• Anonym (Emma)

    Fråga om moderskapsintyg

    Jag undrar ifall man måste vänta till efter rutinultraljudet med att skicka in sitt moderskapsintyg, eller om det går bra med ett moderskapsintyg av barnmorska efter ultraljud i samband med KUB-test? Jag har fått ett beräknat förlossningsdatum.

    Efter att ni fått in moderskapsintyget, hur lång tid brukar det ta för er att skicka ut inkomstblanketterna som arbetsgivaren ska fylla i?

  • Svar på tråden Fråga om moderskapsintyg
  • Försäkringskassan

    Hej Emma,


     


    Du skickar in moderskapsintyget från barnmorskan.


     


    Blanketterna skickars ut per automatik när vi har fått in moderskapsintyget. Från det att vi har fått in moderskapsintyget så bör du få blanketterna inom en vecka.


     


    Hälsningar


    Sebastian, handläggare

  • Anonym (Emma)
    Försäkringskassan skrev 2015-07-24 09:55:08 följande:

    Hej Emma,

     

    Du skickar in moderskapsintyget från barnmorskan.

     

    Blanketterna skickars ut per automatik när vi har fått in moderskapsintyget. Från det att vi har fått in moderskapsintyget så bör du få blanketterna inom en vecka.

     

    Hälsningar

    Sebastian, handläggare


    Okej, så det går alltså bra med ett moderskapsintyg utskrivet före man gjort just rutinultraljudet? De flesta brukar ju annars få sitt moderskapsintyg efter rutinultraljudet så jag tänkte om det var någon regel ni har att man måste vänta tills efter det. Jag har redan gjort två ultraljud så jag vet ju att fostret lever.

    Varför jag undrar är för att jag ska flytta ganska långt bort så det vore bra om det moderskapsintyg jag redan fått duger så att jag kan få blanketterna redan före rutinultraljudet så att min nuvarande chef kan fylla i dem innan jag flyttar.
Svar på tråden Fråga om moderskapsintyg