• Boxarberta

    Ni som har häst hur hinner ni med?! (Hästlängtan!!)

    Jag är djurmänniska rakt igenom har haft egna hästar o hund sedan jag var i tio årsåldern. Pluggade till hästskötare på gymnasiet men efter det flyttade jag till storstaden (jobbade med något helt annat) Det blev lång resväg till stall och det blev extremt mycket dyrare med allt. Med tiden så blev det att min medryttare övertog min häst då de trivdes utmärkt tillsammans och jag jobbade mkt. Detta var typ 8 år sedan. Nu har jag varken häst eller hund och det fattas mig enormt! Jag vill verkligen ha både häst och hund men hur har man tid?!

    Ni som har häst och heltidsjobb och kanske tom barn hur hinner ni med?
    Hinner ni med annat eller är det bara stallet som gäller?
    Hur ser eran dag ut?
    Har ni hästen nära eller måste ni åka en bit?
    Hur ofta är ni i stallet, har ni tex medryttare?

    Berätta gärna hur eran dag ser ut vad ni tycker både positivt och negativt och hur mycket ni jobbar också.

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Ni som har häst hur hinner ni med?! (Hästlängtan!!)
  • Majsan70

    Mina döttrar har häst båda två.
    Ena dottern är 19 år och har precis flyttat hemifrån. Hon jobbar mellan 75-100%, men bor på gården där hon har hästen så hon har ju en hel del tid över. Två gånger i veckan kommer det en liten tjej o rider på hennes miniatyrhäst.

    Minsta dottern är 11 år och vi bor ca 4 minuters bilväg från stallet. Det tar ca 2-3 timmar i stallet per dag och ibland mer om hon rider fler hästar eller har nåt speciellt att göra. 

    Vi tränar alla tre på gymmet 2-5 ggr per vecka och minsta dottern tränar även hemma samt har vattengymnastik 1-2 ggr i veckan periodvis. 
    Hemma hos oss bor det även hund och fyra katter och hemma hos stora dottern bor det två katter.

    En vanlig dag består av skola för 11 åringen och sen stallet direkt efter det. Så träning på kvällen och läxläsning. Lediga dagar då medryttaren rider så blir det träning och läxläsning. Jag jobbar 64% natt och det är enbart för att dottern har en sjukdom som kräver att jag är hemma och finns till hands hela tiden. 

    Vi har minimalt med åtaganden i vårt stall. ungefär 2 ggr per månad och häst fyller vi på vatten och mockar ligghall och hagen runtom den. 

  • Boxarberta

    Tack för svar.

    Jösses, känns som jag inte skulle hinna med hälften av det ni hinner med :) Jag lägger hela min fritid på gym och det är viktigt att hinna laga riktig mat. Känns som att man i stort sett aldrig är annat än i stallet när man har häst. Jag minns det så..? :) Att bo nära stallet känns som en riktigt bra ide och sparar mycket tid.

    Engagerar du dig mycket i hästarna som förälder?

    Skaffar jag häst är jag ensam ansvarig. Klart sambon skulle hjälpa till då han kan men förr hade jag mamma som hon även hade intresse och kunde hjälpa när det behövdes.

    Just i Göteborg har jag heller inga hästintresserade vänner. Jag kommer antagligen behöva köpa bil ifall man måste köra hästen någonstans.

  • Majsan70
    Boxarberta skrev 2015-01-05 13:35:17 följande:

    Tack för svar.

    Jösses, känns som jag inte skulle hinna med hälften av det ni hinner med :) Jag lägger hela min fritid på gym och det är viktigt att hinna laga riktig mat. Känns som att man i stort sett aldrig är annat än i stallet när man har häst. Jag minns det så..? :) Att bo nära stallet känns som en riktigt bra ide och sparar mycket tid.

    Engagerar du dig mycket i hästarna som förälder?

    Skaffar jag häst är jag ensam ansvarig. Klart sambon skulle hjälpa till då han kan men förr hade jag mamma som hon även hade intresse och kunde hjälpa när det behövdes.

    Just i Göteborg har jag heller inga hästintresserade vänner. Jag kommer antagligen behöva köpa bil ifall man måste köra hästen någonstans.


