• Ingen
    Äldre 11 Oct 14:41
    13601 visningar
    42 svar
    42
    13601

    lättöl = halvt glas vin???

    Jag läste i Mammapraktikan att ett glas vin innehåller 12 g alkohol och en lättöl innehåller 7g. Kan detta verkligen stämma eller har jag läst fel? Själv har jag iofs tillåtit mig själv ett halvt glas vin vid några tillfällen, så jag är inte så orolig för egen del, men jag vet många som inte skulle dricka vin, men som tar en lättöl till lunchen. Eller Herrljunga cider f.ö. Är det tryckfel i Mammapraktikan?

    OBS detta är INTE en diskussion om alkohol eller inte under graviditet. Sådana trådar finns det nog av den här förutan

  • Svar på tråden lättöl = halvt glas vin???
  • Storst­rumpa
    Äldre 11 Oct 14:49
    #0

    Hejsan. Ja du har rätt, en lättöl innehåller lika mycket alkohol som 2 cl starksprit.

  • jebe
    Äldre 11 Oct 14:52
    #0

    Hjälp, det låter så mycket tycker jag! När jag hör "lättöl" så tänker jag nästan "alkoholfri"... Så fel man accociationer man kan få! Tur att jag inte dricker nåt

  • Ingen
    Äldre 11 Oct 14:54
    #0

    Jösses - en sån tur att jag inte är nåt vidare förtjust i lättöl. Men i teorin skulle man ju kunna "lättöla sig" till rattonykterhet, då. Det hade jag faktiskt inte insett!

  • Lara Croft
    Äldre 11 Oct 14:55
    #0

    Någon som vet hur det är med alkoholhalten i filmjölk? Jag har för mig att det inte är så mycket lägre än i lättöl.

  • Ebbiz
    Äldre 11 Oct 14:58
    #0

    Lara Croft...är det alkohol i filmjölk???
    Eller är jag bara lättlurad nu ?!

  • jebe
    Äldre 11 Oct 14:59
    #0

    Har aldrig hört talas om- alkohol i filmjölk???? Isåfall e min bebbe alkis nu..

  • Evispe­vis
    Äldre 11 Oct 15:02
    #0

    Det är alkohol i allt mer eller mindre!

  • Babett­e
    Äldre 11 Oct 15:07
    #0

    Jo, fast alkohol som finns i fil och liknande kan inte jämföras med den som är i sprit osv, tycker det är jävligt löjligt att jämföra lättöl med fil ...

  • Ingen
    Äldre 11 Oct 15:07
    #0

    Jo, nog stämmer det att det finns alkohol mer eller mindre i alla livsmedel. Det finns bl.a. små mängder i juice. Filmjölk är ju en jäst produkt, så rent teoretiskt verkar det inte omöjligt. Hur det är i praktiken vet jag inte.
    Jag var bara förvånad att folköl var så pass "starkt". Jag är helt okunnig om alla sorters öl, tycker inte om det.

  • Ingen
    Äldre 11 Oct 15:10
    #0

    Babette: jag får hålla med om att jag aldrig har reflekterat över alkoholhalten i fil, men varför skulle det vara "jävligt löjligt" att jämföra det ifall halterna ligger i närheten av varandra (nu vet jag alltså inte om de gör det). Det är ju samma alkohol trots allt, bara framställt på olika sätt.

Svar på tråden lättöl = halvt glas vin???