• Ingen
    Äldre 11 Oct 14:41
    13585 visningar
    42 svar
    42
    13585

    lättöl = halvt glas vin???

    Jag läste i Mammapraktikan att ett glas vin innehåller 12 g alkohol och en lättöl innehåller 7g. Kan detta verkligen stämma eller har jag läst fel? Själv har jag iofs tillåtit mig själv ett halvt glas vin vid några tillfällen, så jag är inte så orolig för egen del, men jag vet många som inte skulle dricka vin, men som tar en lättöl till lunchen. Eller Herrljunga cider f.ö. Är det tryckfel i Mammapraktikan?

    OBS detta är INTE en diskussion om alkohol eller inte under graviditet. Sådana trådar finns det nog av den här förutan

  • Svar på tråden lättöl = halvt glas vin???
  • Katja med skrutt
    Äldre 12 Oct 15:42
    #0

    En lättöl = 2 cl starksprit, stod det i "Amelia: vänta barn"..... började avstå från lättöl när jag läst det

  • Mallem­us
    Äldre 12 Oct 15:43
    #0

    I debatten om antal gram alkohol måste ju även mängden vätska vara relevant. ½ glas vin är ju enbart ngr ynkliga cl medans en lättöl är 33 cl. Man kan inte jämför äpplen och päron.

    Jag tror (obs tror) inte att gram är ett relevant sätt att räkna alkoholen på, utan det är volymprocent man skall använda för att kunna jämföra olika typer av alkoholhaltiga drycker.

  • Ingen
    Äldre 12 Oct 15:52
    #0

    Mallemus: läs tidigare inlägg. Etanol går i högsta grad att jämföra med etanol. Koncentrationen påverkar möjligen hur snabbt alkoholen tas upp av kroppen, men om man är någorlinda civiliserad ber man nog ändå alltid om ett glas vatten till sitt vin. Det gör åtminstone jag, även när jag inte är gravid.

  • Mallem­us
    Äldre 12 Oct 16:11
    #0

    Men även om du dricker ett glas vin med ett glas vatten till så blir koncentrationen starkare (nu tror jag igen). Mao är volymprocenten en bättre måttstock (det torde ju också vara därför som man räknar alkohol på volymprocent för det mesta? eller?). Antal gram du dricker har ju inte med vilken procent du får i blodet... för det beror ju också på hur snabbt det förbränns samt under hur lång tid du dricker det.

    Jag vill dock poängtera att jag inte (här iaf) har ngn åsikt om huruvida det är bra eller dåligt att dricka lättöl, vin osv. Det var mer att diskussionerna som böljar fram och tillbaka i denna tråd inte rikitgt jämför samma saker hela tiden!

  • Mallem­us
    Äldre 12 Oct 16:12
    #0

    Dessutom så kan man ju enligt den devisen kanske dricka ett glas vatten samtidigt med ölen också? man kan ju inte ta med det i jämförelsen. Jag personligen dricker också alltid vatten till vinet, men det kan man ju i böcker och på liknande ställen ej ta för givet att man gör.

  • JsN
    Äldre 12 Oct 16:17
    #0

    Om du under samma tidsrymd får i dig samma mängd alkohol så är det ointressant om det är via 10 stora eller 10 små klunkar! *ler*

  • Katja med skrutt
    Äldre 12 Oct 16:19
    #0

    Mallemus: jag tror (bara tror, jag åxå ) att alkoholhalten i blodet visst HAR å göra med hur många gram du druckit. Dvs om du druckit 12 g så har du ju högre alkoholhalt i blodet än om du druckit 7 g....

  • turia
    Äldre 12 Oct 17:58
    #0

    Eftersom densiteten på etanol är i det närmaste 1 så motsvarar 10 g alkohol 1 cl.

  • Titti och mini
    Äldre 12 Oct 18:19
    #0

    Bidrar med en formel där man på ett lätt sätt kan räkna ut hur mkt 40% sprit det är i saker. Enligt denna så stämmer det faktiskt att 1 lättöl på 33 cl = 2 cl sprit a´la vodka t.ex.. Formlen kommer från länkarnas hemsida.

    Formel:
    Så här gör du för att räkna ut hur mycket alkohol (motsvarande 40%-ig alkohol) olika drycker innehåller.

    Steg 1. Multiplicera volymprocenten med innehållet i burken i cl.

    Steg 2. Dividera resultatet med 40 så får du fram alkoholstyrkan i öl eller vin omräknat till 40%-ig alkohol.

    Exempel:
    På en 50 centiliters ölburk står alkoholhalt 3,4 volymprocent (folköl)

    3,4 x 50 = 170. Dela 170 med 40 så blir det 4,25.

    Ölburken innehåller alltså alkohol som motsvarar 4,25 cl 40%-ig alkohol.

    Med lättöl blir det 1,8 nånting cl

  • Ingen
    Äldre 12 Oct 20:29
    #0

    Mallemus: om man blandar ett glas vin med ett lika stort glas vatten så kommer alkoholkoncentrationen bli exakt hälften av den ursprungliga. Det är inget jag tror utan objektiv sanning. Jag är ledsen, men det stämmer som JsN, Kajsa och andra oxå har konstaterat att det faktiskt gör det samma om man dricker det halva glaset vin eller burken med lättöl under samma tidsrymd. Och faktiskt förstår jag inte varför det är svårt att acceptera (är det verkligen så provocerande)? Om man inte vill konsumera alkohol har man förhoppningsvis redan insett att man varken ska dricka det ena eller det andra.
    Vad gäller vattenglaset var det mest för att underlätta resonemanget, men det verkar inte ha funkat något vidare
    Jag känner faktiskt INGEN som regelmässigt beställer in ett glas vatten till sin burk med lättöl(!). Men om du brukar göra det, så förstår jag att du blev förvirrad.

    Själv har jag för övrigt precis kommit hem från ett jobbrelaterat "mingelevenemang". Jag var där i tre timmar, och när jag gick därifrån hade jag fått i mig en massa plockmat, en flaska Loka och ett halvt glas vitt vin. Den andra halvan lämnade jag i garderoben när jag gick. Då kände jag mig lika påverkad som om jag druckit en lättöl.
    Och återigen: jag har stor respekt för dem som väljer att inte dricka alkohol överhuvudtaget.

  • Äldre 12 Oct 20:38
    #0

    herregud vilka uträkningar..jag fattar INGET!!!

  • Ingen
    Äldre 12 Oct 21:05
    #0

    Divine: Man klarar sig långt på att bestämma sig för att "totalvägra" sådant som enligt svenska regler måste märkas med alkoholhalt. Och filmjölk har ingen sådan märkning så vitt jag vet.

Svar på tråden lättöl = halvt glas vin???