• Äldre 26 Oct 16:55
    10658 visningar
    28 svar
    28
    10658

    nån som vet nåt om Citodon?

    har fruktansvärda smärtor pga foglossning, har nu fått Citodon av min läkare eftersom d inte fanns nåt annat att göra.

    vet att d inte ska påverka fostret men ja e iaf lite orolig.

    D starkaste ja nånsin har tagit är alvedon å mina p-piller eftersom ja e väldigt anti mot medicner som e syntetiska.

    E d nån som vet om Citodon kommer påverka barnet iaf?

  • Svar på tråden nån som vet nåt om Citodon?
  • Äldre 26 Oct 18:53
    #0

    gå in på www.fass.se och sök på preparatet.
    www.apoteket.se är också ganska bra

    Krya på dig!

  • Äldre 26 Oct 19:19
    #0

    tack så mycke allaihopa för svaren

  • Äldre 26 Oct 20:02
    #0

    Var inne på fass och kollade vad det stod.

    Graviditet:
    Inga ogynnsamma effekter på fostret har påvisats.

    Så du kan nog vara helt lugn annars skulle nog inte din läkare ha skrivit ut tabletterna till dig.

  • Skusan
    Äldre 26 Oct 20:09
    #0

    Va bara observant på om du blir dåsig om du ska köra bil ett tag efter. Jag totalslocknar av dom... Jag fick Citodon för värk i axlar/nacke, sen sov jag gott... Inte alltid så att man vill sova. Men testa nån dag du vet att du inte ska göra nåt speciellt för att se hur just du reagerar, för det är ju försent om du redan tagit dom och märker att du inte klarar av det du skulle ha gjort!

  • Äldre 26 Oct 20:13
    #0

    läkaren sa till mig att bara ta en tablett innan ja går å lägger mig å att ja nog kommer känna mig yr efetrsom ja bara tagit alvedon tidigare.

    Ja hoppas iaf att ja inte behöver känna av så mycke biverkningar förutom yrseln

  • Sciarl­otta
    Äldre 26 Oct 20:17
    #0

    jag "levde" på citodon de sista veckorna (och även en period i andra trimestern).. det är inget fel på min son
    du kommer nog känna dig på fyllan om du aldrig har tagit dessa tabletter tidigare, för de är starka. men man vänjer sig efter ett par gånger...

  • Äldre 26 Oct 20:18
    #0

    *s* jamen d låter ju bra d
    va ju ett tag sen man var på fyllan, d kommer nog bli skoj

  • Sciarl­otta
    Äldre 26 Oct 20:20
    #0

    javisst, nåt måste du ju få roa dig med när du är gravid

  • menför­helvet­e
    Äldre 27 Oct 08:24
    #0

    Det är ju inte precis så att forskarna på läkemedelsföretagen ger citodon ( eller övriga läkemedel) till gravida för att kontrollera ifall det får skadliga effekter på fostret. Därför kan ju fass bara skriva "inga ogynnsamma effekter på fostret har påvisats", för att det är relativt outforskat. Man kan sällan vara helt säker på att läkemedel inte har skadlig effekt. Om barnet skulle ha nån form av skada kan det också svårt att vara säker på/ kunna påvisa att det är pga läkemedlet.

  • Backsi­ppan
    Äldre 27 Oct 08:49
    #0

    Har ätit Panocod och Citodon under två av mina graviditeter. Har även fått klartecken på BB att det är OK när jag ammat och mina barn mår väldigt bra. Jag brukar fråga på Apoteket för säkerhets skull för dem har dunderkoll och dem har också gett klartecken.

  • Åse
    Äldre 27 Oct 08:57
    #0

    Jag har också precis fått Citodon utskriven pga kraftig
    huvudvärk och foglossning. Om man är väldigt känslig för
    dessa tabletter så kan man kombinere 1 Citodon + 1 Alvedon.
    Dessa läkemedel ska ej utgöra någon fara för bebisen i
    normal dos.

    // Kram Åse V.28

  • bullma­mma
    Äldre 27 Oct 09:02
    #0

    Citodon är inge farligt, men du ska ju inte köra bil på dom, röd triangel.

  • elinin­a
    Äldre 27 Oct 09:32
    #0

    ej farligt för bäbis.
    men ha detta i åtanken: när citodonet ska brytas ner i kroppen så omvandlas ca 10% till morfin. alltså blir citodon ett morfinsubstans.
    kör ej bil efter intagande av citodon...

    läs mer på www.fass.se

  • Lillam­y2
    Äldre 27 Oct 13:47
    #0

    Hej

    Vad skönt astt få svar på min fundering oxå...
    Ta oxå Citodon!
    Det känns inte helt bra att ta dom,men nu när jag vet att det är flrér som tagit o fått friska barn ,känna det åndå bättre!!

  • pergot­ezzie
    Äldre 28 Oct 08:45
    #0

    man blir hemskt hemskt förstoppad av dom om man tar i mer en en dag.
    jag har citodon för min hemska migrän eftersom ingen annan medicin hjälper...men peppar peppar så har den hållit sig borta i ett par månader nu

    kram o lycka till...

  • enfin
    Äldre 28 Oct 08:49
    #0

    Även jag har ätit Citodon under grav. pga migrän. Är du inte van att ta starka tabletter kan du möjligtvis känna dig vimsig av tabletterna. Jag kände ingenting då jag är van att knapra migränpiller :) Både min husläkare och BM rek. Citodon då det inte ska påverka fostret. /Enfin

  • minima­lin
    Äldre 31 Oct 19:29
    #0

    Har läst och hört att kodein som finns i Citodon kan göra bebisen beroende och att den kan få abstinens när den kommer ut och i värsta fall inte överleva det... Men det är nog om man tar rätt många om dagen hela graviditeten...

  • majzza­n
    Äldre 1 Nov 22:42
    #0

    Jag tar åxå citodon... fast inte varje dag... å om jag tar så försöker jag ta när huvudet håller på att gå i bitar... fick citodon nu när jag låg inne för sammandragningar... då fick jag dags ransonen men som nån nämde så kan man bli rejält förstoppad.... men man ska inte ta hela ransonen varje dag för länge... då får man kolla upp levervärdena sa min DR till mig..
    men tar man då å då så är det ok... även för fostret...

    kramizar

Svar på tråden nån som vet nåt om Citodon?