• Solari­s
    Äldre 28 Sep 18:32
    75349 visningar
    36 svar
    36
    75349

    Arghhh!!!!! Katt som kissar runtom hemma!

    Vet snart inte vad vi skall göra!
    Vi har en 1-årig kattflicka som vi fick ta hand om när hon endast var 5 veckor.
    Hennes mamma hade övergivit henne + 2 syskon. Min mans släkting tog hand om henne i 1 1/2 vecka innan vi fick hem henne, och lärde henne att gå på lådan,lapa mjölk samt börja så smått med uppblött torrfoder för kattbebisar.
    Hon var med andra ord rumsren när hon fick flytta hem till oss.Hon är en innekatt och verkar trivas mycket bra med det. Har alltid skött sig exemplariskt och gått på lådan med undantag då hon blev könsmogen,men vi såg snabbt till att låta sterilisera henne och det problemet var ur världen..... Trodde vi.
    Nu c.a 7,5 månad efter att hon blivit steriliserad har hon börjat att kissa på andra ställen förutom i kattlådan, detta har hänt flera gånger per vecka nu och jag och min man är väldigt trötta på det. Vi har försökt med diverse bestraffningar som att spraya vatten på henne, låta henne lukta där hon kissat etc. Inget tycks hjälpa!
    Kan även tillägga att jag sprayat med sån där kattspray vars doft är väldigt impopulär hos katterna, som får dem att inte vilja vistas i just det området.

    Vad tror ni det kan bero på att hon beter sig så här? vi har en teori att hon protesterar mot något eler så är hon sjuk. Jag tänkte ringa veterinären imorgon för att få klarhet om det inte finns någon djurkunnig eller rentav veterinär/djurskötare härinne?
    Min första tanke var att vi får låta avliva henne, det var mannens förslag,men när jag tog upp det idag med honom var han intel lika positiv.
    Hur tycker ni att jag skall göra?

  • Svar på tråden Arghhh!!!!! Katt som kissar runtom hemma!
  • Äldre 31 Oct 13:21
    #21
    Upptagen skrev 2004-10-03 13:12:26 följande:
    måste även tipsa om ett medel som innehåller feromoner (hmm.. nu blev det säkert något fel där..) altså en naturlig signal för katten att man inte ska kissa där. Fråga på apoteket eller hos veterinären om vad det heter... minns inte exakt, men det var en veterinär som tipsade om det.

    Men innan man börjar med medel så bör man ju försöka åtgärda problemet, sen om man inte hittar någon anledning så kan man ju testa.
    Tror du tänker på feliway spray? Finns även så man kan plugga in en adapter i vägguttaget så det kontinuerligt utsöndrar feromoner
  • BjÃ?¶­rn 611
    Äldre 7 Sep 20:33
    #22

    Är ingen duktig kattvetare men jag fick problem med min katt som efter 2år började kissa i skinnsoffan.
    Läste på olika forum vad som kunde vara orsaken men hittade inget som passade in på min katt och varför hon börjat bete sig som hon gjorde. Okastrerad honkatt som är inomhus..
    En kastering var en tanke till en början,avlivning en annan men hjärtat sa något annat.
    Provade sätta ut doftblock med citruslukt i soffan,vilket katter ska ogilla. Byta tillbaka kattsanden gjord av pellets från lågprisbutiken till den ordinarie dyra kattsanden köpt på djurafären. Hjälpte i ett par dagar men så långt var det ju bättre än daglig-dags kissande i soffan. Fick ett tips av min syster som har en hund som började kissa inne när han blev ensam hemma och de hade provat Feliway och olika andra metoder utan resultat. De satte helt enkelt på radion när de åkte hemifrån och till jobbet och det gav bra resultat på hunden. Jag provade även det på min katt,klockradion åkte på som sällskap till katten så fort jag åkte hemifrån och till jobbet .Min katt har nu inte kissat i soffan på 7 månader..

  • Äldre 7 Sep 22:06
    #23

    Och jag hoppas den är kastrerad vid det här laget.

