• olyckl­igman
    Äldre 3 Aug 20:47
    2040 visningar
    24 svar
    24
    2040

    flytta till annan stad

    Hej!

    Vi är ett par som håller på att bryta.
    Min tjej vill flytta till en annan stad för att börja ett nytt liv. Hon säger att vår lilla pojke (8 månader) ska flytta med henne. Jag kan få komma till dom ibland och hälsa på om jag har tur.
    Får man göra så?
    Kan jag göra något?
    Har jag (pappan) någon chans att få ensam vårdnad?

    Jag behöver hjälp.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-03 21:04:16:
    Tack för snabba svar.

    Vi har dock inte skillt oss ännu.
    Hur är det med vårdnaden då?
    Hur blir det när vi väl skickat in papprena? Blir det delad automatiskt eller måste man ansöka å sånt?
    Kan man ansöka om bidrag för advokat?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-03 21:11:57:
    Snälla, svara snabbt!!!

    Vi har dock inte skillt oss ännu.
    Hur är det med vårdnaden då?
    Hur blir det när vi väl skickat in papprena? Blir det delad automatiskt eller måste man ansöka å sånt?
    Kan man ansöka om bidrag för advokat?

  • Svar på tråden flytta till annan stad
  • dreamz­one
    Äldre 3 Aug 20:49
    #1

    Klart du har :=) skaffa dig advokat. bums. Men minns att barnet har rätt till er båda, oavsett vad!


    älskar mina barn, mina änglar.
  • FaRieT­aLe
    Äldre 3 Aug 20:50
    #2

    Har ni delad vårdnad så FÅR hon inte flytta till en annan stad så länge du inte går med på det.
    Sen att hon VILL är ju en helt annan sak.

  • KG76
    Äldre 3 Aug 20:52
    #3

    Om ingen av er är olämplig förälder på något sätt för föräldrarna alltid gemensam vårdnad om barnet.
    Mamman kan aldrig säga att du får träffa ditt barn bara ibland, lite när hon känner. Ni har enligt lag lika stor rätt till barnet.
    Tag kontakt med familjerätten i din kommun, brukar finnas under socialnämnden. De kan hjälpa dig vidare och berätta mer exakt vad som gäller.

  • Salmia­k73
    Äldre 3 Aug 20:56
    #4

    Har ni gemensam vårdnad så får hon inte lov att flytta pojken och folkbokföra han i ennan kommun utan att du godkänner det skriftligen (Det inns ett speiellt papper) likadant med skolan. Man får inte lov att byta skola utan båda föräldras undrskrift och medgivnde.

  • Anonym (jag)
    Äldre 3 Aug 20:59
    #5

    Om du nu skulle gå med på att hon flyttar skriv papper på att hon ska betala alla resor ert barn skll göra till dig!
    Du måste godkänna flytten annars kan det gå vidare till domstol där de av gör vad som är bäst för barnet....

  • olyckl­igman
    Äldre 3 Aug 21:02
    #6

    Tack för snabba svar.

    Vi har dock inte skillt oss ännu.
    Hur är det med vårdnaden då?
    Hur blir det när vi väl skickat in papprena? Blir det delad automatiskt eller måste man ansöka å sånt?

  • dreamz­one
    Äldre 3 Aug 21:04
    #7

    www.famratt.com :=) EN bra sida, av flera hundra.


    älskar mina barn, mina änglar.
  • FaRieT­aLe
    Äldre 3 Aug 21:55
    #8

    Även om ni skiljer er så har ni delad vårdnad. Vill någon av er ha ensam så får ni lägga in om det.

  • olyckl­igman
    Äldre 3 Aug 21:58
    #9

    FarieTaLe:

    Va bra... men vad gör jag om hon flyttar iväg från den här stan som vi bor i?
    Jag kan lämna lägenheten så hon kan bo kvar med grabben men de kommer hon inte att vilja.
    Rätta mig om ja har fel... men när vi skilt oss, då finns det bara ett sätt för henne att få flytta. Det är genom att få ensam vårdnad. Stämmer det?
    Ska hon bo kvar i stan hela livet bara för att vi har delad vårdnad?

  • ängeln 25
    Äldre 3 Aug 22:00
    #10

    Jag tror man får flytta till annan stad men den får inte ligga mer än ca 40mil bort eller om det var 20... Men ring en advokat och fråga ..Lycka till

Svar på tråden flytta till annan stad