• Mamma och Mor

    Tatuering för första gången - massor av frågor!

    Nu är det bestämt att jag ska tatuera mig. Grundmotivet blir mina två barns namn och födelseår invävt i något typ av bladverk - lite svårt att förklara dock..
    Jag hade tänkt mig insida underarm som plats för tatueringen men nu kommer första frågan: ska jag taturera ett namn på vardera underarm eller bägge på samma underarm?

    Lite skötselfrågor osv:
    Gör det hemskt ont? (har skapligt hög smärttröskel) 
    Kan man tatuera sig fastän man har nickelallergi och lätt atopisk hy?
    Får man sola när man tatuerat sig?
    Hur sköter man en tatuering när den är nygjord?  
    Kostnad för tatuera in ett namn med lite ytterligare motiv - ca 10 cm x 2 cm?
            


    ~Miriam 061213 och Samuel 091127~
  • Svar på tråden Tatuering för första gången - massor av frågor!
  • carro93

    Det beror på vart du ska göra den?


    Jag har rätt hög smärttröskel och tycker att smärtan var klart hanterbar även fast det såklart kändes!


    Det där med allergin vet jag inte.


    Inte första tiden men när tatueringen läkt kan man sola men använd stark solskyddkräm. 


    Det där med skötsel kommer jag inte ihåg exakt men din tatuerare kommer att förklara noga hur du ska göra för att sköta om den!


    Skulle gissa på någonstanns mellan 1500-2500. Beror ganska mycket på vilken studio det är. 


     

  • Vafan dåh

    Har inte svar på alla frågor men ett par kan jag svara på.. 
    Insidan av underarmen gjorde inte så hemskt ont, mest kittlades. Och då har jag ganska låg smärttröskel.

    Ja du får sola när den läkt..

    Bepanhten är väldigt bra på tatueringar, inte för ofta men den får ju inte bli torr så ett tunt lager varje gång.

    Hmm de är olika om du tänkt en studio eller hos någon lärling som tar de billigare.

    Hoppas de hjälpte något :) Lycka till! 

  • Brumma

    Ja det gör ont, men inte värre än att man gör det igen - o igen :)

    Allergierna skall inte vara några problem men har du många allergier kan det vara bra att testa hur huden reagerar om man skall ha röd färg. En del människor reagerar kraftigt på den röda färgen.
    Skall du ha den i svart/gråskala bör det inte vara några problem.

    Du får inte sola förrän tatueringen är helt läkt. Det tar ca två veckor beroende på hur din hud läker samt hur bra du vårdar den.
    När den är färdigläkt bör du använda hög solskyddsfaktor, annars kommer den att börja blekna fortare.
    Vissa tatueringar reagerar även så att de svullnar ngt om man solar, så de blir ngt upphöjda. Detta är inget farligt utan går tillbaka sedan.
    Själv fuskar jag och smörjer inte in mina, de har bleknat ngt men inte farligt.

    Hur du sköter den SKA din tatuerare gå igenom med dig, men ungefär såhär:
    När den är färdig smörjer tatueraren in den och lägger plast över. Detta får gärna sitta över natten eller iallafall de första timmarna.
    Sedan är det viktigt att tvätta den några gånger varje dag med en mild oparfymerad tvål. Har du inte tillgång till tvål så använd bara vatten. Efter varje tvättning SKALL den smörjas in, bepanthen är den salvan som rekommenderas av flest tatuerare men andra alternativ finns oxå.
    Ett fåtal reagerar på bepanthenen och går då ofta över till det som rekomenderades tidigare - helosansalva.
    Tatueringen FÅR INTE torka, det skall inte bildas hårda skorpor utan de "skorpor" som blir skall vara mer som "slamsor" av färg (jag vet, det låter lite äckligt)..
    Bildas hårda skorpor riskerar man att det påverkar tatueringen, att linjer blir "sneda" eller helt bryts.
    OM tatueringen börjar torka ändå kan man smörja ett tjockt lager salva och plasta in i några timmar.
    De första dagarna kan det verka som om väldigt mkt färg "lossnar", men det är överflödig färg och helt normalt.
    Har du ett "dammigt" jobb rekommenderas du att plasta in de första dagarna.

    Kostnad är svårt att säga - det beror delvis på vilken tatuerare man går till, men jag rekommenderar definitivt att hellre betala lite extra än bara ta den som är billigast.
    Be att få titta på tidigare jobb tatueraren har gjort.
    Sedan beror priset väldigt på hur detaljerad motivet är.

    Lycka till!

  • Mamma och Mor

    Tack för svaren :)
    Låter ju i alla fall som om det finns chans att överleva smärtan under tatueringen Flört
    Att bli tatuterad har varit något av en dröm sedan barndomen och nu ska det äntligen bli av  - så kul!

