• annsing82

    katolsk jul

    Vad är det för skillnader i traditionerna runt en vanlig svensk jul och en katolsk?
    har en sambo som egentligen är katolik men han svarar inte på den här frågan så tänkte söka hjälp här bland alla kloka människor

  • Svar på tråden katolsk jul
  • E l l a

    Matvanorna kan ju vara olika men det är nog mer kulturellt betingat. Vi fastar tex hela dagen ( eller nja, det är något man förr gjorde som jag INTE håller direkt). Sedan äter vi ej kött innan midnatt, ingen alkohol heller - vi har en massa julmat men inget kött som sagt. Numera har jag för mig att de tagit bort "köttförbudet" och fastan, sedan är jag heller ej säker på om det som sagt är kulturell eller generellt. Vi firar jul enligt vårt hemlands traditioner på julafton, resten av julen firas svenskt.

  • Byssan

    Katolikerna firar jul den 25 dec. Några fastar den 24:e och sedan går de på midnattsmässa kl 24. Julklappar är som vanligt, fast de delas ju ut den 25:e. Sen är det väl upp till var och en när det gäller julmat.
    Min svärmor är starkt religiös och går i katolska kyrkan varje söndag. Min man har blivit försvenskad.

  • E l l a

    Fast i mitt hemland som är extremt katolskt på de flesta håll firas jul som vanligt på julafton, givetvis är sedan juldagen mer "viktigt" men julafton firas som i Sverige med mat och klappar, inget kött innan 24, där går man ofta till mässa och därefter är det "fritt" att göra vad man behagar. Julklapparna delas som sagt även ut på julafton  - allt den 24.

  • annsing82

    Cockermom: tack för tipset. men väl mycket långa texter på engelska för mig. svårt att hitta rätt. men ska försöka

Svar på tråden katolsk jul