  • Äldre 9 Sep 14:44
    #24
    Björn 611 skrev 2011-09-07 20:33:45 följande:
    Är ingen duktig kattvetare men jag fick problem med min katt som efter 2år började kissa i skinnsoffan.
    Läste på olika forum vad som kunde vara orsaken men hittade inget som passade in på min katt och varför hon börjat bete sig som hon gjorde. Okastrerad honkatt som är inomhus..
    En kastering var en tanke till en början,avlivning en annan men hjärtat sa något annat.
    Provade sätta ut doftblock med citruslukt i soffan,vilket katter ska ogilla. Byta tillbaka kattsanden gjord av pellets från lågprisbutiken till den ordinarie dyra kattsanden köpt på djurafären. Hjälpte i ett par dagar men så långt var det ju bättre än daglig-dags kissande i soffan. Fick ett tips av min syster som har en hund som började kissa inne när han blev ensam hemma och de hade provat Feliway och olika andra metoder utan resultat. De satte helt enkelt på radion när de åkte hemifrån och till jobbet och det gav bra resultat på hunden. Jag provade även det på min katt,klockradion åkte på som sällskap till katten så fort jag åkte hemifrån och till jobbet .Min katt har nu inte kissat i soffan på 7 månader..
    Vad menar du med att du inte hittade något som passade in på din katt? Den var ju okastrerad, det är den absolut vanligaste orsaken till att katter kissar på andra ställen än i lådan. Glad
  • Emmiiz­en
    Äldre 15 Apr 09:33
    #25

    Hej
    Vi renoverar vår övervåning och i samband med det för und 2 år sedan började vår kastrerade hankatt att kissa i ett hörn i köket. Han fick då ha sin låda där och det har fungerat men han sätter sig även på andra ställen, tex 1 meter i från katlådan längs hela den väggen och när han får tillfälle att gå upp så kissar han även där på flera ställen.

    Vi har provat feliway men inte märkt någon skillnad alls och köpt alla de sorters kattströ som finns. Inget hjälper.

    Det är liksom inte en hel kissfläck utan bara lite.

    vad ska jag göra.
    Var förra året hos vetrenären och tog urinprov men det var ingenting.

    Vi ska snart ha barn och vill försöka få bukt på detta innan.
    snälla hjälp!
                 

  • Äldre 16 Apr 18:57
    #26

    Har katten kissat runt i två år? Vad har ni gjort mer för att komma till rätta med problemet? Jag skulle absolut bokat ny tid till vett för en grundligare undersökning först och främst för att utesluta fysiska besvär, urinprov igen, ultraljud av blåsan.. mm
    Skaffa även en eller två lådor till föra att se om det blir bättre, ställ på olika ställen även där han kan vara ifred. Använd bra klumpbildande sand, tex Ever Clean. Fundera sedan riktigt ordentligt vad som hände just när detta började, förutom renoveringen. Någon flyttat, flyttat in, katten ensam mer, aktiverar ni katten? Har han klösträn och leksaker? En katt kissar inte runt för att jävlas och det är ni ägare som ska ta reda på vad som felas katten.
     http://www.kattstatus.se/sida19.html 

  • saybin­g
    Äldre 16 Sep 22:24
    #27

    hej

    jag har ett problem.

    vi köpte en katt som började kissa inne på min mans arbetskläder, soffa, mina skor osv. men aldrig vår sons grejor. tilllut fick vi nog ocg gav ort honom till en annan familj. där slutade den katten att kissa inne direkt!

    och nu har vi tagit över en 16v gammal han katt av en vän. katten var rumsren där. efter 1,5 dag kissade den i vår söng på täcket.
    vi köpte get off och sprayade i hela lägenheten. katten gick ändå och kissade i vår säng efter det. vi har stängt till rummet men han smet in några gånger. max 5 min åt gången var han där inne. vad kan det bero på. behöver hjälp vill inte göra oss av med denna katten också!
    tack på förhand           

  • Äldre 16 Sep 22:42
    #28
    saybing skrev 2012-09-16 22:24:07 följande:
    hej

    jag har ett problem.

    vi köpte en katt som började kissa inne på min mans arbetskläder, soffa, mina skor osv. men aldrig vår sons grejor. tilllut fick vi nog ocg gav ort honom till en annan familj. där slutade den katten att kissa inne direkt!

