• Illustration100

    ADHD eller inte?

    Jag har all respekt för diagnoserna ADHD, autism och alla bokstavsdiagnoser. Och jag förstår att det är en stor utmaning för både de drabbade och föräldrar. Men är denna diagnos alltför lätt att sätta om det inte går bra i skolan, eller om barnet är oroligt och har svårt att koncentrera sig?
    Under min barn- och tonårstid på 70-80-talet så minns jag ingen som skulle kunna få denna diagnos. Det var lugnt på lektionerna, och inga problem. Det fanns några stycken som hade svårt att hänga med, men de fick stödundervisning och kom ifatt.

    1987 kom denna diagnos, hårt marknadsförd av läkemedelsindustrin i framförallt USA. Och i Sverige 2002, och samma år godkändes det centralstimulerande preparatet Concerta.

    I Gävleborgs län har 10% av pojkarna 10-14 år fått diagnosen ADHD. Concerta och Elvanse innehåller amfetamin. Detta innebär ett livslångt beroende av en drog som är narkotikaklassad på samma sätt som kokain. Och det är inga små doser ...

    Är det risk för att många barn felaktigt har fått denna diagnos? Och får leva med att "det är hans diagnos som gör honom så svår att hantera". 

  • Svar på tråden ADHD eller inte?
  • AndreaBD
    Kvittning skrev 2023-11-12 19:22:54 följande:
    En skillnad då jämfört med nu är att det var "bråkstök" i kombination med en lektionsstruktur som funkar för barn med npf. 

    Nu är det ett ständigt brus även när det inte är "bråkstök" och det är det som är det förödande. Skolstrukturen i sig skapar ett brus i hjärnan på ett sätt som den inte gjorde på vår tid.
    Jo, det är brus, men man är mycket noga om numera att ha struktur. Problemet är att ...... det verkar nästan som om det är barnen som är flummiga numera. Det kan vara så att de tror att de kan komma till lektionen när DE är klara. De säger "men du förstår väl att jag var tvungen att fixa det där med min dator!" (eller leta nycklar, eller prata med någon eller ....). Så de är redan sena, men inte har de med sig material då heller. Och när sedan äntligen har hämtat det, så sätter de sig inte och försöker hänga med, utan då pratar man lite med kompisen och vill sedan ha instruktioner en gång till och helst ska de andra vänta också..... 

    Ett extremt exempel kanske. Men tyvärr så händer det för ofta. Och det är inte barn med NPF, inte alla i alla fall. Och det är årskurs 7 då. Man undrar ju lite om de inte hade struktur på mellanstadiet. Men vissa är tyvärr så i 9:an fortfarande. 
    Det är i alla fall inte strukturen på högstadiet. Jag undrar ibland om det är att föräldrarna anpassar allt till barnen hemma, eller om det har med mobiler, datorer och liknande att göra. Det här att de utgår ifrån att de kan göra allt i sin egen takt och när de vill. För det här hindrar ju läraren från att skapa struktur. 
  • AndreaBD
    Anonym (Njae) skrev 2023-11-12 19:34:01 följande:

    Nu får du nog läsa om och lösa rätt.


    Det var du som svarade någon annan med ganska stora bokstäver att bli speedad är inte en biverkning av ADHD medicin. Jag rättade dej med att hyperaktivitet och flera andra symptom som kan sammankopplas med att bli speedad faktist är biverkningar till just ADHD mediciner. Inget annat.  Och hur du kopplar i hop det till att jag tycker det är konstigt att just den biverkningen finns på ADHD medicin är ett mysterium. Ingenting som jag sagt.

    När det gäller depotmedicin ger man det i först hand för att få en jämnare utsöndring av dom verksamma substanserna. Inget annat. Att man slipper kontrollera att lunchdosen tas räknas som en positiv bieffekt. 


