• Cranberry

    Namnet Sixten

    Ni som har barn som heter Sixten! :) Jag undrar två saker: hur fungerar namnet på engelska? Six och ten är ju siffror, blir det konstigt? Och har ni/skolan/kompisar något smeknamn? Supertacksam för svar! 

  • Svar på tråden Namnet Sixten
  • trollhona
    Cranberry skrev 2022-11-16 17:08:08 följande:
    Namnet Sixten

    Ni som har barn som heter Sixten! :) Jag undrar två saker: hur fungerar namnet på engelska? Six och ten är ju siffror, blir det konstigt? Och har ni/skolan/kompisar något smeknamn? Supertacksam för svar! 


    Har en granne var son heter det. De är en halvengelsk familj så det bör ju fungera.
  • 10oktober

    Nu är min Sixten för liten för att kompisar ska börja med smeknamn på honom men han har inga smeknamn i närmaste familjen som skulle vara någon slags omskrivning av det faktiska namnet. Vi får väl se vad det blir, vissa har ju smeknamn som inte har med det faktiska namnet att göra, så kan det ju bli. Så länge barnet själv trivs med sitt smeknamn så är det väl fine.

    Hörde det där med six-ten för ett tag sen och började skratta, det hade inte ens slagit mig! Jag kunde dock inte bry mig mindre, jag jobbar på en internationell arbetsplats och har daglig kontakt med amerikaner, britter, tyskar, fransmän, indier och alla möjliga andra nationaliteter. Folk heter vad de heter och de som har ett svåruttalat namn frågar man hur de vill att man uttalar det och sen var det inte mer med det.

  • Matilda03

    Min son heter Sixten. Vi bodde i London när han var 1-2 år, var först då vi kom att tänka på det där med 6-10. Men va inget bekymmer. Ibland kallar jag honom Sigge men oftast Sixten och det är det han kallas på skolan också. 

  • fluu

    Alla svenska Sixten jag känner kallas Sigge. Sixten funkar ju bra med engelskt uttal och det känns faktiskt ibland på amerikanska forum, dör nordiska namn haft en trend ett tag.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • trollhona
    Cranberry skrev 2022-11-16 17:08:08 följande:
    Namnet Sixten

    Ni som har barn som heter Sixten! :) Jag undrar två saker: hur fungerar namnet på engelska? Six och ten är ju siffror, blir det konstigt? Och har ni/skolan/kompisar något smeknamn? Supertacksam för svar! 


    Ni kan ju även använda ursprungsstavningen "Sigsten". Att stava med ett X är lite av en nymodighet från senaste århundradet.
Svar på tråden Namnet Sixten