    och nu har vi tagit över en 16v gammal han katt av en vän. katten var rumsren där. efter 1,5 dag kissade den i vår söng på täcket.
    vi köpte get off och sprayade i hela lägenheten. katten gick ändå och kissade i vår säng efter det. vi har stängt till rummet men han smet in några gånger. max 5 min åt gången var han där inne. vad kan det bero på. behöver hjälp vill inte göra oss av med denna katten också!
    tack på förhand           

    Du har denna sida där i princip alla tänkbara orsaker listas: www.kattstatus.se/sida19.html 


     


    Vill du ha råd om just ditt fall så måste vi veta vad ni gjort och inte gjort, du skriver inget om det. Det enda jag tyvärr kan utläsa är att det verkar som om den första katten inte trivdes hos er. Den andra katten har ni nyss fått hem eller? I så fall inget konstigt om den råkar kissa utanför, en kattunge kan inte alltid hålla sig. se till att rengöra ordentligt och följ alla tips i länken om antal lådor, sandtyp osv.

  • Äldre 16 Sep 22:46
    #29
    Emmiizen skrev 2012-04-15 09:33:25 följande:
    Hej
    Vi renoverar vår övervåning och i samband med det för und 2 år sedan började vår kastrerade hankatt att kissa i ett hörn i köket. Han fick då ha sin låda där och det har fungerat men han sätter sig även på andra ställen, tex 1 meter i från katlådan längs hela den väggen och när han får tillfälle att gå upp så kissar han även där på flera ställen.

    Vi har provat feliway men inte märkt någon skillnad alls och köpt alla de sorters kattströ som finns. Inget hjälper.

    Det är liksom inte en hel kissfläck utan bara lite.

    vad ska jag göra.
    Var förra året hos vetrenären och tog urinprov men det var ingenting.

    Vi ska snart ha barn och vill försöka få bukt på detta innan.
    snälla hjälp!
                 
    Du verkar ha testat en del. Följ länken och kolla råden, vad ni kan utesluta och inte. Reagerar dock över att han endast kissar lite. Det brukar tyda på revirmarkering, att katten känner sig otrygg i hemmet och därför vill "kissa in" sitt revir. (Om han inte är sjuk.) Låter som ni haft en del på gång med renovering, nu är det barn på G och ni har hund om jag tolkar din bild rätt? Alla dessa saker kan stressa. Lösningen är inte alltid enkel i så fall, men brukar innefatta främst mer aktivering och tid till katten.
  • Äldre 15 Aug 14:43
    #30
    Minoo skrev 2004-10-03 12:54:52 följande:
    HejVi tog hand om två kattsyskon förra året (mars03) och med dessa försökte jag månad efter månad att få helt rumsrena. Från att ha varit rumsrena när de var små kissade de precis överallt när de blev ½-1år. Både honan och hanen, annars är det oftast hanen som gör det. I 7 månader försökt vi, men till slut var det bara till att inse - de skulle aldrig sluta. Vi fick tyvärr låta de somna in...

    Har sedan tidigare en kattfröken, 9 år, som det aldrig varit problem med. Hon går i sin låda oavsett om jag bytt kattsand eller skurat den med AJAX. Har alltid funkat vid flytt eller semesterresor. Har haft väldigt tur med henne kanske.

    Men en sak vet jag eftersom jag är uppväxt med katt, när en katt väl börjat kissa inne är det väldigt svårt att få den att sluta. Vanligast är som sagt hanen när den blir könsmogen, men det går ju lätt att ordna med sterilisering. Någon har sagt att katten inte gillar när lådan är helt renskurad, låt lite av dess egna lukt sitta kvar. (Tycker själv det är lite otäckt, men kanske värt ett försök).

    Kanske är det bara sanden eller att hon är sjuk. Att ta bort sitt älskade husdjur är något av det jobbigast man tvingas göra, men man får tänka på att det är för kattens bästa.