    Jag lägger lika mycket tid i stallet som yngsta dottern. Jag undervisar henne och stöttar med skötsel och övriga stallsysslor. Jag är med på träning och tävling. Min man är i stallet på lediga dagar och på helgerna men står för matlagning o en del annat på vardagarna när vi är i stallet o kommer hem sent. 
    Tidigare bodde vi i Göteborg men nu bor vi ungefär 4 mil utanför stan. 
    Vi hinner ju som sagt med en hel del träning trots att vi har hästen som tar tid. Det gäller ju att prioritera. Just därför har vi skaffat medryttare oxå för då får vi två lediga dagar i veckan om vi så önskar. Ibland åker vi till stallet ändå då det nästan alltid finns nån annan häst som dottern kan rida om hon har lust, eller så kör hon storasysters häst..

    Men varför blir du inte medryttare? Det är ju ett utmärkt sätt att göda sitt hästintresse utan att drunkna i åtaganden.
  • AHeddaI

    vi har 4 hästar på våran gård varav 2 stora ridhästar och 2 shettisar.
    Nu när jag är gravid så har jag en medryttare på de större hästarna, Medryttaren är här 3 dagar i veckan och har ett schema på vilken häst hon ska rida och hur länge. Hon brukar också hjälpa till med stallskötslen som att mocka, städa, blanda foder mm.
    Jag släpper ut hästarna och tar in dem varje morgon och kväll och hjälper till med mark arbetet t.ex. longering och liknande.

    Shettisarna har vi mest som sällskap nu men dom är inkörda och inridna så jag och dotter försöker ta en sväng i skogen med dem när vi får tid över, dem går alltid på lösdrift så skötseln på dem är väldigt lätt.

    När jag börjar rida igen nu till våren så kommer jag ha ett schema till varje häst som är uppsatt efter deras behov av motion, träning och sällskap. Dotter kommer också få börja rida på shettisarna nu till våren när jag får tid allt hjälpa henne mer men dem blir sällskap och körponnys tills hon och jag känner oss redo för att ta dem et steg längre.

    Nu låter det som jag inte får någon tid till bebisen men den kommer också in och kommer få all närhet, kärlek och uppmärksamhet den behöver.

    Jag kommer fortsätta låta medryttaren komma och ta han dom hästarna men hon har själv sagt att det är jobbigt att vara här 3 dagar i veckan då hon har andra aktiviteter också så hon kommer nog hjälpa till något mindre.

    Ett tips till dig är att om du vill ha djur igen så ska du självklart ha det men du måste hitta tiden för dem också så dem får all uppmärksamhet, motionering, träning och liknande som dem behöver.

    Jag önskar dig ett stort Lycka till och hoppas din dröm och längtan blir till verklighet inom kort Glad

  • AHeddaI
    AHeddaI skrev 2015-01-05 13:58:39 följande:

    vi har 4 hästar på våran gård varav 2 stora ridhästar och 2 shettisar.
    Nu när jag är gravid så har jag en medryttare på de större hästarna, Medryttaren är här 3 dagar i veckan och har ett schema på vilken häst hon ska rida och hur länge. Hon brukar också hjälpa till med stallskötslen som att mocka, städa, blanda foder mm.
    Jag släpper ut hästarna och tar in dem varje morgon och kväll och hjälper till med mark arbetet t.ex. longering och liknande.

    Shettisarna har vi mest som sällskap nu men dom är inkörda och inridna så jag och dotter försöker ta en sväng i skogen med dem när vi får tid över, dem går alltid på lösdrift så skötseln på dem är väldigt lätt.

    När jag börjar rida igen nu till våren så kommer jag ha ett schema till varje häst som är uppsatt efter deras behov av motion, träning och sällskap. Dotter kommer också få börja rida på shettisarna nu till våren när jag får tid allt hjälpa henne mer men dem blir sällskap och körponnys tills hon och jag känner oss redo för att ta dem et steg längre.

    Nu låter det som jag inte får någon tid till bebisen men den kommer också in och kommer få all närhet, kärlek och uppmärksamhet den behöver.

    Jag kommer fortsätta låta medryttaren komma och ta han dom hästarna men hon har själv sagt att det är jobbigt att vara här 3 dagar i veckan då hon har andra aktiviteter också så hon kommer nog hjälpa till något mindre.

    Ett tips till dig är att om du vill ha djur igen så ska du självklart ha det men du måste hitta tiden för dem också så dem får all uppmärksamhet, motionering, träning och liknande som dem behöver.

