• hejlis
    Äldre 11 Jun 21:58
    115604 visningar
    30 svar
    30
    115604

    Hur få bort katt från rabatten?

    Hej! Är det någon som vet om det finns nå´n växt, eller annat man kan placera i rabatten för att katterna inte ska vara där och gräva ( förstör + kissar & bajsar...) Måste ju finnas något de inte gillar? Tänkte ngn speciel doft kanske?

  • Svar på tråden Hur få bort katt från rabatten?
  • Tuva83
    Äldre 7 Aug 09:08
    #11

    Vi hade också grannens katt som var här och grävde och bajsade i rabatten. Men sen tipsade mamma mig om att köpa hela vitpepparkorn och mala sönder dom och slänga ut i rabatten. Det luktar väldigt starkt av vitpeppar, helst nymalen. Och det verkar fungera. Strödde ut rätt så mycket i hela rabatten för att vara på den säkra sidan... :)

  • Minerv­a
    Äldre 12 Aug 19:31
    #12

    Ta inte svartpeppar bara, vi hällde det i vår sandlåda för att våra katter inte skulle göra något där, vad händer? Jo, kattstollarna KELAR med sandlådan
    Annars så har jag även hört att katter inte gillar ättika, fast det kanske inte är så bra att hälla i rabatten... ?

  • LDN
    Äldre 16 Aug 20:13
    #13

    kaffesump!!!!

  • Äldre 18 Aug 10:49
    #14

    Om du vet vem som äger katten skicka faktura för trädgårdsarbete plus växter Efter ett tag så kanske det blir ändring? Och du får tips från kattägaren vad nämnda katt inte tycker om...

    Är den naturliga omgivningen för katter tätbebyggt samhälle?

  • modest­y
    Äldre 21 Aug 11:52
    #15

    Finns ett anti katt strö att köpa, håller ca 5 veckor står det, luktar dock inte särskilt gott då jag har blomrabatten nedanför altanen :s ..då jag inte använder det så strör jag vitpeppar.
    Men det jag tyckte var mest effektivt var då jag planterade ut Tagetes lite här och där, katterna verkade inte gilla dem :D

    huh! ..men hur gör jag i vår grusgång, där har nu grannens katter hittat ett nytt ställe?? *S*

    Tycker personligen inte att katter ska vara lösspringande i tätbebyggda områden, rör sig om en sanitär olägenhet (och jag ÄR djurvän) har barn som ska befinna sig och leka där dessa katter gör sina behov...

  • LDN
    Äldre 1 Sep 23:18
    #16

    till sandlådor finns det ett tips .. citronsyra.. så går kissemissen inte dit igen.

  • Äldre 9 Sep 21:04
    #17

    På Granngården finns det nåt medel som man strör i rabatten, så katterna inte går dit. Har glömt vad det heter, men en burk kostar 110 kronor ca.

  • gabrie­lla83s mamma
    Äldre 10 Sep 19:45
    #18

    Det går oxå bra med citrusskal.

  • Äldre 27 Feb 21:35
    #19

    det där med att katter skulle bli avskräckta av citron är bara en myt :) jag testade det i fönstret för att han skulle låta bli blommorna och gned även in hela soffan med citron för att han skulle sluta klösa på den men de har ingen effekt alls. sen i fönstret har jag även testat, tandkräm, kaffe, vitpeppar, ättika o diverse rengöringsmedel...ajax o cilitbang o sånt. samma med sprayen från djuraffären...cat repellent....inget fungerar :) dom jag pratat med som har samma ras säger likadant. får man katten att sluta va på ett ställe så är det bara ren tur :)

  • Äldre 8 Mar 21:43
    #20

    Jag vill inte ha alla grannskapets katter på min tomt (grr, jag vill inte ha grannens husdjur!). Förstår jag tråden rätt att det inte finns någon växt som jag smidigt kan plantera längs häcken?


    Bunnies, it must be bunnies!
  • vargaa
    Äldre 28 Mar 20:26
    #21

    Det mest effektiva jag provat är vitpeppar. Funkar sjukt bra och dom kommer inte tillbaka heller. Använde det när vi hade hankatter som kissade på huset överallt. Kom aldrig tillbaka efter det.