    Hoppas verkligen att det ordnar sig för er och den lilla katten.
    Hej..MIn dotter tog hand om en katt tjej som kanske va ca 5 veckor,katten va vildkatt..I dag är katten 3-4 år och vi har 4 hundar hemma..Katten kissar i hundarnas sängar,i våra sängar och soffan..Ja känner att ja inte orkar längre..Vi har steriliserat henne för ett par år sedan..Hon är väldens snällaste katt men detta kissande....Köpte ny soffa för ett par månader sedan och den är i tyg..Har folie och annat i soffan...Hon kan hoppa upp på tvättställningen om vi lagt kläder över ställningen så kissar hon på dom..Veterinären sa att det sitter i huvvet och kommer aldrig att försvinna...Min dotter vill inte avliva henne och inte ja heller egentligen..Men ja vill inte ha det som ja har nu helelr ....Kanske lika bra att ta bort henne......
  • Äldre 15 Aug 16:32
    #31
    maggangbg skrev 2013-08-15 14:43:20 följande:
    Hej..MIn dotter tog hand om en katt tjej som kanske va ca 5 veckor,katten va vildkatt..I dag är katten 3-4 år och vi har 4 hundar hemma..Katten kissar i hundarnas sängar,i våra sängar och soffan..Ja känner att ja inte orkar längre..Vi har steriliserat henne för ett par år sedan..Hon är väldens snällaste katt men detta kissande....Köpte ny soffa för ett par månader sedan och den är i tyg..Har folie och annat i soffan...Hon kan hoppa upp på tvättställningen om vi lagt kläder över ställningen så kissar hon på dom..Veterinären sa att det sitter i huvvet och kommer aldrig att försvinna...Min dotter vill inte avliva henne och inte ja heller egentligen..Men ja vill inte ha det som ja har nu helelr ....Kanske lika bra att ta bort henne......
    Jag förstår inte riktigt varför folk skriver här om sina bekymmer med sina djur istället för att självklart ta dom till veterinär och detta förbannade avlivandet om djuren inte gör som man förväntar sig!
    Hon har med största sannolikhet uvi, inflammation, kristaller eller tom urinsten vilket katten kan dö av om det tar tvärstopp. Hon kissar på mjuka saker för att hon förknippar lådan med smärta.
    Boka omedelbart tid till veterinär då hon troligtvis har mycket ont.
    Vad får hon för foder? 
  • Äldre 11 Sep 23:26
    #32

    Hejsan!

    Har med lite bekymmer med våra 2 honkatter som vi har hemma. Ska försöka berätta lite mer detaljerat då det nog krävs.

    Katterna är nuförtiden 10 resp 8 år gamla. Bott i en lägenhet i stan tills för 1½ år sedan hela deras liv. De har aldrig kommit riktigt bra överens, utan sköter sitt och låter den andra vara typ. Skaffade den andra som sällskap för att den första inte skulle vara ensam, då den hittade på massa hyss när den var själv, och visst slutade den med det, men de är totalt olika i personlighet, där den äldre är reserverad och tillbakadragen, och den yngre är väldigt kelig.

    För 1½ år sedan inför våran andra dotters nedkomst flyttade vi till ett radhus, och utan tvivel lät vi dem gå ut som de ville (mycket grönområde runtom), och det var väldigt populärt hos den äldre, medan den yngre höll sig runt huset hela året. Fortfarande funkade allt som det skulle hemma, de var inte bästa kompisar, men tolererade varandra.

    Denna sommaren började den yngre gå ut mer och mer hon med, och vips som det var så försvann hon iväg och var borta ganska exakt en månad. Vi trodde hoppet var ute då hon var värsta fegisen normalt sett mot andra djur och människor (dock inte mot den äldre katten som hon kunde bråka med stundtals)

    Jätteglada förstås att hon kom tillbaka, men då påbörjades en förändring hos båda katterna. Den äldre har efter detta, mest varit på undervåningen i vårat hus och sovit, eller ätit.
    Den yngre har blivit mycket kaxigare och är ute mycket mer och bråkar med andra katter i närområdet kring reviret.

    Det som även har hänt som då är problemet, är att den yngre katten smyger ner till undervåningen och gör doftmarkeringar där hon känner den äldre kattens lukt. På mattor, på dotterns lektält, på fåtöljer etc, och när då den äldre katten kommer dit och känner det gör hon ju likadant. Så blivit som en ond spiral på det hela, där jag springer och jagar med getoff spray och stänger dörrar och sprutar vatten, men är bara att stänga dörren som hjälper just nu.

