• Clara s
    Äldre 19 Jan 18:44
    69446 visningar
    33 svar
    33
    69446

    Någon av er som blivit gravid genom avbrutet samlag?

    Hej!

    Mitt problem är att min sambo säger att han inte känner sig redo för att skaffa barn och vill därför vänta ett par år. Jag där emot kan inte vänta på att få skaffa ett litet knyte. Har inget p-medel pga hälsorisk för tillfället och min partner kör därför med avbrutet samlag.

    Inte särskillt kul om man bara önskar att bli gravid. Mitt ända hopp är nu att man kan bli gravid trots avbrutet samlag, tänkte därför fråga er om någon av er blivit gravid genom att inte ha något riktigt p-medel utan kört med avbrutet samlag?

    MVH, C

  • Svar på tråden Någon av er som blivit gravid genom avbrutet samlag?
  • Ingrid
    Äldre 19 Jan 19:01
    #0

    Hm.... Med risk för att vara lite moraliserande: är det inte bättre att försöka komma överens om ifall ni ska försöka bli gravida eller inte? Det handlar ju ändå om ert gemensamma barn, så det är ju ganska viktigt att ni tycker lika.

    Men till sakfrågan: Avbrutet samlag är en ganska osäker metod. Det kan läcka ur snoppen utan att killen känner det. Men nej, jag känner ingen som blivit gravid på det här sättet.

  • lilla rosen
    Äldre 19 Jan 19:14
    #0

    Man kan bli gravid vid avbruten samlag! Det spelar ingen roll om mannen kan kontrollera sin utlösning. När mannen blir upphetsad kommer det sekret ut och kan innehålla sperma.Det räcker med en spermie för att bli gravid. Prata också ordentligt med din kille angående barn.Vad händer om han sen efter några år säger samma sak? Det är ju klart tydligt att du längtar efter en bebis. Är han rädd för vad som kan hända vid ev graviditet, samlag vid grav., förlossning och framtiden med ett litet barn? Det handlar om mycket ansvarstagande. Han kanske också känner att mannen måste dra det stora lasset med familjeförsörjning?
    Hur många gravida finns det som jobbar tiden ut? Det är ganska många.
    Jag har väninnor som har jobbat tiden ut och de har delat föräldraledigheten med pappan. Det är också viktigt att pappan får vara med barnet första tiden. Att dela ansvar med jobb och familj kanske inte är så svårt. Jag vet inte om andra håller med mig, för visst det kan uppstå saker som man inte räknat med.
    Viktigaste är att man känner sig trygg och att den blivande ev pappa känner sig trygg.
    Hoppas att detta är svar nog för dig. Goa kramar till dig!

  • Äldre 19 Jan 19:23
    #0

    Hej!
    Är lite i samma sits, vi ahr en underbar dotter på 19 månader, och nu vill jag jätte gärna ha en till men min sambo vill vänta. Vi har kört med avbrutet samlag ett par månader och ännu är jag tyvärr inte gravid.
    Så vi kan ju hoppas att det går rätt lätt

  • Grisen
    Äldre 19 Jan 19:47
    #0

    Jag tycker du ska skydda dig.. Tänk om din kille vill att du gör abort om du blir gravid. Det hände mig för några år sedan. Tänkte att han skulle bli sugen när jag väl blev gravid, men det blev han inte så jag gjorde abort. Lite onödigt att riskera det.. En abort är jobbig att genomgå..TRO MIG!!
    Tycker du ska vänta lite o kolla läget..Men det är vad jag tycker som sagt.. Vet hur du känner! Har varit där.. Hoppas allt ordnar sig för dig,,

  • Josefi­nU
    Äldre 19 Jan 23:48
    #0

    Jag vet flera som blivit gravida efter avbrutet samlag. Det har t.o.m räckt med en gång ibland. Så det är ingen säker metod. För vissa verkar det vara det, men för andra inte, och det vet man ju inte förrän man testar.

    Vi gjorde själva som du beskriver, att "blir det så blir det" och vi blev inte gravida på över ett år. När vi däremot körde "hela vägen" så gick det på en gång, ett försök. Så för oss funkade det som en preventivmetod.