    Sorry, det var någon annan som skrev det. TS främst. 
  • Kvittning
    AndreaBD skrev 2023-11-13 10:36:30 följande:
    Jo, det är brus, men man är mycket noga om numera att ha struktur. Problemet är att ...... det verkar nästan som om det är barnen som är flummiga numera. Det kan vara så att de tror att de kan komma till lektionen när DE är klara. De säger "men du förstår väl att jag var tvungen att fixa det där med min dator!" (eller leta nycklar, eller prata med någon eller ....). Så de är redan sena, men inte har de med sig material då heller. Och när sedan äntligen har hämtat det, så sätter de sig inte och försöker hänga med, utan då pratar man lite med kompisen och vill sedan ha instruktioner en gång till och helst ska de andra vänta också..... 

    Ett extremt exempel kanske. Men tyvärr så händer det för ofta. Och det är inte barn med NPF, inte alla i alla fall. Och det är årskurs 7 då. Man undrar ju lite om de inte hade struktur på mellanstadiet. Men vissa är tyvärr så i 9:an fortfarande. 
    Det är i alla fall inte strukturen på högstadiet. Jag undrar ibland om det är att föräldrarna anpassar allt till barnen hemma, eller om det har med mobiler, datorer och liknande att göra. Det här att de utgår ifrån att de kan göra allt i sin egen takt och när de vill. För det här hindrar ju läraren från att skapa struktur. 
    Mitt barn går fortfarande i mellanstadiet och där är det konstant brus trots en lugn klass.

    Och också att uppgifterna är mindre faktabaserade och mer kreativa skapar svårighet. Det som funkar är genomgång och sedan sitter alla tysta och arbetar i boken men det är i princip bara matten som har så. Svenskan har också så visserligen, men där lärde han sig aldrig skriva då det var mer fokus på att skriva kreativt än att skriva rätt så då låste dig bara allting. Men mha specialundervisning där man gått tillbaka till forma bokstäver, stava mm (det han borde lärt sig i ettan) så funkar det bättre där.
  • Anonym (Inte den tandläkaren, tack)
    Anonym (Njae) skrev 2023-11-13 06:35:10 följande:

    Om ditt syfte inte var att använda dej av ovan nämnda teknik är det lite lustigt att du använde det även i ditt nick. För vad var syftet annars att välja ett som riktar sej nedlåtande mot mej?


    Det finns  forskning som visar på en fysisk störning av överföring av signalsubstanser som orsak till ADHD. Om du vill du diskutera i fall det räknas till begreppet störning av utveckling (obs i fysiologisk mening, inget annat) kan du och jag ta det privat. Den här tråden handlar inte om det. 


    För övrigt har du inte svarat på ts frågeställning. Kanske dags att göra det?


    Du började blanda in utvecklingsstörningar i en tråd som inte handlar om utvecklingsstörningar. Nu är det mitt fel? Orsaken varför jag reagerar är att all min studie om dessa diagnoser faller, pga ditt påstående. Alla lärare jag haft när jag har pluggat inom ämnet har fel. Du är en översittare, som beskyller andra för härskarteknik, när du kör det friskt själv. Orsaken till mitt nick, är att du verkar så oförstående inför olika funktionsnedsättningar. Men du har rätt, tråden handlar inte om detta. Men det var du som påstod det. 
  • Anonym (fundersam)

    Som vanligt blev det en massa käbbel och hårda ord i denna tråd. Och ni beskyller andra, som delar mina åsikter, för att vara Ts. Men det är de inte, detta är mitt andra inlägg.

    Varför jag har skrivit denna tråd var för att en släktings barn fick denna diagnos, som vi alla tyckte var helt felaktig. Men sjukvården och psykologerna ansåg att de hade helt rätt. När han sedan växte upp var han lugn och stabil, och blev en mycket uppskattad präst. Men sedan var det dags för nästa utmaning, att sluta med denna medicinering som innebar flera års helvete av abstinens. Och den var inte nådig, trots att den utskrivande läkaren ansåg att det bara "satt i huvudet". Men dessa mediciner ger abstinens! Och många klarar inte detta lidande, utan det blir en livslång medicinering med alla dess biverkningar.
    Och Läkemedelsindustrin fortsätter att håva in miljarder på dessa mediciner.

    "Forskning har visat att en tredjedel av alla som får diagnosen som barn inte har kvar svårigheterna i vuxen ålder. Det är vanligt att både förälder och barn i en familj har ADHD. Det existerar dock ingen "ADHD-gen".

