• Äldre 9 Nov 20:40
    5694 visningar
    17 svar
    17
    5694

    Operation av cellförändringar, ett par frågor

    Jag går just nu och väntar på besked om huruvida mina cellförändringar skall opereras eller inte. Nu undrar jag, kan en konisering försvaga tappen och öka risken för att tappen öppnar sig för tidigt under nästa graviditet? Jag höll nämligen på att föda för tidigt då jag väntade min dotter (var sjukskriven pga risk för förtidsbörd fom v 30) och är ju naturligtvis rädd att det ska bli samma sak under nästa graviditet. Om jag då dessutom har en försvagad tapp pga operation så blir ju inte oddsen att den lilla stannar kvar där inne tiden ut direkt bättre. Förstår ni hur jag menar? Överläkaren som jag träffat på kvinnokliniken förnekar att tappen skulle kunna bli försvagad till följd av en operation men stämmer verkligen detta??? Vad har ni andra fått för info?

  • Svar på tråden Operation av cellförändringar, ett par frågor
  • boboli­na
    Äldre 9 Nov 20:43
    #1

    Jag har fött förtidigt pga konisering, det man kan göra är att lägga ett cerklage..stygn i tappen. Konisering behöver inte betyda att den blir försvagad men den kan bli det...

  • Äldre 9 Nov 20:46
    #2

    Tack för ditt svar bobolina! Men hur tusan kan läkaren som jag går hos förneka att tappen skulle kunna bli försvagad till följd av operation? I och med att risken finns så ljuger hon ju

  • Äldre 9 Nov 20:50
    #3

    Flera?

  • boboli­na
    Äldre 9 Nov 21:38
    #4

    vilket landsting tillhör du?

  • Äldre 9 Nov 21:41
    #5

    Hm, jag visste inte om att tappen kunde bli försvagad. Jag har också opererat pga cellförändringar, det var drygt 3 år sedan. Nu är jag gravid i v. 13, och visst frågade barnmorskan vid inskrivningen om jag gjort detta, men hon sa inget om några risker... Det måste jag fråga om nästa gång!

  • boboli­na
    Äldre 9 Nov 21:42
    #6

    Jag bokar tid på gyn när jag blivit gravid, låter en gynläkare avgöra, man måste mäta tappen. Men personligen tycker jag att det är inte värt att riskera..

  • Äldre 9 Nov 21:52
    #7

    bobolina: Jag bor i Sthlm. Varför undrar du det? Ser ingreppen olika ut i olika landsting? Förstod inte heller vad du menade när du skrev att du låter en gynläkare avgöra... Menar du om det ska behövas stygn för att förhindra att tappen öppnas för tidigt?

    Saki: Ja fråga din Bm om det nästa gång och rapportera sen till mig

  • boboli­na
    Äldre 9 Nov 21:56
    #8

    Ja jag har stygn i min tapp har haft så nu och i förra graviditeten..min tapp har gått igenom kriget:)

  • Äldre 9 Nov 21:59
    #9

    bobolina: Ok, en sliten tapp med andra ord Men undrar fortf, varför frågade du om vilket landsting jag tillhör?

  • Äldre 10 Nov 20:38
    #10

    Puffar! Flera som har fått info om att en konisering kan försvaga tappen?

  • boboli­na
    Äldre 10 Nov 21:41
    #11

    Jag undrade ifall du tillhörde samma som mig, här finns en läkare som är väldigt kunning inom området..vet att det utförs ganska få cerklage...anledningen till detta är för mig ofattbar, eftersom det hjälper en kvinna att bära längre om hon har förvagad tapp.. tappen är ju som flaskhalsen till livmodern och trycket på tappen är stort under graviditet..Jag tog bort min i vecka 32 förra gången och gick till v35 innan kickan föddes.

  • Äldre 11 Nov 22:20
    #12

    När läkare inom gynekologin talar om cerklage menar man ett band eller tråd med vilken man drar ihop livmodertappen för att förhindra att denna öppnar sig i förtid.

    Bandet får sitta kvar fram till 2-5 veckor före beräknad förlossning. Operationen är relativt säker och komplikationerna få, men inget operativt ingrepp är helt riskfritt. Det finns en liten förekomst av spontan abort i samband med ingreppet och, som vid alla operationer, finns det också en liten risk för infektion.

    Här är ex på tre olika cerkalge och hur de sätts dit

    MacDonald
    Det finns flera olika typer av cerklage, bl.a MacDonald, Shirodkar och transabdominal.

    MacDonald är den mest använda och den sistnämda är, tvärtemot, inte så vanligt förekommande. MacDonalds cerklage vilken går ut på att man syr en tråd genom livmodertappens sidor och drar åt för att hålla den sammandragen. Tråden tas bort omkring v.35-36.