    Det finns en tråd om avbrutet samlag, den heter just "avbrutet samlag" har jag för mig. Fast jag vet inte riktigt var. Det var nog ett tag sedan, men den finns ju kvar. Kanske under preventivmedel?

  • Pångla­n
    Äldre 20 Jan 09:48
    #0

    Jag förstår det där med att verkligen önska barn men att sambon inte är redo. Så var det för oss från början och jag tyckte det var jobbigt. Men jag visste hela tiden att jag inte ville bli med barn med någon som inte var redo... vi pratade mycket om det under ett år och jag hoppades att han snart skulle ändra sig. Med tiden började jag ana att han tänkte på det en hel del själv, han började säga saker som visade i den riktningen. Så en dag sa han att nu har han tänkt på det ett tag och nu var han redo.

    Det är härligt att vara två om planerandet.. jag skulle inte vilja ha det på något annat sätt. Mitt råd är att prata om det.. jag sa till min sambo att jag kan vänta om han inte är redo, men att om han inte vill ha barn alls så ville jag veta det redan nu för det är en helt annan sak att ta ställning till. Jag kände också litet stress över min endometrios och att jag började närma mig 30...

    I alla fall.. prata, prata .. det är det enda som fungerar...

    Lycka till.

  • Pångla­n
    Äldre 20 Jan 09:50
    #0

    Ursäkta att jag inte alls svarade på sakfrågan.. har ingen erfarenhet i den frågan... och min avsikt var verkligen inte att vara moraliserande eller tillrättavisande..

  • Clara s
    Äldre 20 Jan 11:36
    #0

    Hallå!

    NI har säkert rätt, att man är två om det hela. Men man känner sig otroligt frustrerad. När vi försöker prata om det slutar det alttid med att den ene partern blir sur och sedan är tjurandet i gång, usch!!

    Han säger att han har klarlagt för mig att han vill vänta två år minst och då tror han att han är redo. Därför tycker han inte om när jag tar upp det, då låter det: Fan vad du tjatar om ungar!
    Det har inget med ekonomi att göra eller med för ung ålder, snarare tvärt om.

    Har inte tänkt som du Grisen skrev om abort, men du har helt rätt. Skulle jag bli gravid så kanske han vill att jag gör abort och det skulle jag aldrig göra!

    En ganska frustrerande situation!!

    Tack alla för era svar!

  • WithLo­ve
    Äldre 20 Jan 12:28
    #0

    Hej Clara S,

    Ville bara saga att jag ar i samma sits som dig. Gubben vill vanta ca 1 ar. Fick for mig for 4 manader sen att jag hade blivit gravid trots p-piller, och han ville att jag skulle gora abort. Hade massa tjafs om det... men det visade sig att jag inte var gravid. Men om jag nu skulle varit gravid skulle jag nog vagrat till abort.

    Nu forsoker jag komma over att ha barn NU, men jag laser en hel del om just barn (familjeliv) har flera kompisar som vantar.
    Det enda jag gor nu ar skickar honom intressant information just om barn!! Fast har slutat tjata om att jag vill ha...
    OCH forsoker tanka positivt att gora det basta av min fritid. For nar barnet/barnen val kommer blir det val inte sa mkt fritid.

    Lycka till!

    Kom ihag, var tid kommer oxa! Gor det basta av NU tiden!

  • Äldre 23 Feb 17:56
    #0

    Jag är lite i samma situation... Vi kör avbrutet samlag av hälsoskäl men jag har klargjort för honom att om jag blir gravid kommer jag inte kunna göra abort, jag längtar alldeles för mycket för det. Han har "köpt" det och väljer själv avbrutet samlag istället för pessar som ligger i nattduksbordet och väntar. Hittills har det inte blivit använt någon gång för att han väljer avbrutet. Han pratar nästan dagligen om "när vi får barn" och jag tror att han är ganska redo. Nåväl... han vet riskerna och väljer det ändå så jag tolkar det som att han är redo ändå.

Svar på tråden Någon av er som blivit gravid genom avbrutet samlag?