    Jag har träffat flera föräldrar som hela tiden ursäktar sitt barns dåliga beteende med att de har ADHD. Och de kan därför uppföra sig precis hur som helst. Och precis som en forskaren har skrivit i ovanstående artikel, så kvarstår inte alltid dessa symtom i vuxen ålder. Och vad kan det bero på? Att de som barn ständigt blev itutade att de har denna diagnos? Och biverkningarna av dessa mediciner gör inte saken bättre.

  • Anonym (Autistisk tjej)
    Anonym (fundersam) skrev 2023-11-13 13:55:36 följande:

    Som vanligt blev det en massa käbbel och hårda ord i denna tråd. Och ni beskyller andra, som delar mina åsikter, för att vara Ts. Men det är de inte, detta är mitt andra inlägg.

    Varför jag har skrivit denna tråd var för att en släktings barn fick denna diagnos, som vi alla tyckte var helt felaktig. Men sjukvården och psykologerna ansåg att de hade helt rätt. När han sedan växte upp var han lugn och stabil, och blev en mycket uppskattad präst. Men sedan var det dags för nästa utmaning, att sluta med denna medicinering som innebar flera års helvete av abstinens. Och den var inte nådig, trots att den utskrivande läkaren ansåg att det bara "satt i huvudet". Men dessa mediciner ger abstinens! Och många klarar inte detta lidande, utan det blir en livslång medicinering med alla dess biverkningar.
    Och Läkemedelsindustrin fortsätter att håva in miljarder på dessa mediciner.

    "Forskning har visat att en tredjedel av alla som får diagnosen som barn inte har kvar svårigheterna i vuxen ålder. Det är vanligt att både förälder och barn i en familj har ADHD. Det existerar dock ingen "ADHD-gen".

    Jag har träffat flera föräldrar som hela tiden ursäktar sitt barns dåliga beteende med att de har ADHD. Och de kan därför uppföra sig precis hur som helst. Och precis som en forskaren har skrivit i ovanstående artikel, så kvarstår inte alltid dessa symtom i vuxen ålder. Och vad kan det bero på? Att de som barn ständigt blev itutade att de har denna diagnos? Och biverkningarna av dessa mediciner gör inte saken bättre.


    Du kan inte ta ett exempel och hävda att det är någon slags universal sanning. Läkarna gjorde fel som inte utvärderade medicinen regelbundet det står till och med i FASS att man ska ha uppehåll ibland. Utsättningssymptom och abstinens är inte samma sak man kan få fruktansvärda utsättningssymptom av SSRI också. 


    ADHD kan växa bort det är inget konstigt hjärnan utvecklas. Att vara ouppfostrad har inget med ADHD att göra.  

  • Anonym (fundersam)
    FASS:

    ADHD symtom:
    får dig att springa omkring onödigt mycket
    försämrar din uppmärksamhet
    får dig att göra saker snabbt utan att tänka på vilka följder det kan få (impulsiv).

    Och därför så skrivs Concerta och Elevanse ut som är narkotikaklassade.

    Vanliga biverkningar:
    Hjärtklappning (oregelbunden hjärtrytm)
    Förändringar i humör, humörsvängningar eller personlighetsförändringar
    Sömnlöshet

    Det var det sista jag ville säga om detta.
  • AndreaBD
    Kvittning skrev 2023-11-13 12:03:32 följande:
    Mitt barn går fortfarande i mellanstadiet och där är det konstant brus trots en lugn klass.

    Och också att uppgifterna är mindre faktabaserade och mer kreativa skapar svårighet. Det som funkar är genomgång och sedan sitter alla tysta och arbetar i boken men det är i princip bara matten som har så. Svenskan har också så visserligen, men där lärde han sig aldrig skriva då det var mer fokus på att skriva kreativt än att skriva rätt så då låste dig bara allting. Men mha specialundervisning där man gått tillbaka till forma bokstäver, stava mm (det han borde lärt sig i ettan) så funkar det bättre där.
    Jag vet inte hur det ser ut numera på låg-och mellanstadiet. Även i svenska brukar det variera, har jag för mig. 
  • AndreaBD
    Anonym (fundersam) skrev 2023-11-13 13:55:36 följande:

    Som vanligt blev det en massa käbbel och hårda ord i denna tråd. Och ni beskyller andra, som delar mina åsikter, för att vara Ts. Men det är de inte, detta är mitt andra inlägg.