    Jag önskar dig ett stort Lycka till och hoppas din dröm och längtan blir till verklighet inom kort Glad


    såg nu att det var lite många mellanrum och stavfel på några ställen men jag hoppas du förstår i alla fall
  • Boxarberta
    Majsan70 skrev 2015-01-05 19:41:59 följande:
    Jag lägger lika mycket tid i stallet som yngsta dottern. Jag undervisar henne och stöttar med skötsel och övriga stallsysslor. Jag är med på träning och tävling. Min man är i stallet på lediga dagar och på helgerna men står för matlagning o en del annat på vardagarna när vi är i stallet o kommer hem sent. 
    Tidigare bodde vi i Göteborg men nu bor vi ungefär 4 mil utanför stan. 
    Vi hinner ju som sagt med en hel del träning trots att vi har hästen som tar tid. Det gäller ju att prioritera. Just därför har vi skaffat medryttare oxå för då får vi två lediga dagar i veckan om vi så önskar. Ibland åker vi till stallet ändå då det nästan alltid finns nån annan häst som dottern kan rida om hon har lust, eller så kör hon storasysters häst..

    Men varför blir du inte medryttare? Det är ju ett utmärkt sätt att göda sitt hästintresse utan att drunkna i åtaganden. smile1.gif
    Jag tror faktiskt att jag ska testa att bli medryttare.

    Jag brukar ibland hälsa på min häst jag sålde och rida lite men det är lixom inte lika roligt. Dels så passar vi inte riktigt varandra längre, jag behöver något mer utbildat så jag själv kan utvecklas samt att jag gillar hela grejen med att ha häst, all annan skötsel mockning och även planering och att nå mål.

    Men hittar man en häst där man kanske kan rida för instruktör och även kunna sätta upp mål fast det inte är min egen häst så kan det passa utmärkt. Detta ska jag nog fundera lite över! :)
  • Boxarberta
    AHeddaI skrev 2015-01-05 20:01:11 följande:
    såg nu att det var lite många mellanrum och stavfel på några ställen men jag hoppas du förstår i alla fall
    Precis, jag vill verklige ha tid om jag ska skaffa häst igen. På gymnasiet studerade jag, umgicks mycket med vänner som ungdomar gör och hade endå både tid och råd med häst. Vet lixom inte hur jag fick ihop det.
  • AHeddaI
    Boxarberta skrev 2015-01-05 14:15:19 följande:
    Precis, jag vill verklige ha tid om jag ska skaffa häst igen. På gymnasiet studerade jag, umgicks mycket med vänner som ungdomar gör och hade endå både tid och råd med häst. Vet lixom inte hur jag fick ihop det.
    Gick ut gymnasiet för 3 år sedan, förstår inte själv hur jag klarade 4 hästar under den tiden så förstår precis vad du pratar om!
    Fick min dotter efter det och då fick jag mycket tid helt plötsligt när jag var hemma om dagarna och kunde mocka, blanda foder och förbereda allt sånt och sedan rida på kvällarna när mannen var hemma
  • jenny99

    Vår granne har växt upp med sina hästar.Hon är ung och jobbar mycket nu men flera grann tjejer ca 13-16 år hjälper henne och får även rida vilket dom älskar.Alla har inte råd med häst eller tid,så då har detta gjort tjejerna så glada att få hjälpa och rida,ochde anmälde sig själva att de gärna ville tex 2 dagar/vecka.Detta kan också vara ett alternativ.Min kollega har häst,hon har två kollegors tonårsbarn som hjälper till plus att de får rida.

  • Boxarberta
    jenny99 skrev 2015-01-05 20:46:28 följande:

    Vår granne har växt upp med sina hästar.Hon är ung och jobbar mycket nu men flera grann tjejer ca 13-16 år hjälper henne och får även rida vilket dom älskar.Alla har inte råd med häst eller tid,så då har detta gjort tjejerna så glada att få hjälpa och rida,ochde anmälde sig själva att de gärna ville tex 2 dagar/vecka.Detta kan också vara ett alternativ.Min kollega har häst,hon har två kollegors tonårsbarn som hjälper till plus att de får rida.


    Jag hade själv medryttare på min häst innan hon övertog honom. Vill endå utgå ifrån att jag ska ha tid att ta hand om hästen själv om jag ska köpa en egen.