    Bild på macDonald  MacDonalds

    Shirodkar
    Att lägga ett cerklage enligt Shirodkar's metod skiljer sig inte så mycket från MacDonald. Här lägger man tråden under muskeln istället för ovanpå vilket gör att tråden inte syns. Fördelen med Shirodkar framför MacDonald har jag inte lyckats hittta. Kanske tror man att tråden ska sitta bättre? Nackdelen kan vara att ökad risk för missfall då proceduren tar något längre tid än MacDonald.

    Bild på shirodkar Shirodkar

    Transabdominalt cerklage

    Innebär ett klart större ingrepp då stygnen läggs bakom vaginans vägg. Cerklaget har bättre förutsättningar att fungera då hållfastheten blir större. Den här typen av cerklage kan läggas redan innan graviditeten uppstått då den inte påverkar möjligheten att bli gravid. Fördelen är uppenbar då man inte kan riskera missfall innan graviditeten påbörjats . Blödningarna blir också vanligtvis mindre. Den här typen av cerklage erfodrar förlossning med kejsarsnitt då cerklaget inte kan avlägsnas.


    Du är min lampa, Herre, min Gud gör mitt mörker till ljus
  • Äldre 11 Nov 22:22
    #13

    Man beräknar att 85-90% av alla cerklage lyckas såtillvida att graviditeten inte avslutas i förtid pga att livmodertappen öppnar sig. Det förekommer dock ändå barnen avlider under pågående graviditet eller att kvinnan drabbas av spontan vattenavgång vilket leder till att cerklaget måste avlägsnas.


    Du är min lampa, Herre, min Gud gör mitt mörker till ljus
  • Äldre 11 Nov 22:24
    #14

    Cervixinsufficiens kallas försvagad livmoderhals på vanlig lekmanssvenska

    Vad som är den bakomliggande orsaken vet man inte exakt. Man känner till att vissa läkemedel kan orsaka det liksom skador på livmodertappen. Enligt en amerikansk studie förekommer cervixinsufficiens endast i 1-2% av alla graviditeter men beräknas vara orsaken till 20-25%av alla mf under andra trimestern (ca: v.16-24) samt 10% av alla prematura födslar

    Cervix är en muskel och tillståndet innebär att livmodertappen öppnar sig i förtid när tyngden ovanifrån blir en större belastning än muskeln klarar av. Öpningsskedet går fort och smärtfritt. Kvinnan är med största sannolikhet inte medveten om vad som hänt förrän indikationer om öppning kommer på annat sätt, t.ex genom blödning eller vattenavgång. Graviditeten kan räddas med hjälp av ett cerklage men detta förutsätter att ingen hinnblåsa hänger utanför, att cervix inte är öppen mer än 3cm och att ingen vattenavgång skett. Vid de tre nämda situationerna är tillståndet omöjligt att åtgärda. I de fall cervix redan har öppnat sig vid ankomst till sjukhuset är prognosen mycket dålig och missfall, eller extremt prematur födsel med dödlig utgång, oftast oundvikligt.


    Cervixinsufficiens går inte att bota. I vissa mindre allvarliga fall kan konstant vila och sängläge vara tillräckligt för att hålla cervix sluten under större delen av graviditeten. I de flesta fall är dock cerklage det enda sättet att bibehålla graviditeten tiden ut och är också den enda medicinska åtgärd som kan erbjudas.

    Tillståndet måste betecknas som mycket ovanligt


    Du är min lampa, Herre, min Gud gör mitt mörker till ljus
  • Äldre 11 Nov 22:25
    #15
  • Äldre 11 Nov 23:20
    #16

    Tack för all bra info om cerklage, orzia1 Men jag eftersöker också mera info om hur stor risken är för att en konisering medför att tappen blir försvagad. Om det nu är så att läkaren som jag har träffat, vilken nekar till att det finns någon som helst risk för försvagning, i själva verket har ljugit för mig så vill jag veta detta. Det måste ju finnas många som genomgått en konisering på det här forumet, vad har ni fått för info? Puffar igen

  • Mollys­son
    Äldre 13 Nov 09:54
    #17

    jag har gjort det, men jag fick ingen info om detta du skriver alls.
    de bara opererade o sen var det klart o jag fick åka hem.men jag klarade inte av att göra det i vaket tillstånd, så de sövde mig.

    nu har jag tagit nytt cellprov igen(det var alltså 3 år sen sist) och jag hoppas verkligen att jag slipper detta igen.

Svar på tråden Operation av cellförändringar, ett par frågor