    Varför jag har skrivit denna tråd var för att en släktings barn fick denna diagnos, som vi alla tyckte var helt felaktig. Men sjukvården och psykologerna ansåg att de hade helt rätt. När han sedan växte upp var han lugn och stabil, och blev en mycket uppskattad präst. Men sedan var det dags för nästa utmaning, att sluta med denna medicinering som innebar flera års helvete av abstinens. Och den var inte nådig, trots att den utskrivande läkaren ansåg att det bara "satt i huvudet". Men dessa mediciner ger abstinens! Och många klarar inte detta lidande, utan det blir en livslång medicinering med alla dess biverkningar.
    Och Läkemedelsindustrin fortsätter att håva in miljarder på dessa mediciner.

    "Forskning har visat att en tredjedel av alla som får diagnosen som barn inte har kvar svårigheterna i vuxen ålder. Det är vanligt att både förälder och barn i en familj har ADHD. Det existerar dock ingen "ADHD-gen".

    Jag har träffat flera föräldrar som hela tiden ursäktar sitt barns dåliga beteende med att de har ADHD. Och de kan därför uppföra sig precis hur som helst. Och precis som en forskaren har skrivit i ovanstående artikel, så kvarstår inte alltid dessa symtom i vuxen ålder. Och vad kan det bero på? Att de som barn ständigt blev itutade att de har denna diagnos? Och biverkningarna av dessa mediciner gör inte saken bättre.


    Och vad är ditt syfte med all felinformation? Man kan sluta med ADHD-medicinen från en dag till nästa och det ger INGEN abstinens. Dina exempel är alltså helt påhittade. Antidepressiva kan ge utsättningssymptom, som i värsta fall kan vara ganska länge, men det är ju inte det vi pratar om här. 

    Förut trodde man att alla barn växer ifrån det. Nu är det en tredjedel. Det är väl bra?

    Nej, det existerar ingen ADHD-gen utan senast jag kollade hade man ett hundratal gener som man misstänker och undersöker. Några är ganska säkra numera. Uppenbarligen finns det många gener som samverkar och även en viss variation. Vilket verkar helt rimligt - man har ju sett att det verkar finnas olika typer och/eller att symptomen varierar. Och även att folk har flera diagnoser. Det är nämligen ungefär samma gener som undersöks för andra diagnoser så som bipolar sjukdom, autism, schizofreni, m.fl. 

    Alla föräldrar är inte bra föräldrar. Även barn med ADHD behöver inte bete sig illa. Om man nu inte påstår att själva koncentrationsproblem (inte kunna sitta still, kanske avbryta nån gång, osv. ) är att bete sig illa. 
  • Anonym (Autistisk tjej)
    Anonym (fundersam) skrev 2023-11-13 14:29:49 följande:
    FASS:

    ADHD symtom:
    får dig att springa omkring onödigt mycket
    försämrar din uppmärksamhet
    får dig att göra saker snabbt utan att tänka på vilka följder det kan få (impulsiv).

    Och därför så skrivs Concerta och Elevanse ut som är narkotikaklassade.

    Vanliga biverkningar:
    Hjärtklappning (oregelbunden hjärtrytm)
    Förändringar i humör, humörsvängningar eller personlighetsförändringar
    Sömnlöshet

    Det var det sista jag ville säga om detta.

    Vad vill du säga med det här? Såhär står det på FASS om vanlig Alvedon. 


    Blödning från hud och slemhinnor och blåmärken, allmän slöhet, tendens till inflammation (infektioner) särskilt halsont och feber på grund av förändringar i blodet (minskat antal vita blodkroppar och blodplättar).




    Allvarliga andningssvårigheter med flämtande andning. 




    Njurbiverkningar.