    Helst vill jag bo på en gård med ett proppfullt stall :)
  • Royalle
    Allt beror ju på vad det är du vill ha din häst till.  Vill du tävla? Hobbyrida? Mysa? 

    Mina är på lösdrift. De kräver inte en massa kraftfoder och vattnet är automatiskt. Det enda som krävs är att man ställer ut en bal silage till dem då och då. 

    Jag rider inte nu när jag är gravid, men annars rider jag ca 4-6ggr/v beroende på väder och underlag. Jag har inte tävlingshästar utan bara hobbyrider, och det är en yngre häst som blir 6 och en gammal kärring som blir 25. Jag tränar dressyr och fridressyr, samt rider ut. Man måste inte rida varje dag, man kan träna på andra sätt. Det viktiga för mina hästar är att de får jobba med huvudet. 

    Men ska man ha heltidsjobb, familj och hästar så rekommenderar jag starkt att se till att kunna dra ner på onödigt och tidskrävande jobb. Alla hästar (i princip) klarar lösdrift med rätt ligghall och ev. täcke, samt fri tillgång på grovfoder. Har man ett bra grovfoder behöver man inte heller lägga tid på extra kraftfoder. Man slipper mocka, ta in och ut, och bära fodersäckar. Och som sagt, man måste inte rida varje dag, det finns många andra sätt att aktivera sin häst på. 
  • Jw83

    Vi har två heltidsjobb, 2 hästar, hund, katter, höns och skogsbruk m.m.

    Vi har våra hästar hemma och på lösdrift. En 20 årig ridhäst och ett 8 årigt shiresto som ska utbildas till skogsarbete ( används självklart också till ridning) vi delar intresset och arbetet.

    Nu är det inte så jobbigt med lösdrift och hästarna håller sig friska även om vi inte rider dom varje dag. Just nu är jag höggravid med foglossning så det är enbart min make som rider och sköter de tyngre sysslorna.

    Jag tycker att vi har gott om tid till att göra även andra saker ihop :) Vi hinner gå på resturang, umgås med vänner och göra romantiska utflykter ihop. Hade vi haft hästarna uppstallade i Box så hade det antagligen sett annorlunda ut... Det hade ju även varit stressigare om vi inte haft egen gård. Nu kan vi ju gå ut till hästarna nån timme då och då utan att behöva planera eller åka hemifrån.

  • Majsan70
    Royalle skrev 2015-01-07 14:51:03 följande:
    Allt beror ju på vad det är du vill ha din häst till.  Vill du tävla? Hobbyrida? Mysa? 

    Mina är på lösdrift. De kräver inte en massa kraftfoder och vattnet är automatiskt. Det enda som krävs är att man ställer ut en bal silage till dem då och då. 

    Jag rider inte nu när jag är gravid, men annars rider jag ca 4-6ggr/v beroende på väder och underlag. Jag har inte tävlingshästar utan bara hobbyrider, och det är en yngre häst som blir 6 och en gammal kärring som blir 25. Jag tränar dressyr och fridressyr, samt rider ut. Man måste inte rida varje dag, man kan träna på andra sätt. Det viktiga för mina hästar är att de får jobba med huvudet. 

    Men ska man ha heltidsjobb, familj och hästar så rekommenderar jag starkt att se till att kunna dra ner på onödigt och tidskrävande jobb. Alla hästar (i princip) klarar lösdrift med rätt ligghall och ev. täcke, samt fri tillgång på grovfoder. Har man ett bra grovfoder behöver man inte heller lägga tid på extra kraftfoder. Man slipper mocka, ta in och ut, och bära fodersäckar. Och som sagt, man måste inte rida varje dag, det finns många andra sätt att aktivera sin häst på. 
    Fast mocka kommer man inte undan. Även ligghallen och närmsta delen av hagen runt om behöver ju hållas efter. Vi mockar där varje dag.
  • Royalle
    Majsan70 skrev 2015-01-07 19:37:28 följande:
    Fast mocka kommer man inte undan. Även ligghallen och närmsta delen av hagen runt om behöver ju hållas efter. Vi mockar där varje dag.
    Det beror säkert på vad man har för lösning. Vi mockar aldrig i lösdriften då de inte skiter eller pissar där inne, och runtom är det bara lite upptrampat. Mina har en container så den dagen den behöver tömmas så lyfter jag bara ut den och tömmer men alla har ju inte den lyxen och det är jag medveten om. 

