• Johans Pillerill

    Föda kopplad till droppnål? (gbs)

    Är inte alls bekväm med den medicinnål de sätter i handen när man föder... Har nu dessutom fått gbs och fått veta att jag ska ha dropp därför medan jag föder. Så här kommer mina frågor till er som fått detta: sätter de droppet i handnålen eller sätter de ingången i armvecket? Blir man inte väldigt orörlig med slangen? Hur kan man fokusera på födsel? (säg inte att man inte tänker på annat, har fött barn innan och nålen i handen störde mig massor) De vill sätta in droppet 4 timmar innan ungefär, sist tog förlossningen 4 timmar allt som allt, vad händer om denna gången tar lika kort tid el snabbare? Stoppar de allt då eller vad? Och hur länge efter ska man medicineras om allt går bra? Jag vet att det är bäst att fråga min egen bm men det är nästan två veckor tills vi ses och det gnager i mig av alla tankar!!!

  • Svar på tråden Föda kopplad till droppnål? (gbs)
  • CherstinBovington

    Du är ju inte kopplad till slangar under hela förlossningen, du får doser med penicillin, de går på ca 30 min att få en dos. Sen tas de bort och du har bara porten i handen eller armvecket. Jag fick två doser tror jag och en efter förlossningen om jag minns rätt.

  • Just Like Honey

    Jag minns också att jag fan hade slangar "överallt" och det i mååånga timmar. Kommer dock inte ihåg var exakt konstigt nog. Superstörande var det i alla fall. Kände mig ganska låst och kunde inte alls gå runt som jag tänkt. Skalpelektrod på bebisen under i stort sett hela förlossningen (1 dygn), näringsdropp under ett halv dygn, värkstimulerande i många timmar, epidural i ryggen och lustgas på slutet. Ingen hit, men det gick ju bra ändå.

  • Johans Pillerill
    CherstinBovington skrev 2012-10-17 21:00:13 följande:
    Du är ju inte kopplad till slangar under hela förlossningen, du får doser med penicillin, de går på ca 30 min att få en dos. Sen tas de bort och du har bara porten i handen eller armvecket. Jag fick två doser tror jag och en efter förlossningen om jag minns rätt.

    Aha, hoppas du har rätt för det lät helt okej :) förstod det som att man måste ligga med dropp konstant i minst 4 timmar.
  • Odetta

    Jag har haft GBS mina tre senaste graviditeter och kommer få dropp denna gången också. Jag har nog faktiskt aldrig störts av nålen, den har suttit på handen alla ggr.

    Mina förlossningar går fort så senaste två ggr har jag blivit igångsatt (kommer bli det denna gången också) just för att vara säker på att hinna få antibiotikan.


    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥ www.mindoula.nu
  • Johans Pillerill
    Odetta skrev 2012-10-18 10:22:52 följande:
    Jag har haft GBS mina tre senaste graviditeter och kommer få dropp denna gången också. Jag har nog faktiskt aldrig störts av nålen, den har suttit på handen alla ggr. Mina förlossningar går fort så senaste två ggr har jag blivit igångsatt (kommer bli det denna gången också) just för att vara säker på att hinna få antibiotikan.
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥ www.mindoula.nu

    Ahaa ja min förra hade jag inte gbs men det tog 4h från första känningen hemma tills dottern var ute så jag är lite rädd det ska gå lika fort igen så då kanske det där är ett alternativ för att vara säker på att hinna... Du ger min nya frågor att ställa till min bm nu :) men det är bra!
  • Johans Pillerill
    Odetta skrev 2012-10-18 10:22:52 följande:
    Jag har haft GBS mina tre senaste graviditeter och kommer få dropp denna gången också. Jag har nog faktiskt aldrig störts av nålen, den har suttit på handen alla ggr. Mina förlossningar går fort så senaste två ggr har jag blivit igångsatt (kommer bli det denna gången också) just för att vara säker på att hinna få antibiotikan.
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥ www.mindoula.nu

    Träffade min bm idag. Hon sa att så gör man minsann inte utan hinner de inte ge mig dropp (en påse skulle jag få) så ger de bebisen det istället när han kommit ut "även om det såklart blir jobbigt för barnet som förmodligen också får väldigt ont i magen" och fick bara ett du-förstår-ingenting-leende när jag frågade om inte det då är bättre att ge mig droppet och sätta igång. Frågade även ang att gå över tiden då jag fått höra av många att det inte är så bra med gbs, men tydligen är det ingen fara här i stan (?!) utan här får man gå över tiden hur mkt som helst bara vattnet inte börjar läcka. Känns inte alls bra nu efter allt man läst. Den där droppnålen är plötsligt min minsta oro.
  • delfinen80

    Jag hade gbs med min sista och fick ligga med dropp ett tag innan,men tror att den var slut innan 4 timmar gått... Är det inte så att man ska ta den som mest 4 timmar innan...? Hur som helst så gick jag över 1 vecka med henne innan det satte igång, så det är nog ingen fara att gå över tiden. Jag hoppas att inte din barnmorskas svar får dig att oroa dig jätte mycket. Lycka till inför den kommande förlossningen...


    ♥Mina Ungar Är Mitt Liv♥
  • Odetta
    Johans Pillerill skrev 2012-10-26 18:38:02 följande:
    Träffade min bm idag. Hon sa att så gör man minsann inte utan hinner de inte ge mig dropp (en påse skulle jag få) så ger de bebisen det istället när han kommit ut "även om det såklart blir jobbigt för barnet som förmodligen också får väldigt ont i magen" och fick bara ett du-förstår-ingenting-leende när jag frågade om inte det då är bättre att ge mig droppet och sätta igång. Frågade även ang att gå över tiden då jag fått höra av många att det inte är så bra med gbs, men tydligen är det ingen fara här i stan (?!) utan här får man gå över tiden hur mkt som helst bara vattnet inte börjar läcka. Känns inte alls bra nu efter allt man läst. Den där droppnålen är plötsligt min minsta oro.



    Vilket skitsnack av din bm

    Jag träffade en av läkarna på SpecMVC senast igår och pratade om just kommande förlossning. Jag ville veta vad som händer om min förlossning startar innan vi hunnit sätta igång den. Hon sa att jag inte ska få panik utan komma in tidigt men att det ultimata ju är att jag hinner få antibiotikan i tid.

    Så ideala planen här enligt läkaren är igångsättning så sent som möjligt men absolut inte senare än 40+0.

    Din bm är ingen läkare, be att få prata med någon behörig. KRAM!
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥ www.mindoula.nu
  • Odetta
    Odetta skrev 2012-10-26 19:35:00 följande:
    Vilket skitsnack av din bm

    Jag träffade en av läkarna på SpecMVC senast igår och pratade om just kommande förlossning. Jag ville veta vad som händer om min förlossning startar innan vi hunnit sätta igång den. Hon sa att jag inte ska få panik utan komma in tidigt men att det ultimata ju är att jag hinner få antibiotikan i tid.

    Så ideala planen här enligt läkaren är igångsättning så sent som möjligt men absolut inte senare än 40+0.

    Din bm är ingen läkare, be att få prata med någon behörig. KRAM!



    Vill förtydliga: hon sa att jag inte skulle känna panik eftersom riskerna trots allt är rätt små, men att jag ska komma in tidigt för att försöka få antibiotikan i tid ändå. Men som sagt, det ultimata enligt henne är igångsättning om man vet att förlossningen kommer gå fort för att vara på den säkra sidan.
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥ www.mindoula.nu
Svar på tråden Föda kopplad till droppnål? (gbs)