    Blekhet, trötthet och gulsot på grund av allvarlig blodbrist. 




    Mycket sällsynta fall av allvarliga hudreaktioner har rapporterats. 




    Anafylaxi: överkänslighetsreaktion med feber, hudutslag, svullnad och ibland blodtrycksfall.




    https://www.fass.se/m/produkt/19581115000027/public/tabproduct
  • Anonym (Njae)
    Anonym (Inte den tandläkaren, tack) skrev 2023-11-13 12:36:01 följande:
    Du började blanda in utvecklingsstörningar i en tråd som inte handlar om utvecklingsstörningar. Nu är det mitt fel? Orsaken varför jag reagerar är att all min studie om dessa diagnoser faller, pga ditt påstående. Alla lärare jag haft när jag har pluggat inom ämnet har fel. Du är en översittare, som beskyller andra för härskarteknik, när du kör det friskt själv. Orsaken till mitt nick, är att du verkar så oförstående inför olika funktionsnedsättningar. Men du har rätt, tråden handlar inte om detta. Men det var du som påstod det. 

    Den här  tråden har en tydlig frågeställning. Ta gärna upp det ts vill diskutera. Tror många, inklusive jag är intresserade av att höra både din vinkling av det och resultatet av dina studier inom området. 


    Och diskussionen av vad som begreppet utvecklingsstörning med betong störning av utveckling innefattar kan vi ta privat. Erbjudandet kvarstår. 


     

  • Anonym (fundersam)

    Jag är Ts som tycker att ADHD sätts som diagnos alltför lättvindigt, och därmed gynnar läkemedelsindustrin. Jag själv är en orolig själ, rastlös och rusar lätt iväg. Men inte har jag ADHD, och behöver narkotikaklassade mediciner. Det är min personlighet.
    Jag lider med alla dessa 30% av barn som i vuxen ålder visade sig vara feldiagnostiserade. Varför måste en personlighet vara en negativ diagnos?

  • AndreaBD
    Anonym (fundersam) skrev 2023-11-13 23:24:42 följande:

    Jag är Ts som tycker att ADHD sätts som diagnos alltför lättvindigt, och därmed gynnar läkemedelsindustrin. Jag själv är en orolig själ, rastlös och rusar lätt iväg. Men inte har jag ADHD, och behöver narkotikaklassade mediciner. Det är min personlighet.
    Jag lider med alla dessa 30% av barn som i vuxen ålder visade sig vara feldiagnostiserade. Varför måste en personlighet vara en negativ diagnos?


    Var nöjd då - du behöver ju inga mediciner då. Andra gör det och det har tagit tid tills de ens fick det. Min son fick lida i flera år tills han fick medicin, bara för att man var så försiktig med det då. De barnen som faktiskt har svårigheter och inte får rätt hjälp råkar mycket mer illa ut! 

    Eller försöker du så tvivel här på bevåg av en viss sekt som har gjort så redan för 30 år sedan?
  • Anonym (fundersam)

    Tillägg till mitt förra inlägg: Nu beskrev jag mig själv på ett mycket enkelt sätt. Jag har slarvat bort det mesta, glömt tider och det har varit ett allmänt kaos i mitt liv. Nästan satt eld på huset tre gånger, det hände något hela tiden. På jobbet är jag pedant, men här hemma blir det lätt kaos. Allt åker bara runt, runt och jag kommer ingenvart. Testade Stesolid som hjälpte, men ville inte bli beroende av ett narkotikaklassat preparat. Mina vänner säger alltid att jag måste ha väldigt många skyddsänglar omkring mig.

    Men diagnosen ADHD existerar ändå inte i min värld. Kanske för att denna diagnos inte fanns under min uppväxt? Så jag började med meditation och det allra viktigaste; mindfulness. Det tog tid, och ibland gav jag upp. Och jag skriver ett schema varje dag på sådant som jag ska göra för att undvika kaos. Och det fungerar för det mesta, men inte alltid och bakslag.

    Men naturligtvis så finns det många som verkligen har denna diagnos. Men jag tror även att många blir feldiagnostiserade på grund av sin personlighet. Är man inte lugn och stabil så får man lätt diagnosen ADHD. Tonåringar är förvirrade och rastlösa och får genast denna diagnos.

