• Shoujo
    Äldre 10 Oct 23:37
    77242 visningar
    27 svar
    27
    77242

    Katt för allergiker

    Hej!
    Jag vet att det finns (dyra) katter helt utan päls som passar allergiker, men funkar det även med en korthårig vanlig bondkatt om man tvättar/borstar den ofta och inte låter den sova i sängen?
    Jag är inte jätteallergisk, men det börjar klia om ajg spenderat många timmar med en hårig katt och klarar inte om de sover på mig (på huden).

    Någon som har erfarenhet?

  • Svar på tråden Katt för allergiker
  • vadska­jaghet­adå
    Äldre 11 Oct 00:59
    #0

    min katt (finns bilder)

    är helt allergifri..utan att vi visste det..här har det kommit & gått tok-allerigiker utan att känna minsta..en tjej bodde här en hel vecka utan att känna..men så fort hon kom till killens syrras bondkatter började det klia i gommen

  • vadska­jaghet­adå
    Äldre 11 Oct 01:00
    #0

    om ni kollat så ser ni att han inte är så korthårig..han hårar massa allafall

  • Shoujo
    Äldre 11 Oct 01:01
    #0

    Ok. Typiskt Sidor som görs till explorer görs ibland/ofta så att de bara passar just explorer har jag märkt. Jag har Mozilla. Jag kankse får maila dem och fråga om de kan ändra på nåt i koden.

  • Äldre 11 Oct 01:02
    #0

    men mozilla klarar ju "inget" (min erfarenhet, suck) Har du inte netscape?

  • Shoujo
    Äldre 11 Oct 09:06
    #0

    Sannispannisen: Vilken lyckoträff med er katt då! Tydligen så är ju vissa katter helt allergifria bara så där ändå (läste jag på en sida igår) och då verkar det ju som att du har en sån katt!

    Ni tänkte inte avla på den katten?

  • Shoujo
    Äldre 11 Oct 09:08
    #0

    Sign: Det är ju snarare hemsidorna det är fel på, minsann!
    Jag ahr konqueror också, vissa sidor som inte funkar i mozilla funkar där. Får testa det.

  • Äldre 11 Oct 09:18
    #0

    TS: Jag skulle prata med en allergiläkare.
    Jag är också allergisk mot katter (men klarar konstigt nog några fåtal katter där jag inte vet varför).
    Min allergiläkara avrådde mig att skaffa några pälsdjur eller fåglar överhuvudtaget när man har en tendens att reagera allergiskt så ska man kroppen inte utsätta för de ämnena eftersom man ger kroppen då tillfälle att reagera allergiskt och så kan allergin "manifesteras" i kroppen. Tyvärr är det så också så att när man börjar reagera allergiskt mot ett djur så finns det större risk att man börja allergisk mot andra "liknande" arter (dvs i detta fall mot andra pälsdjur).
    Kolla med en läkare innan du skaffar dig ett en katt och du behöver kanske lämna den igen.....

  • Shoujo
    Äldre 11 Oct 09:45
    #0

    maj72: När jag var mindre (kankse 10 år sen) gjorde ajg allergitest på en massa saker och de kom fram till att ajg var känslig för katter och skulle akta mig så att det inte blev en allergi.- Och nu kliar det när ajg hänger med katter.
    'Antagligen borde jag ta mitt förnuft till fånga och inte skaffa katt alls, men jag vill
    Ska kolla med en läkare som du säger!

  • marina­7712
    Äldre 11 Oct 10:10
    #0

    Kattens hårlag spelar ingen roll för oftast är det inte själva håret man inte tål utan det dom har i skinnet... Det är därför en bondkatt oftast orsakar större allergibesvär än t ex en norsk skogkatt.

    Du kan kolla olika kattraser på katt.nu. Jag skulle dock avråda dig från att skaffa katt i och med att du är allergisk. Din allergi kan bli värre + att du kan utveckla andra allergier om du utsätter dig för saker du inte tål...

  • Storm0­7
    Äldre 11 Oct 10:47
    #0

    Tyvärr är det inte bara i pälsen och huden som allergener sitter, utan även i kattens saliv. Allergivänliga kattraser har egenheten att de har mindre av dessa ämnen, främst i hud och päls, men helt allergifria djur finns inte. Jag är pälsdjursallergiker, men jag hade katt i ett par år. Jag ville så gärna kunna ha katt, men det slutade med att jag gick konstant på allergitabeller. Jag fick dammsuga varje dag och jag duschade katten varje vecka. Till slut fick jag inse att det faktiskt inte fungerade och fick göra mig av med katten.

  • vadska­jaghet­adå
    Äldre 11 Oct 12:24
    #0

    han är kastrerad!

    attans!

  • turia
    Äldre 11 Oct 12:27
    #0

    www.sibiriskkatt.nu/
    sibiriska katten sägs vara allergi vänlig....men den kostar ju runt 6000- huga...

  • Äldre 11 Oct 13:01
    #0

    Jag har träffat många läkare angående detta med allergin, de flesta har sagt att jag ska undvika allt vad djur heter. Men någon tyckte faktiskt det var okej att jag hade katt, sålänge kroppen kan hantera det.

    Det ÄR ett vågspel att skaffa katt om man har allergi och man måste från början försäkra sig om kattens framtid ifall man inte kan ha kvar den. Man kan utveckla starkare allergi och fler allergier. I de flesta fall är det nog inte värt det. Men för mig handlar det om psykisk hälsa och välmående, det sätter jag först. Överväg noggrannt. Du kan faktiskt hitta en ras som du inte alls reagerar på, det kan ju vara värt chansen!!

    Sen så är ju vissa allergiska mot salivet, då är det svårt. Men hos de flesta är det väl hudavlagringar (som uppenbarligen är olika beroende på hårlag). Jag tycker inte du ska ge upp om du verkligen vill detta.

  • Ead
    Äldre 11 Oct 13:06
    #0

    Jag är allergisk mot korthåriga katter men tål långhåriga!

  • Ead
    Äldre 11 Oct 13:06
    #0

    Jag är allergisk mot korthåriga katter men tål långhåriga!

  • Cyberm­um
    Äldre 12 Oct 10:35
    #0

    Allergiska, titta hit, det finns en ras, nakenkatt...
    Sphynx...
    Om ni inte är allergisk mot saliven, är det värt att prova dessa...
    Lycka till!

  • Äldre 27 Nov 19:25
    #27

    Hej! Jag vill hemskt gärna ha en mysig katt men 3/4 i min familj är allergisk mot pälsdjur, några tips på bra sällskapskatter som inte är allergiframkallande eller så dyra. Tack på förhand :)

Svar på tråden Katt för allergiker