    Jag har gjort lite research gällande bra tatuerarstudios och hittat en som de flesta har positiva erfarenheter av. Lite dyrare, men det kan det vara värt så man blir nöjd med något som ska hänga med i många år framöver :)     


    ~Miriam 061213 och Samuel 091127~
  • Marie-anne

    jag har sex stycken, alla gjorde ont, och jag har ingen smärttröskel alls! mina har ett värde sammanlagt på ca 5000

  • Brio

    Till att börja med - Gå till någon som KAN tatuera, inte någon hemmapulare bara för att få det billigare. Jag gjorde det misstaget med min första tatuering och den blev både ärrig och ojämn. Jag säger inte att alla hemmatatuerare är dåliga, men får jag ge ett råd så är detta mitt. 

    Jag är jättemesig när det kommer till saker som gör ont. Ändå har jag en halv sleeve och några andra utspridda gaddningar för tillfället. Sleeven tog fem timmar och jag led inte särskillt. Underarmen ska väl vara känslig, det sa i alla fall mina vänner till mig, men det var där jag gjorde min första tatuering, en text, men det var inte hemskt alls. Det bränner mer än gör ont och det är värre att ha bränt sig i solen än att stå ut med en tatueringsnål.

    När du gjort din första kommer du fnissa åt hur orolig du var. Jag var livrädd och trodde att armen skulle ramla av i princip, men när jag kände känslan så var första tanken "Vad det bara det här?"

    Lycka till Glad 

  • JaneD0e

    Du bör vänta i alla fall 3-4 veckor efter du tatuerat dig med att sola (du kan såklart täcka över tatueringen och ändå vara i solen).

    Du ska verkligen inte plasta in tatueringen under läkningen efter det att du tagit bort plasten första gången som någon föreslog. Anledningen till att du har plast på först är för att infektionsrisken är högst de första 24h. Sedan ska tatueringen få andas och läka luftigt och insmort. Plastar du in igen så stänger du inne värme och bakterier får frodas. Då är det mycket bättre att ha någon typ av klädesplagg över om du jobbar i dammig miljö.

  • Brumma

    JaneD0 - absolut INTE ett klädesplagg över låter min man - som är tatuerare - hälsa..
    De första dagarna (de tre första dagarna typ) är det bra att smörja in rikligt (efter tvätt såklart) och sedan plasta..
    Kan ha plastat under hela arbetsdagen om det behövs så kan man duscha/tvätta sedan.

  • JaneD0e
    Brumma skrev 2013-03-16 19:21:20 följande:
    JaneD0 - absolut INTE ett klädesplagg över låter min man - som är tatuerare - hälsa..
    De första dagarna (de tre första dagarna typ) är det bra att smörja in rikligt (efter tvätt såklart) och sedan plasta..
    Kan ha plastat under hela arbetsdagen om det behövs så kan man duscha/tvätta sedan.
    Ok. Det är väl olika för olika tatuerare. Men plast på massa smörj blir varmt och bakterierna frodas. Sen måste man väl kunna ha klädesplagg över?

  • Brumma

    Du ska ju naturligtvis inte gå med plast runt dygnet runt :)
    Men rengör man ordentligt innan och efter är det inga problem.
    Många tänker inte på att efterbehandlingen är nästan lika viktig som tatuerarens skicklighet. Har sett tatueringar som blivit riktigt dåliga för att kunden lagt sig i solarium dagen efter, tagit tigtha jeans med linningen precis över tatueringen - vilket resulterar i att linjerna "suddas ut" o blir grötiga i det området.
    En vän till mig gav sig ut o sprang i 28 graders värme dagen efter tatueringen - det resulterade i en infektion och i att färgerna mattades, den blev flammig osv.

    Tar man en tröja direkt över en nygjord tatuering finns risken att man dels "suger ut" färgen, dels att precis det man vill skydda för händer.. Att man får "skit" i den.
    En tröja tex "dammar" väldigt, och villan skydda mot en dammig miljö kanske man inte skall lägga ngt på som dammar i sig själv.
    Tidigare tex la man kompress över tatueringen för att skydda men det gjorde mer skada än nytta.

    Visst har olika tatuerare olika förhållningsregler - de diskuterar med varandra och ser vad som fungerar.
    Tidigare tex rekomenderades ALLTID helosansalva - det är väldigt få tatuerare som gör det idag.

  • Mamma och Mor

    Jag jobbar inom vården (ej vårdpersonal dock) och måste bära kortärmat, så någon tröja blir det inte över tatueringen. Har ju krav på att sprita händer/handleder, men det bör precis i den nivån att jag inte kommer att få handsprit i tatueringen iaf.
    Verkar vara rätt olika bud om hur skötseln av tatueringen ska se ut. Undrar just vad den tänkta tatueraren har för råd :) 


    ~Miriam 061213 och Samuel 091127~
  • Brumma

    Nä, det allra bästa är att du pratar med tatueraren och hör hur han anser du bör göra.
    Alla tatuerare har sina "knep" men det är i huvudsak samma. Men även inom tatueringsvärden kommer det nya "rön" och en del är mer à jour än andra.
    Så länge tatueraren är seriös (vilket de flesta studiotatuerare är) så bör du få bra råd.
    Alla är dock inte lika bra som andra att ge instruktionerna om man inte frågar :)

Svar på tråden Tatuering för första gången - massor av frågor!