    I mina tidigare lösdrifter har jag heller inte mockat särskillt ofta, för det mesta en gång om året då det varit bädd, men oftast har de skitit i hagen istället för i ligghallen så det har varit rent ändå. Jag har alltid haft stora hagar kanske ska tilläggas, förutsättningarna blir ju naturligtvis annorlunda i en mindre hage. 
  • Majsan70
    Royalle skrev 2015-01-07 19:56:18 följande:
    Det beror säkert på vad man har för lösning. Vi mockar aldrig i lösdriften då de inte skiter eller pissar där inne, och runtom är det bara lite upptrampat. Mina har en container så den dagen den behöver tömmas så lyfter jag bara ut den och tömmer men alla har ju inte den lyxen och det är jag medveten om. 

    I mina tidigare lösdrifter har jag heller inte mockat särskillt ofta, för det mesta en gång om året då det varit bädd, men oftast har de skitit i hagen istället för i ligghallen så det har varit rent ändå. Jag har alltid haft stora hagar kanske ska tilläggas, förutsättningarna blir ju naturligtvis annorlunda i en mindre hage. 
    Vi mockar som sagt både hage o ligghall dagligen. Vi har oxå stora hagar, men runtom ligghall och foderhäck så skiter de ofrånkomligen. I allafall våra hästar.

    Ligghallen hos oss är stor och gjuten i betong så bra underlag och lättmockat. 

    Kanske har ni inte lika många hästar? Vi har 10 stycken i vår lösdrift så det blir en del skit.
  • Royalle
    Majsan70 skrev 2015-01-07 20:38:48 följande:
    Vi mockar som sagt både hage o ligghall dagligen. Vi har oxå stora hagar, men runtom ligghall och foderhäck så skiter de ofrånkomligen. I allafall våra hästar.

    Ligghallen hos oss är stor och gjuten i betong så bra underlag och lättmockat. 

    Kanske har ni inte lika många hästar? Vi har 10 stycken i vår lösdrift så det blir en del skit.
    Just nu har jag bara två men då jag drev stall hade vi mellan 10 och 22 hästar i samma lösdrift, men den var också en jättestor maskinhall typ Glad De få ggr vi mockade ut hade vi maskin.

    Jag tror att det beror på att vi alltid ställer maten långt bort från ligghallen, och vattnet är i andra änden av hagen, jag gillar när hästarna måste röra på sig och inte få allt serverat Glad. Där är alltid mest skit runt maten hos oss. Men jag vet ju att alla hästar är individer och det kan vara väldigt olika beroende på hur flocken ser ut. Vi har haft grisar också...

    Jag ser ju att det är liggmärken i hallen, annars hade jag nog trott att de dissar den... Obestämd
  • Majsan70
    Royalle skrev 2015-01-07 20:56:26 följande:
    Just nu har jag bara två men då jag drev stall hade vi mellan 10 och 22 hästar i samma lösdrift, men den var också en jättestor maskinhall typ Glad De få ggr vi mockade ut hade vi maskin.

    Jag tror att det beror på att vi alltid ställer maten långt bort från ligghallen, och vattnet är i andra änden av hagen, jag gillar när hästarna måste röra på sig och inte få allt serverat Glad. Där är alltid mest skit runt maten hos oss. Men jag vet ju att alla hästar är individer och det kan vara väldigt olika beroende på hur flocken ser ut. Vi har haft grisar också...

    Jag ser ju att det är liggmärken i hallen, annars hade jag nog trott att de dissar den... Obestämd
    Fast skit samlar det ju sig i hagen oavsett vart man ställer foderhäcken. Och de skiter ju gärna i närheten av den. Alla stall där vi har varit har vi mockat efter oss i hagarna. Håller ordning till vardags o sen mockas hela hagen två gånger om året. Å andra sidan är man några stycken i stallet blir antalet gånger i månaden minimalt.

    Vår ligghall är jättestor men oavsett om hästarna skiter där eller inte så blir det även blött o bedrövligt nu när det har regnat som det gjort hela hösten. Vattnet har vi i ligghallen eftersom vi har termobar inkopplat via elnätet där.,

    Haha jag läste meningen " vi har haft grisar oxå" som just att ni hade grisar.
  • Royalle
    Majsan70 skrev 2015-01-07 21:16:52 följande:

    Fast skit samlar det ju sig i hagen oavsett vart man ställer foderhäcken. Och de skiter ju gärna i närheten av den. Alla stall där vi har varit har vi mockat efter oss i hagarna. Håller ordning till vardags o sen mockas hela hagen två gånger om året. Å andra sidan är man några stycken i stallet blir antalet gånger i månaden minimalt.