    Mamma till Elise och Vilgot - www.vargaaa.blogspot.com
  • Anaero­b
    Äldre 29 Mar 20:23
    #22

    Finns väl någon liten apparat som skickar ut ljud som katter (och även för andra djur) inte gillar.. men människan hör inte ljudet. Jag skulle sätta upp en lapp om att jag inte vill ha besök av grannarnas katter och att jag from. ett visst datum kommer att sätta igång en apparat =D

  • Äldre 5 Jul 09:09
    #23

    den lag som i dag finns för hållande av katt är från 60-talet, med någon liten modifiering på 90-talet, samhället har växt och i dag passar inte lösgående katter in i tätbebyggt område, de flesta har ju inte bara en katt utan 2+, det har blivit en stor pina för de som inte har katt eller vill ha katt, katten är ju det enda husdjur du delar med sin ägare mot din vilja, alla andra djur ska hållas kopplade eller i bur, det går inte o skylla på kattens natur, hunden har samma så ska vi släppa dem lösa å? katten blir ju mäst irriterande för den som inte har katt, det ska hävdas revir just där för att det inte luktar annan katt och ingen katt går i sin egen rabatt så det som finns kvar är de stackares rabatter som inte har katt, en lagändring vore på plats, ska man hålla katt i tättbebyggt område (vilket jag själv inte tycker de ska va, ser det som djurplågeri) bör de vara innekatter, hållas i koppel eller i voljär, det är inte meningen att den som skaffar katt ska påtvinga andra att ha katten springandes runt benen eller ta sej in i bostäder, sedan undrar jag ju hur en kattägare kan kalla sej djurvän när man medvetet öppnar dörren o släpper ut sitt djur vind för våg bland bilar o annat som kan döda den, jag skulle inte göra det med min hund, jag älskar den för mycket för att vilja mista den

  • Äldre 5 Jul 09:22
    #24

    Visst finns det medel att köpa för att hålla katter borta, företagen skor sej på oss som inte vill ha katter i rabatterna, jag frågar mig då... varför ska jag betala för att grannen har katt???? medlen är inte billiga och det bör inte ligga i mitt ansvar att hålla katten borta från mina rabatter utan kattägarens, kanske skulle svida lite i plånboken o köpa medel till 10 grannar som störs av att en har katt, det å ligger inte mej att lägga ut pengar för att någon vill ha katt, den sista ändringen i lagtexten säger att katt ska hållas under uppsikt och att den inte får vara en sanitär olägenhet för andra, jag har då aldrig sett en kattägare följa sin katt på dess strövtåg i det fria för att ha uppsikt över den så den inte stör andra

  • Äldre 5 Jul 10:40
    #25

    Skaffa en aggresiv rabattvakthund - Problemet löst.

    Om nu inte katterna är dina ????

  • Äldre 5 Jul 11:52
    #26

    Välskrivet Fanta.

    Är det en sanitär olägenhet med bajs på jordgubbarna kan man ju fråga sig.


    Bunnies, it must be bunnies!
  • Äldre 1 Apr 18:08
    #27

    Några alternativ är att stänga in rabatterna med elstängsel, lagom högt och täta trådar, gärna med ett riktigt bra drag i aggregatet. Denna metod kan funka om du har problem med rådjur med. Det viktiga är hur du placerar stängslet.

    Alternativ två är att plantera någon av följande blommor: 
    Liljeväxter, till exempel släktena Lilium och Hemerocallis
    Julros
    Oleander
    Änglatrumpet
    Kottepalm

    Sen finns diverse skrämselprylar med antingen ljud eller vatten:

    www.motavack.se/om/kattskramma/djurskramma-med-vatten.html

    www.smartasaker.se/katt-hund-och-viltfritt.html

  • Äldre 8 May 10:28
    #28

    Har läst/hört att man det ska vara bra att använda rå vitlök (pressad), både mot katter och rådjur, så det ska jag pröva nu. Man lär ju få göra om det om det efter kraftigt regn men vitlök är ju definitivt billigare, och mer miljövänligt, än de preparat som säljs i diverse trädgårdsbutiker.
    Katter gilla inte någon form av lök - försök att ge dem hemmagjorda köttbullar med lök, så får ni se. Vår katt äter dem inte, i a f.

  • Äldre 10 Oct 17:43
    #29
    +1

    Ett tips som funkade hos oss

    Rörelsesensor och en 12V dränkpump (länspump till båt) plus lite andra grejer allt finns att köpa på biltema och

    chlaes Ohlson

    Anders

  • Äldre 1 Dec 23:18
    #30

    har också problem med katter som gör ifrån sej i gruset och hundägare som låter sina hundar pissa i rabatterna. har provat det mesta, men det som fungerat bäst är en( ljudlös) och blinkande rörelsevakt med sladdanslutning. Man får flytta på den någon meter då och då annars hittar kattskrällen en plats utanför radien. Har inte lust att påkosta asfaltering för katternas skull. svårt har också människor som går förbi med sina hundar att förstå att man inte låter sina hundar pissa i andras rabatter och häckar, kanske man sätta upp ett litet elstängsel så att hunden rycker till och pissar på sin ägare haha. Ser faktiskt hur grannen går ut från sin villa med hunden direkt till en annans grannes rabatt/häck/gräsplätt och låter hunden pissa där och så verkar det vara många som gör fast området omringas av skog. det är faktiskt frätande och de ska inte tro att de har den enda hunden som gör ifrån sej...NÄ förbjud fria utomhus katter i samhällen eller få med det era stadgar för vägföreningen.....


     


     

Svar på tråden Hur få bort katt från rabatten?