• Äldre 2 Jan 14:07
    3098 visningar
    27 svar
    27
    3098

    Hjärtfel i alla fall:-( DS, foster övergång eller vad det hette???

    Jag är hemma och idag och är sjuk, givetvis... min sambo fick åka till hjärtultraljudet själv...
    Ringde och berättade att det var ett litet litet litet fel/inget allvarligt, hade han inte haft downssyndrom skulle de troligen inte gjort något åt det.... Vet inga tider men det skulle bli fler kontroller och troligtvis en operation i Göteborg på hjärt...???

    Det hette något ... fosterövergång eller något... ska vanligtvis växa bort av sig själv innan/efter födseln men inte i vårt fall tydligen... huuu... operationer är ju jätte obehagliga å hemska... min stora pojke har opererat halsmandlarna... bara det en hemsk upplevelse och att söva dem... men hjärtat... tanken på att någon ska skära i min bebis är HEMSK! Har någon av er haft detta fel... har ju sett bilder på långa hemska ärr... huuuu... Hoppas in i det sista att det är en pytteliten, snabb och superenkel operation ... Är det något vi ska tänka på om vi hamnar i Göteborg?


    God fortsättning på det nya året.....
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-02 14:10:49:
    (+ börja äta medicin mot hög sköldkörtel Hoppas att hans mage kommer funka bättre nu!)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-01-02 21:27:11:
    FOSTERFÖRBINDELSE hette det visst något som alla barn har i magen men som vanligtvis växer ihop inom några veckor. Hade han inte haft DS är det troligt att de inte gjort något åt det.Hoppas nu på att det ska bli någon mer undersökning och att de ska komma på att det inte behövs opereras....halmstrån!!
  • Svar på tråden Hjärtfel i alla fall:-( DS, foster övergång eller vad det hette???
  • MalinM­alin
    Äldre 2 Jan 22:34
    #11

    Det är nog samma som Thea har, för en knapp månad sen fick vi fick reda på att hennes Ductus fortfarande är öppen. Vi fick gå vidare och göra lungröntgen men det såg bra ut så vi ska avvakta ett halvår. Skulle det bli operation så går de in via ljumsken. Men visst blir man skärrad och Theas läkare tyckte inte ett hjärt-ul var nödvändigt eftersom hon är så pigg men jag stod på mig och det är jag glad för. Är Hugo också pigg för det mesta eller blir han lätt andfådd och trött? En kram till er från Malin och Thea

  • Isaxgå­rden
    Äldre 2 Jan 23:03
    #12

    Hej,

    Julia var 5.5 månader när hon opererades för sitt hjärtfel i Gbg. Så jag förstår din oro och jag vet var ni går igenom. Det är självklart att det är en tuff tid och jag hade sån ångest innan operationen att de skulle skära i den lilla oskuldsfulla kroppen. Men nu efter operationen så ser jag det som så att hade de inte gjort det hade inte vår lilla älskling överlevt.

    Vi fick först bo på ett hotell några dagar innan vi fick plats på Ronald McDonald som är kanonfint. Inte för att man han vara där så mycket. Men boendet behöver ni inte oroa Er för. Något som jag tyckte var jätte bra att ha med till Gbg var omlottknäptta body. Så man slapp i armarna för att få på kläder. En bra bok eller något handarbete, för det är långa stunder att vänta när de små sover. Kamera som någon skrev tidigare. Kanske papper och penna så du kan skriva upp frågor och tankar.

    Om det är något du vill veta så får du gärna fråga. Lycka till!

    Kram / Anneli och Julia

  • cmolin­77
    Äldre 3 Jan 09:33
    #13

    Om det ar en ductus (stavning?) så vet jag en tjej som gjorde den operationen (hon bor i USA) i Augusti. De behövde inte stanna pa sjukhuset över natten ens, det gick jättesmidigt. du kan läsa om det har

    mdbeau.blogspot.com/2006/08/long-day-rough-night-but.html

    Hoppas allt kommer gå bra. När är det?

