• skatti
    Äldre 28 Nov 11:48
    1129 visningar
    8 svar
    8
    1129

    Öm i brösten en vecka innan mens?

    Brukar inte bli öm så här tidigt! Är det en effekt av Pergon? Nån som vet/haft liknande? Känns som om man är konstant öm, innan mens, under mens, innan ÄL, osv.

  • Svar på tråden Öm i brösten en vecka innan mens?
  • skatti
    Äldre 29 Nov 12:24
    #1

    Puffar lite här, har ont som s*tan.....

  • Äldre 30 Nov 09:09
    #2

    Det har hänt mig också vid ett par tillfällen under Pergo-behandlingarna. Vad jag förstår så är det visst vissa som har kvar ömheten i brösten mellan äl och mens. Kan dock glädja dig med att vid ett av tillfällena var jag faktiskt gravid....

  • Dahlia
    Äldre 30 Nov 09:14
    #3

    Det beror på att du haft ägglossning och att progesteronhalten stiger i kroppen...

  • mysFli­san
    Äldre 6 Dec 20:23
    #4

    Hej!
    Precis så har jag nu...det ömmar som bara.. Jag har aldrig öma bröst annars. Jag slutade med första kuren pergo förra torsdagen...så jag undrar oxå om det ska kännas så här...Men man hoppas ju på att det kan visa ett plus om några veckor....

  • Hallon­busken
    Äldre 6 Dec 21:01
    #5

    Hej på er! Är lite OT men blev lite nyfiken. Förra menscykeln hade jag en ordentlig ÄL (praktflytningar!) och efter det en sån hemsk värk i brösten fram till mens. Vaknade på nätterna när jag vände på mig för att det gjorde så ont. Var övertygad att jag var gravid men inte ... Undrar nu om det är så att jag väldigt sällan har ÄL eftersom det här inte inträffat efter denna gång?
    Vad är det Pergon gör? Som ni säkert förstår är jag inte insatt i det här alls eftersom vi inte är kvalificerade för utredning än på några månader.

  • mysFli­san
    Äldre 7 Dec 19:41
    #6

    Hej Hallonbusken!
    Jag fick pergotime eftersom jag inte har haft en regelbunden mens och därmed tror de att jag inte har haft någon ägglossning så pergon framkallar ägglossning.(för stimulering av äggproduktion)

    För ofrivillig barnlöshet till följd av bristfällig äggproduktion...så står det exakt i fass.

    Det där med utredning är jag inte så insatt i för jag själv inte har behövt göra någon jätte grej av detta.
    Jag slutade med p-piller i maj det var som vanligt å i juli testade jag full stegring på äl testet..sen har det varit lite si å så med min mens..så jag tröttnade på att antingen blöda hela tiden eller som en annan gång den kom inte på lääänge.Då tyckte min gyn att vi väntar lite till så får vi se om kroppen kommer till rätta..ok sa jag men så duttade fram å tillbaka så jag gick igen.
    Då sa han bara ok, ni försöker få barn men inte lätt när man inte har kolla på sin mens så du får köra på pergotime!Jag har varje gång gjort undersökning och han har tagit cellprover och tittat efter cystor,tagit prov på sköldkötteln men det finns inget som tyder påp fel med de sakerna.

    När ni ska göra utredning är det att det är så många som köar eller är det att man måste vänta pga nån annan annledning?
    Jag tycker det gick så himla fort för mig och han har inte kollat min sambo heller. Berätta mer för det måste ju va hemskt jobbigt att vänta så länge!

  • Hallon­busken
    Äldre 7 Dec 19:59
    #7

    mysFlisan: Oki, nu begriper jag mer. Pergo kanske skulle kunna vara nåt för mig om det nu är så att jag inte har äl? Jag har kollat med två oberoende gynekologer i närheten och båda säger att vi måste ha försökt i minst ett år innan vi kan få hjälp och där är vi inte än. Det är bara sjunde försöket än men anledningen till min rastlöshet är ju att jag tidigare haft så lätt för att bli gravid men nu verkar det stört omöjligt med min nye sambo. Och vi som vill så gärna!!!
    Tidigare i höstas hade jag väldigt mycket bruna flytningar mellan äl och mens som MVC trodde kunde bero på progesteronbrist vilket i sin tur skulle göra det svårt för mig att bli gravid. En kontroll hos gyn gav beskedet att hormonnivåerna är normala men det troligen är en obalans.
    Ska nu kolla med äl-tester hur det egentligen ligger till med mina ägglossningar och verkar det inte funka så får jag ta kontakt med gyn igen för då behöver jag ju hjälp nu!!!
    Hoppas pergon har gjort nytta för dig så att du får ditt plus!! Gissar att du längtar lika mycket som jag!!! :)

  • mysFli­san
    Äldre 7 Dec 21:32
    #8

    Men det där tycker jag är lite lustigt att de kan säga....försök ett år innan ni kan få hjälp! Då skulle man ju bara kunna hitta på att nu har vi försökt 1 år å så får man hjälpen. Ja menar 1 år är ju jätte länge för ett par som verkligen vill och det gör ju inte förhållandet bättre genom att låta någon så stark vilja vara så motsträvig. Det blir ju en ännu mer stressad situation om man måste vänta!!
    jag tycker verkligen synd om alla som inte får den hjälp som finns på en gång.
    Men är det landstinget som som säger så där eller e det lika för privata oxå?
    Jag har ju kommit in på Sophiahemmet och fått en kanon läkare där och det var aldrig nåt krångel eller tal om långa väntetider.
    Klart att man längtar och jag hoppas jag plussar om en vecka eller två men jag räknar inte med att det ska fungera på första pergokuren :-/ men vi får se det kan ju gå.jag har ju i alla fall fått en normal mens och en äl där på så nåt fungerar i alla fall
    Hoppas ni får den hjälp ni vill ha och behöver snart *ajg håller mina tummar* (ja tar tårna oxå )

Svar på tråden Öm i brösten en vecka innan mens?