• Änglat­uss
    Äldre 30 Nov 16:45
    543 visningar
    2 svar
    2
    543

    cadska man skriva i en bra jobbansökan...

    nån som har tips eller kanske en bra ansökan man kan ha som mall och få ett jobb

  • Svar på tråden cadska man skriva i en bra jobbansökan...
  • catori­nen
    Äldre 30 Nov 19:01
    #1

    www.cv-guiden.se/gratis_guide/cvguide/cv_guide.htm är en gratis-sida där det finns lite mallar och tips. Sök anars på t ex "skriva cv" på google eller liknande så finns det lite olika sidor att ta hjälp av!

    Lycka till!

  • Äldre 30 Nov 19:26
    #2

    Det finns en massa sidor på nätet med tips och exempel. Är du inskriven på Arbetsförmedlingen så kan du skaffa dig en användare på deras sida (www.ams.se), där finns någon slags "skriva-ansökan"-skola med exempel.

    Mitt råd är att du använder de tips du hittar mer som inspiration än som mall. Se till att din ansökan hela tiden känns som DU, att du inte "går vilse" i en mall och fastnar i floskler eller liknande, för sånt märks när en arbetsgivare läser ansökningar...
    Tänk också på att vara SKITnoga med att plocka bort eventuella stavfel, för sånt ser inte snyggt ut.

    Tänk på att inte skriva för mycket, utan försöka att hitta en balans där du berättar tillräckligt mycket om dig själv för att väcka intresse, men inte nödvändigtvis går in på detaljer.

    När jag söker jobb gör jag en tvådelad ansökan. Jag har dels en meritförteckning där jag har ställt upp tidigare anställningar, utbildningar, datakunskaper, språkkunskaper och övriga meriter tillsammans med namn och telefonnummer till ett par referenspersoner. Meritförteckningen är såklart densamma för alla jobb jag söker.
    Sedan har jag också ett personligt brev, en presentation av mig själv, och det är alltså den som ska väcka intresse hos arbetsgivaren. Om man skriver en sådan presentation ska man se till att inte fastna i att rabbla upp saker som redan står i meritförteckningen, för det är tröttsamt att läsa samma sak två gånger, och det ger ingen större bild av den sökande.

    En presentation ska inte vara mer än absolut högst en A4-sida lång. Håll den kort, övergripande, lagom personlig och skriven på ett "luftigt" sätt så att det inte känns som en miljard ord att läsa. Tänk på styckeindelning, tänk på vad du vill få fram om dig, dina egenskaper, vad som gör att DU är rätt för just den aktuella tjänsten. Men som sagt utan att bli stereotypt, floskligt och se kopierat ut.

    Hoppas att du fick några användbara tips av detta. Lycka till!

Svar på tråden cadska man skriva i en bra jobbansökan...