• MammaMys

    Panikslagen, plötsligt funderar jag på abort!

    Panik och oro!

    Är äldre, 42 och gravid i v. 9.

    Har tänkt på ett sista barn sedan yngsta föddes för lite drygt 4 år sedan. Har inte blivit någon graviditet förrän nu.

    Brukar må psykiskt dåligt under första veckorna i graviditeten och har några diagnoser i botten.

    Sista tiden har jag nästan varit suicidal. Har avslutat en drös läkemedelsbehandlingar vid plusset. Så klart har jag då fått extrema utsättningssymptom och mår skit ffa psykiskt.

    Är så rädd både för att det är fel på barnet, att jag är för gammal, att jag är för sjuk, att jag inte orkar, att jag inte klarar av att älska barnet så som det förtjänar.

    Ledsen, rädd, behöver råd och hjälp.

    På Tidigt vul gick inte att se så mkt så jag ska göra ett nytt i början av juli. Om ngt är fel då så kan det bli abort eller om ett fostervattensprov visar kromosomfel. Men annars, ska jag ta bort ett friskt barn?????????????????

  • Svar på tråden Panikslagen, plötsligt funderar jag på abort!
  • Earlgrey

    Hej, nej jag tycker att du ska välja livet, jag förstår om du är orolig och mår dåligt om du fått dina mediciner utsatta, men hur har du hanterat dina tidigare graviditeter för att kunna må så bra som möjligt? Du kanske kan hitta barnvakt till fyraåringen och anlita städhjälp om det får dig att må bättre... Lycka till å ta den hjälp du kan få....  Ta en dag i taget! Och skriv dagbok om det hjälper ...om jobbiga saker men även om ljuspunkter, så kanske du kan skriva av dig dina känslor...
    Ta hjälp ifrån vården också.... om det finns läkemedel som är godkända till exempel....
    Lycka till!! Med en liten lillebror eller lillasyster till de andra barnen!! 

  • MammaMys
    Earlgrey skrev 2021-06-26 01:23:53 följande:

    Hej, nej jag tycker att du ska välja livet, jag förstår om du är orolig och mår dåligt om du fått dina mediciner utsatta, men hur har du hanterat dina tidigare graviditeter för att kunna må så bra som möjligt? Du kanske kan hitta barnvakt till fyraåringen och anlita städhjälp om det får dig att må bättre... Lycka till å ta den hjälp du kan få....  Ta en dag i taget! Och skriv dagbok om det hjälper ...om jobbiga saker men även om ljuspunkter, så kanske du kan skriva av dig dina känslor...

    Ta hjälp ifrån vården också.... om det finns läkemedel som är godkända till exempel....

    Lycka till!! Med en liten lillebror eller lillasyster till de andra barnen!! 


    Tack, mår väldigt dåligt nu och funderar på att fara in på akuten ????
    Earlgrey skrev 2021-06-26 01:23:53 följande:

    Hej, nej jag tycker att du ska välja livet, jag förstår om du är orolig och mår dåligt om du fått dina mediciner utsatta, men hur har du hanterat dina tidigare graviditeter för att kunna må så bra som möjligt? Du kanske kan hitta barnvakt till fyraåringen och anlita städhjälp om det får dig att må bättre... Lycka till å ta den hjälp du kan få....  Ta en dag i taget! Och skriv dagbok om det hjälper ...om jobbiga saker men även om ljuspunkter, så kanske du kan skriva av dig dina känslor...

    Ta hjälp ifrån vården också.... om det finns läkemedel som är godkända till exempel....

    Lycka till!! Med en liten lillebror eller lillasyster till de andra barnen!! 


    Tack, funderar nu på att uppsöka vård akut. Mår s hemskt.
    Earlgrey skrev 2021-06-26 01:23:53 följande:

    Hej, nej jag tycker att du ska välja livet, jag förstår om du är orolig och mår dåligt om du fått dina mediciner utsatta, men hur har du hanterat dina tidigare graviditeter för att kunna må så bra som möjligt? Du kanske kan hitta barnvakt till fyraåringen och anlita städhjälp om det får dig att må bättre... Lycka till å ta den hjälp du kan få....  Ta en dag i taget! Och skriv dagbok om det hjälper ...om jobbiga saker men även om ljuspunkter, så kanske du kan skriva av dig dina känslor...

    Ta hjälp ifrån vården också.... om det finns läkemedel som är godkända till exempel....

    Lycka till!! Med en liten lillebror eller lillasyster till de andra barnen!! 


    Tack. Funderar nu på att åka in på akuten.

    Mår så hemskt.
  • JeanetteNJ83

    Usch vad jobbigt men förstår. Jag var helt besatt av att skaffa ett till barn (jag är 38, har en 9-åring). Så fort jag blev gravid ångrade jag mig och fick stark ångest. Tänkte på abort länge och gör fortfarande det även om jag är 18+2 nu och det är för sent?

    Jag dömer ingen som gör abort och väljer du att behålla så finns det hjälp att få!

  • MammaMys
    JeanetteNJ83 skrev 2021-06-26 23:34:17 följande:

    Usch vad jobbigt men förstår. Jag var helt besatt av att skaffa ett till barn (jag är 38, har en 9-åring). Så fort jag blev gravid ångrade jag mig och fick stark ångest. Tänkte på abort länge och gör fortfarande det även om jag är 18+2 nu och det är för sent?

    Jag dömer ingen som gör abort och väljer du att behålla så finns det hjälp att få!


    Tack, tror jag har bestämt mig för abort.

    Hoppas man inte behöver vänta länge. ????
  • JeanetteNJ83
    MammaMys skrev 2021-06-27 14:58:08 följande:

    Tack, tror jag har bestämt mig för abort.

    Hoppas man inte behöver vänta länge. ????


    Skönt att du lyckats bestämma dig!! Jag vet inte hur det är i Sverige (bor i usa sen 20 år tillbaka) men här brukar det gå inom ett par dagar fick jag reda på när jag letade info om det. Lycka till!!
Svar på tråden Panikslagen, plötsligt funderar jag på abort!