    Kram kram

  • Niny
    Äldre 3 Jan 11:26
    #14

    Jag tror att det e samma som min son hade och han blev opererad i Lund när han var 2 år. Då var det rätt nytt med att gå genom ljumsken (men det gick inte på han)så han fick göra en öppen hjärt operation. Men operationen gick jätte bra och vi fick åka hem efter 6 dagar. När han var runt 6-7år skämdes han mycket över sitt ärr .... Men nu är han bara stolt över det :))

    Hoppas allt går bra (jag vet hur orolig man är)

    Är det nåt så tveka inte att fråga

    Kramar Linda

  • Äldre 3 Jan 20:39
    #15

    Vår dotter har flera hjärtfel, men i hennes fall kommer "hålet" (som är ena felet) inte växa igen eftersom i princip hela väggen saknas.
    Hon har opererats 1 gång (också nere i Göteborg), och kommer behöver hjärtop genom hela livet.
    Det var otroligt jobbigt och stressande och vara med när hon sövdes och sedan gå och vänta hela dagen.
    Hon fick göra en öppen hjärtoperation med hjärt- & lungmaskin kopplad.
    Hjärtbarnteamet nere i Gbg är iaf underbara och väldigt proffsiga.
    Hoppas du kan få lite mer svar kring vad som ska göras. Det är alltid bäst att fråga, fråga, fråga! Ring läkaren och fråga vad han kan tänka sig kommer göras med din lillkille.
    Jag har alltid känt mig lugnare när jag haft mer "kött på benen" än att famla i ovisshet.

    Hoppas allt går bra för er!
    Du får jättegärna skriva PM till mig om du har frågor/funderingar eller bara vill prata!

  • Snirke­l
    Äldre 3 Jan 20:59
    #16

    Tror inte att du behöver oroa dig så mycket. Om det är ductus han har så kan det åtgärdas med en hjärtkateterisering. Då söver de barnet och stoppar in en slang i ett kärl i ljumsken. I denna slang kan de ha en massa pinaler som kamera och små instrument de kan göra ingrepp med. Dutus går ofta att sluta med dessa instrument så det är inte säkert att de behöver skära i honom.

    Min son hade ingen skiljevägg mellan höger och vänster kammare plus att kroppspulsådern satt där lungpulsådern skulle vara och vise versa. När de undersökte honom inför operationen gjorde de det med hjärtkateterisering och det ärret har han nog inte ens upptäckt själv (är 13 år idag)

    Jag har en bekant som är opererad för detta på 70-talet. Då gjorde de ett litet snitt på sidan av bröstkorgen så det ärret är inget hon tycker är missprydande idag. Det försvinner nästan under armen. Tror inte att de operationer de gör idag skulle ge större ärr än operationerna på 70-talet.

    Min son fick förstås en lång, röd "dragkedja" mitt fram, för de har ju byggt om hans hjärta ordentligt, men den har bleknat med åren och dessutom inte vuxit med kroppen så ärret är inte lika långt i förhållande till bröstkorgen som det var när han var bebis och det smälter ihop färgmässigt med huden så det syns knapp om det inte har varit en solig sommar och han blivit brun.

    Så... *klapp på axeln* det blir nog bra, du behöver inte oroa dig

  • Lefo
    Äldre 3 Jan 21:48
    #17

    Hejsan


     

    Fosterförbindelse är öppen ductus.
    Väldigt vanligt hos prematur födda barn och då ofta opereras dessa småttingar.


    Agnes hade öppen ductus och skulle opereras men den sköts upp pga av att Linnéa var så dålig (läkarna ville inte utsätta oss för mer saker just då) och när den väl skulle stängas då höll den på att stängas av sig själv.


    Agnes som du vår ca i v 30 när det upptäcktes fick mycket vatten i kroppen och hennes hjärta fick jobba hårdare, hon fick mycket vattendrivande plus lite mat (den lilla mjölk hon fick ”dopades” med massor av näring i stället).
    Men när barnen är så stora som din kille är det inte lika farligt som när dom är prematurer.