    Vi har 2 lådor, båda där nere, men tror knappt den yngre går på lådan just nu då hon är ute hela tiden (även hittat hennes avföring i trädgården), något man kan göra? Börjar bli lite jobbigt minst sagt, plus att den yngre som nu blivit den domderande katten hemma attackerar den äldre när hon har möjlighet, både ute och inne.

  • Äldre 8 May 08:12
    #33

    Kan det vara så att katten ser alla som hot, att hon bara vill ha sin matte t.ex runt sig, för hon kissar bara i oc på besökandes tillhörigheter och mannens som inte tycker om henne

  • Äldre 26 Sep 03:23
    #34

    Köpte min katt för 1 år sedan då hon var 2,5år. Efter cirka en vecka tog jag henne till vetrinären för rakning (hon va inte så bra behandlad hos sin gamla ägare) och kastrering. Näst intill varje natt kissar hon runt om sin låda... Jag har testat ALLT!! Gör rent lådan flera gånger om dagen (även testat att inte göra det!), bytt kattsand, bytt låda, bytt plats. Skrubbat platserna hon kissar på med såpa med citrondoft.. Ringde den förra ägaren som påstår att hon var helt rumsren hos henne. Kissar inte bara hemma hos mig, utan även hos mina föräldrar när hon varit där, så borde inte ha något att göra med att hon inte trivs i hemmet. Kan över tillägga att jag försökt med positiv förstärkning genom att ge henne godis varje gång hon går på lådan.

    Ringde vetrinären för ca ett halvår sedan då jag ville åka in och undersöka henne. Fick bara svar att testa Felliway (vilket inte heller har fungerat..). Är så otroligt trött på att vakna vid 3-4 varje natt nu och behöva torka upp kiss.....

  • Äldre 26 Sep 09:31
    #35

    Vad har du för låda? Vad för sand? Katten måste till veterinär och ta ett urinprov, annars kan inte sjukdom uteslutas. Blir så trött på alla idioter till veterinärer (och kattägare också för den delen) som inte fattar att ett simpelt urinprov ska tas när katten kissar fel.
    Hon sätter sig utanför lådan för att hon förknippar lådan med smärta.
    Om inget syns på urinprovet så be om Metacam som är dels smärtlindrande och anitinflammatoriskt. Ibland får katter en idipatisk cystit (inflammation i blåsan)

    Och.... gå inte till den veterinären som rådde dig till Feliway.

  • Äldre 26 Sep 09:38
    #36
    sarahsimonee skrev 2014-09-26 03:23:41 följande:
    Köpte min katt för 1 år sedan då hon var 2,5år. Efter cirka en vecka tog jag henne till vetrinären för rakning (hon va inte så bra behandlad hos sin gamla ägare) och kastrering. Näst intill varje natt kissar hon runt om sin låda... Jag har testat ALLT!! Gör rent lådan flera gånger om dagen (även testat att inte göra det!), bytt kattsand, bytt låda, bytt plats. Skrubbat platserna hon kissar på med såpa med citrondoft.. Ringde den förra ägaren som påstår att hon var helt rumsren hos henne. Kissar inte bara hemma hos mig, utan även hos mina föräldrar när hon varit där, så borde inte ha något att göra med att hon inte trivs i hemmet. Kan över tillägga att jag försökt med positiv förstärkning genom att ge henne godis varje gång hon går på lådan.

    Ringde vetrinären för ca ett halvår sedan då jag ville åka in och undersöka henne. Fick bara svar att testa Felliway (vilket inte heller har fungerat..). Är så otroligt trött på att vakna vid 3-4 varje natt nu och behöva torka upp kiss.....
    Precis som ovan skriver så behöver katten bli undersökt av en bra veterinär. Feliwayveterinären är dålig.

    Ifall det skulle visa sig att katten inte har problem med urinvägar eller njurar så är det troligen någonting med lådan som är fel. Hur många katter har du? Man brukar rekommendera en låda per katt + en extra. Så ifall du har en katt ska du ha två lådor, två katter ska ha tre lådor och så vidare. En del katter vill kissa på ena lådan och bajsa i den andra. Sedan vill (nästan alla) katter ha finkornig, klumpande kattsand i sina lådor, då det är mjukt för tassarna och lätt att gräva i. Katter är ju ökendjur från början. 
Svar på tråden Arghhh!!!!! Katt som kissar runtom hemma!