• Staden
    Äldre 18 Oct 17:01
    10589 visningar
    8 svar
    8
    10589

    Polyper vad är det????

    Jag har varit på mitt första besök på en utredning idag och känner mig nu så ledsen och fundersam.

    På Vul hittade hon några polyper (tror jag det var). Hon sa att det kan vara anledningen till att jag inte blir gravid men behöver inte vara det.
    Vad är polyper? Är det farligt? Är det något man opererar bort?

    Jag tyckte hon lät så negativ. Typ att chansen att vi skulle bli gravida på egen hand efter att försökt över 1 år är minimal. Men det är förmodligen sant?!

    Känner mig bara så ledsen!!!

  • Svar på tråden Polyper vad är det????
  • Äldre 18 Oct 17:10
    #1

    Hej,

    de upptäckte en styck polyp på mig häromveckan. Min läkare sa att den kan försvinna av sig självt. Det är något som kan komma och gå. Men hon ville kolla nästa månad om den var kvar och då skulle de skrapa bort den isåfall. Min läkare sa bara att: en del läkare säger att det är anledning till att man inte blir gravid, en del säger det inte. Mer vet jag inte.

    kram

  • Chania
    Äldre 18 Oct 17:14
    #2

    Men polyper kan man ju operera bort, då borde ju hindret för att bli gravid vara borta om man inte får nya vill säga?

  • Staden
    Äldre 18 Oct 17:24
    #3

    Tack för era svar.
    Ja, ni har kanske rätt att det går att lösa. Allt blir dock lite svårare när vi nu är bosatta utomlands.

    Känns också tungt nu när undersökningen är startad, för det är på något sätt ett bevis på att vi har väldigt svårt att få barn. Jag får sån panik när jag tänker på att jag kanske aldrig blir gravid.

  • Chania
    Äldre 18 Oct 17:33
    #4

    Staden, tänk på att ni ändå aldrig varit närmare en graviditet än nu! Idag finns så mycket hjälp att få och ibland behövs det inte mycket för att man ska kunna lösa orsaken till att man inte blivit gravid. Även om det visar sig att man inte kan bli gravid på naturlig väg finns det stora chanser att lyckas med IVF. Jag brukar tänka vilken tur jag har som lever nu och inte tjugo tidigare, då kanske jag aldrig skulle kunna bli gravid. Sedan dess har läkarvetenskapen kommit långt inom området.

    Håller tummarna att ni ska lyckas snart!

  • cisa
    Äldre 18 Oct 20:10
    #5

    Staden, var inte ledsen över att de hittat polyper. Dessa går att ta bort tämligen enkelt. Man kan ju aldrig vara säker i det enskilda fallet men jag är helt säker på att en polyp var orsaken till min barnlöshet. Blev gravid direkt efter att jag slutade med p-piller 02 vilket slutade med MA. Sen hände inget på över ett år och vi gjorde en utredning där det konstaterades både en missbildning på livmodern och en polyp på en slemhinna som togs bort på en gång. Läkaren sa att polypen fungerat som en spiral och att man inte vet varför de uppstår men att det i mitt fall antagligen hörde samman med missfallet. Detta gjordes i mars 04 och i april blev jag gravid. (Fick världen finaste tjej)

    Jag förstår att du har det tungt just nu, det är för jävligt jobbigt att längta så och bli besviken varje månad. Jag tycker dock att du ska se det som att ni verkligen har ett uppslag som kan förklara er barnlöshet, det är något positivt att hålla tag i. Om du är orolig kan du väl försöka kontakta en gynekolog i Sverige och rådfråga.
    Önskar dig all lycka.

  • Bispan
    Äldre 20 Oct 16:21
    #6

    Jag tror polyper är överväxt av slemhinna och är väl inte heller farligt. När vi gjorde ÄP sa gyn att jag hade en polyp han måste ta bort på livmodertappen, annars skulle de inte kunna sätta tillbaka ägget i livmodern på mig.

    Blev liiiiite nervös när han började fråga efter en tång. Sköterskan fick ränna upp på en annan avdelning för att hämta. Gyn sa att jag kunde blöda lite efteråt.

    Jag fick ingen bedövning eller något. Han knipsade bara bort den och jag kände ingenting. Jag blödde inte heller något.

  • dison
    Äldre 20 Oct 16:53
    #7

    Polyper är, som tidigare redan är skrivet, en överväxt av slemhinnan. Polyper kan finnas utanpå livmodertappen men även inne i livmoderhålans slemhinna och de är nästan alltid godartade. Operationsteknik och behov av bedövning varierar utifrån var de sitter. Hur mycket de påverkar fertiliteten är också avhängigt av placeringen. Jag har opererats två gånger för polyp inne i livmoderhålans slemhinna, vid första operationen blev jag sövd men vid den andra valde jag att få bli lokalbedövad.

  • babydr­öm
    Äldre 4 Jun 15:55
    #8

    Hejsan,

    Hur stora ha era bortopererade polyper varit? Jag har gjort 5 misslyckade IVF:er och 2 misslyckade äggdonations försök. Senaste försöket avbröts för att de hittade 2 st 3 mm polyper på livmoderslemhinnan. De vill jag ska operera bort dem innan nytt försök. Jag gör äggdonation utomlands men vill helst operera polyperna i Sverige. Har varit till Sabbatsbergs sjukhus här i Sverige men de säger att polyperna inte behöver opereras bort för att de är så små och att de inte ska påverka ivf eller äggdonationförsök!? Jag tänkte att det här kanske var orsaken till varför det tidigare misslyckats men troligen inte då?

         

Svar på tråden Polyper vad är det????