    Varför kan inte olika personligheter accepteras istället för denna diagnos? Om man inte håller måttet för "normal" så har man ADHD.

  • AndreaBD
    Anonym (fundersam) skrev 2023-11-14 00:14:41 följande:

    Tillägg till mitt förra inlägg: Nu beskrev jag mig själv på ett mycket enkelt sätt. Jag har slarvat bort det mesta, glömt tider och det har varit ett allmänt kaos i mitt liv. Nästan satt eld på huset tre gånger, det hände något hela tiden. På jobbet är jag pedant, men här hemma blir det lätt kaos. Allt åker bara runt, runt och jag kommer ingenvart. Testade Stesolid som hjälpte, men ville inte bli beroende av ett narkotikaklassat preparat. Mina vänner säger alltid att jag måste ha väldigt många skyddsänglar omkring mig.

    Men diagnosen ADHD existerar ändå inte i min värld. Kanske för att denna diagnos inte fanns under min uppväxt? Så jag började med meditation och det allra viktigaste; mindfulness. Det tog tid, och ibland gav jag upp. Och jag skriver ett schema varje dag på sådant som jag ska göra för att undvika kaos. Och det fungerar för det mesta, men inte alltid och bakslag.

    Men naturligtvis så finns det många som verkligen har denna diagnos. Men jag tror även att många blir feldiagnostiserade på grund av sin personlighet. Är man inte lugn och stabil så får man lätt diagnosen ADHD. Tonåringar är förvirrade och rastlösa och får genast denna diagnos.

    Varför kan inte olika personligheter accepteras istället för denna diagnos? Om man inte håller måttet för "normal" så har man ADHD.


    Stesolid? Herregud! Ja, där har du beroendeframkallande mediciner. Och detta har inget med ADHD att göra. 
  • 1omtänksam

    Håller med dig ts. Förstår precis hur du tänker. 


    Ingen av oss tillhör knappast någon "sekt" som förespråkar väck med all ADHD medicin och all medicin. Det kan vem som helst höra att vi inte menar på det sättet genom att lyssna på våra ord. 
    Jag personligen har länge funderat över hur "lättvindigt" det sätts ut recept på narkotikaklassade medel överhuvudtaget. Miljon och biljonregn över en läkemedelsindustri som göds och göds. Alltmedan beroendet ökar. 
    Någon kanske måste ha sin medicin för att ens kunna gå ut och klara av sina jobb osv. Det syns inte på dom att dom tar mediciner. En annan äter medicin för annars "gråter hon hela tiden" för hon är en så "känslig person" en annan blir "så arg ofta och måste därför dämpa det med medicinen" En tredje säger kanske att ha inte kan hålla i en presentation på sitt arbete utan att ta medicin som dämpar oron inför den. Det är ju inte klokt egentligen? 
    Tänkte att Istället för att vara människa, med allt vad det innebär av BÅDE sorg, smärta, ilska, oro, ångest, ledsenhet, glädje och lycka så puttas detta bort? Eller görs till något konstgjort? I dagens samhälle tycks det liksom vara norm att alltid visa sig på sin "sästa sida" att allting ALLTID ska vara bra och gärna prestera. Det istället för att se livet som det är? Att acceptera sorgeprocesser och att livet faktiskt inte kan vata på topp jämt? 
    Kanske behöver vi ett samhälle som förstår mer att en del människor är lugna, en del är mer oroliga, en del är utåtriktade andra introverta? Jag tänker att givetvis kan medicin ofta hjälpa. MEN kan även stjälpa genom att till viss del skära bort känslolivet. Det är här det kommer in samma frågor iinuti mig som du ställer: "Varför kan inte olika personligheter accepteras istället för denna diagnos? Om man inte håller måttet för "normal" så har man ADHD." 

     Jag anser att vi har ett samhällsproblem som  gärna vill forma alla i samma stöpta form och i förutbestämda normer. Minsta lilla avvikelse ve och fasa.... 
  • 1omtänksam

    Jag fungerar som du ts, är väldigt tankspridd, rastlös och lite orolig själ som ofta rusar iväg. Skulle säkert diagnostiseras som ADHD idag. Något som inte fanns under min uppväxt heller eller så talade ingen om det. 


