1500/timme ex moms. En app med statiskt innehåll 1-4 sidor. 25-50 tusen.

  • ALFAEntrepenör

    Hej,

    Ser att det finns mycket intressant information om utvecklings kostnader samt många här som är erfarna av olika utvecklings bolag! 

    Skulle nån kunna rekommendera några bra app utvecklar företag eller personer som kan hjälpa mig med utveckligen av våran app?
    De faktorer som vi vill ha är:

    * facebook integration
    * hämta information ur ett databas register
    * Google-Maps feed back

    Tips/ rekommendationer?

Svar på tråden Att göra en app