    Vår ligghall är jättestor men oavsett om hästarna skiter där eller inte så blir det även blött o bedrövligt nu när det har regnat som det gjort hela hösten. Vattnet har vi i ligghallen eftersom vi har termobar inkopplat via elnätet där.,

    Haha jag läste meningen " vi har haft grisar oxå" som just att ni hade grisar.


    Vi harvar ner bajset som blir i hagarna. Har aldrig haft problem med parasiter. Det är svårt dock när det regnat mycket så att det är blött. Då vill man inte ut med maskiner i hagen.
  • vargaa

    Ni som har häst och heltidsjobb och kanske tom barn hur hinner ni med?
    Hinner ni med annat eller är det bara stallet som gäller?
    Hur ser eran dag ut?
    Har ni hästen nära eller måste ni åka en bit?
    Hur ofta är ni i stallet, har ni tex medryttare?

    Berätta gärna hur eran dag ser ut vad ni tycker både positivt och negativt och hur mycket ni jobbar också.

    Tacksam för svar!


    Innan jag hade barn så hade jag sambo, hus, heltidsjobb 45 min åt ena hållet, hästen på kollektiv lösdrift 25 min åt andra hållet. Jag var hos hästen 4-5 ggr/vecka, spenderade då minst 3 h i stallet per gång. Det gick bra, förstående sambo och min syster åkte ut de andra dagarna. Idag har jag 2 barn, deltidsjobb, hus (under utbyggnad) och man, jobbar lika långt bort men hästen står 3 min från min dörr på lösdrift med fullservice. Jag hinner rida några ggr i veckan men inte mer. Jag hade kunnat rida mer om jag haft ridbana/ridhus så att mörker, väder och vind inte påverkade så mkt, men som det är nu blir det ca 2 ggr/veckan, sen har jag en medryttare.


    Jag har även hund, höns, kaniner, odlar i trädgården o så. Men det finns inte tid att tex gå på gymmet eller sånt som andra gör - jag har iof inget intresse av det heller. Jag är hemma med min familj, sköter hem och hushåll och pysslar om mina djur, sen är jag i stallet när tillfälle ges och njuter av lite ensamtid. I övrigt är jag inte intresserad av att vara borta från min familj, jag vill spendera min tid med dom och vi gör gemensamma aktiviteter. Jag känner mig aldrig stressad, men jag har heller inga ambitioner.


    - - - - - -


    Mån-tis: Jag är ledig med barnen, jag städar, handlar, lagar mat, städar hos djuren, går promenad med barnen och hunden, bakar, odlar och gör andra aktiviteter tillsammans med dem. Om hästen ska skos åker vi ut till stallet och tar emot hovis, ibland åker vi till bonden o köper hö och spannmål till hönsen och kaninerna. På kvällen gör jag middag och när min man kommit hem åker jag ibland till hästen om jag inte varit där på dan - eller så går jag ut med hunden och en granne, vi kanske joggar en sväng eller bara promenerar och pratar tjejsnack. :)


    Ons-fre: Jag går upp med barnen, har förberett mat och vatten till djuren på tisdagen som räcker i några dar så jag kontrollerar dem bara snabbt innan jag åker. Jobbar hela dan och kommer hem efter 17, min man har hämtat barnen och han har ev påbärjat middagen, annars gör vi det när jag kommer. Går ner till djuren på kvällen för att släcka och se till dom, ev går jag en sväng med hunden med nån granne. Ingen häst alls.


    Lör-sön: Lördagmornar går jag i regel upp innan övriga familjen vaknat, runt 7-8-tiden, och åker ut till stallet för att rida. Kommer hem ca 2 h senare (behöver inte mocka eller så i stallet, alla tjänster ingår så jag rider bara) och sen är jag med familjen. Samma sak kan bli på söndagen. Ibland rider jag dagtid men oftast försöker jag ta det tidigt på morgonen.


    Mamma till Elise och Vilgot - www.vargaaa.blogspot.com
Svar på tråden Ni som har häst hur hinner ni med?! (Hästlängtan!!)