    Det som saknas tror jag är balansen. Den som du ts hittat i att utföra yoga och meditation. Balansen är kanske att utöva detta mer i samhället? Jag vet inte.
    Hoppas ingen missförstår mig nu  Skriver inte detta för att klanka ner på barn eller vuxna som har ADHD och medicineras. Har en vän som fick diagnosen i vuxen ålder. Hen säger att hen är hjälpt. Jag är glad för personens skull. Blir hen  hjälpt och även andra är ju detta toppen. MEN jag  tänker likt ts att många nog KAN diagnostiseras fel. Lättvindigt liksom. Särskilt unga människor som ts skriver. 
    Att ge starka preparat som är narkotikaklassade  bör göras mindre. Inte lättvindigt. Jag tror att både vuxna och barn skulle må bättre av meditation och mindfulness. Sist men inte minst att vi får ett samhälle som ger alla tillåtelse att vara som man är. Det vill säga en människa i sin egna unika personlighet? 
  • Anonym (Autistisk tjej)
    1omtänksam skrev 2023-11-14 16:06:30 följande:

    Håller med dig ts. Förstår precis hur du tänker. 


    Ingen av oss tillhör knappast någon "sekt" som förespråkar väck med all ADHD medicin och all medicin. Det kan vem som helst höra att vi inte menar på det sättet genom att lyssna på våra ord. 
    Jag personligen har länge funderat över hur "lättvindigt" det sätts ut recept på narkotikaklassade medel överhuvudtaget. Miljon och biljonregn över en läkemedelsindustri som göds och göds. Alltmedan beroendet ökar. 
    Någon kanske måste ha sin medicin för att ens kunna gå ut och klara av sina jobb osv. Det syns inte på dom att dom tar mediciner. En annan äter medicin för annars "gråter hon hela tiden" för hon är en så "känslig person" en annan blir "så arg ofta och måste därför dämpa det med medicinen" En tredje säger kanske att ha inte kan hålla i en presentation på sitt arbete utan att ta medicin som dämpar oron inför den. Det är ju inte klokt egentligen? 
    Tänkte att Istället för att vara människa, med allt vad det innebär av BÅDE sorg, smärta, ilska, oro, ångest, ledsenhet, glädje och lycka så puttas detta bort? Eller görs till något konstgjort? I dagens samhälle tycks det liksom vara norm att alltid visa sig på sin "sästa sida" att allting ALLTID ska vara bra och gärna prestera. Det istället för att se livet som det är? Att acceptera sorgeprocesser och att livet faktiskt inte kan vata på topp jämt? 
    Kanske behöver vi ett samhälle som förstår mer att en del människor är lugna, en del är mer oroliga, en del är utåtriktade andra introverta? Jag tänker att givetvis kan medicin ofta hjälpa. MEN kan även stjälpa genom att till viss del skära bort känslolivet. Det är här det kommer in samma frågor iinuti mig som du ställer: "Varför kan inte olika personligheter accepteras istället för denna diagnos? Om man inte håller måttet för "normal" så har man ADHD." 
     Jag anser att vi har ett samhällsproblem som  gärna vill forma alla i samma stöpta form och i förutbestämda normer. Minsta lilla avvikelse ve och fasa.... 

    Utan medicin kan jag inte jobba utan får leva som sjukpensionär. Jag började dessutom dra på mig en hel del fysiska sjukdomar som hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes mm Min livslängd beräknades bli ca 20 år kortare. Med medicin kan jag jobba och leva ett normalt liv. Kan du klandra mig för att jag inte vill leva utanför samhället som sjukpensionär och knappt ha råd med mat? Att jag vill jobba och bidra. Att jag vill kunna ha ett förhållande och så småningom en familj? 


    För samhället är det betydligt billigare att ge mig medicin istället för att betala för sjukpension, insulin, läkarbesök pga fysiska sjukdomar mm

Svar på tråden ADHD eller inte?