• Charlott29

    Vackra sånger på begravning?!

    Jag vet inte om jag är i rätt forum, men det handlar om begravning, dock min mammas begravning och ingen barnbegravning.

    Jag skulle behöva tips på vackra sånger man kan ha på en begravning. Helst av en artist, ingen psalm. Det står nämligen helt still i hjärnan på mig och jag måste ha detta klart till slutet av veckan...

    Kan man ha julsång på begravning? Den äger rum i mitten av december.

    Tacksam för synpunkter och tips!

  • Svar på tråden Vackra sånger på begravning?!
  • 700523

    James Blunts "Goodbye my lover" tror jag den heter är väldigt fin.. Om den passar när det gäller din mamma vet jag inte iof..
    Vad gäller julsånger så går det säkert bra, tror man får ha i stort sett vad som helst. Det är ju för din mamma det ska spelas o om hon tyckte om julsånger så är det nog inga som helst problem...

    Kom på en annan fin låt nu. Vi hade "tears in heaven" med Eric Clapton på min farfars begravning - kanonfin låt

  • Sofie1979

    Hej,

    När min farfar begravdes på lucia för tre år sedan hade vi en julsång, det var vackert. Vi hade gläns över sjö och strand (Betlehems Stjärna), som jag tycker är väldigt vacker.

  • awesome

    Hej,

    Jag beklagar förlusten av din mamma. En begravning är möjlighet att få ta avsked och jag tycker att man kan välja vilken musik man vill. Finns det någon musik som din mamma tyckte särskilt mycket om som ni kan använda? Hade hon någon favoritlåt eller artist? Då det är jultid är det inte fel att använda julmusik, det finns så många vackra låtar.

    Ska tänka lite mer efter konkreta exempel.

  • Smultronhjärtat

    Shirley Clamp. Jag kommer inte ihåg vad låten heter men den är en gammal roxette låt.
    O går någonting så här:
    När kärleken föds har den inget namn
    När kärleken dör vet jag vad som försvann.
    Den är såå vacker så man kan gråta

    du går alltid ensam över vägen är en vacker psalm.

  • awesome

    Josh Groban - to where you are.
    En fantastisk låt som jag skulle vilja ha på min begravning. Gråter nästan varje gång då texten är så otroligt vacker.

  • Vasti

    "Stad i ljus" har jag haft på begravningar. Texten är bla "...ge mig liv där allting föds på nytt...i ett land bortom allt.." Tommy Körberg har spelat in den,

    Julpsalmer är helt ok även på en begravning, det handlar ju om ljuset.

Svar på tråden Vackra sånger på begravning?!