    En kille i min mamma grupp hade en öppen ductus (som öppnades långt efter födelsen) denna stängdes när han var ett år (barnet skulle också väga x antal kg) och då gjordes det genom en ven i ljumsken upp till hjärtat, alltså man öppnade inget.

    Men om din kille ska stänga den nu så är det nog operation som avser.


     

    Lycka till och det kommer gå så bra.


     

    Många kramar från Lena med tvillingtjejerna

  • Soffep­ropp
    Äldre 4 Jan 20:52
    #18

    Hej!
    Alva har ett liitet hål på hjärtat..låter som att det skulle vara samm? Hon kommer inte att behöva åtgärda det...
    Lycka till!!

  • Äldre 4 Jan 21:38
    #19

    Hejsan! Vår alice har op. en öppen ductus. Det är inte en speciellt stor op. dom går in i sidan mellan revbenen och knipsar av blodkärlet. Så D blir inget stort ärr på bröstet, utan ett mindre under armen. Förstår att D känns jobbigt, D tyckte vi åxå!!

  • mammam­ia70
    Äldre 6 Jan 12:04
    #20

    Läste precis ditt inlägg. Kram på er!!!!!!

  • Äldre 23 Jan 14:19
    #21

    Nu har jag gått och oroat mig sen 2 jan för operation....
     
    Men nu idag hade jag telefontid med vår doktor.
    Han hade pratat med läkarna i Göteborg och de hade sagt till vår glädje att;  hade det inte märkts något nu så var det ingen fara,finns inget som kan hända, så det där kunde vi glömma bort, inget de tyckte behövdes åtgärdas.

    De ska följa honom nu framöver, nytt ultraljud om ca 6 månader sen efter 1 år koll
    ca vart 3:e år!!
    Det vanligaste är att det håller sig stabilt eller växer ihop, men skulle det mot förmodan bli större med åren så sätter de en propp från ljumsken sa han.

    Åååå det är en sån lättnad!!!!

  • Äldre 23 Jan 14:51
    #22

    Åh va skönt!

    kram ylva

  • Lefo
    Äldre 23 Jan 15:24
    #23
    gräsulv skrev 2007-01-23 14:19:48 följande:
    Nu har jag gått och oroat mig sen 2 jan för operation.... Men nu idag hade jag telefontid med vår doktor. Han hade pratat med läkarna i Göteborg och de hade sagt till vår glädje att;  hade det inte märkts något nu så var det ingen fara,finns inget som kan hända, så det där kunde vi glömma bort, inget de tyckte behövdes åtgärdas. De ska följa honom nu framöver, nytt ultraljud om ca 6 månader sen efter 1 år koll ca vart 3:e år!! Det vanligaste är att det håller sig stabilt eller växer ihop, men skulle det mot förmodan bli större med åren så sätter de en propp från ljumsken sa han.Åååå det är en sån lättnad!!!!
    Men vad bra.

    /Lena
  • Oller
    Äldre 23 Jan 20:10
    #24

    Hej Gräsulv!

    Vad glad jag blir för eran skull att det inte blir operation. Även om man vet att det är för en god sak, är tanken hemsk att de skall skära i ens barn. Förstår att ni är lättade och kan pusta ut nu. Allt gott

    Kram från Cathrine

  • Äldre 23 Jan 20:32
    #25

    Det var ju härliga nyheter

    Kram Jessica!

  • tittis
    Äldre 24 Jan 10:31
    #26

    Vad härligt. Man ska inte orora sig i onödan men man är ju mamma eller hur. Hoppas att allt är bra med familjen och att vi kan träffas snart.
    /Kerstin

  • Äldre 24 Jan 12:18
    #27

    hejsan..min william föddes med öppet dutus...vilket jag antar att det var vad din son har? så beskrev dem de för oss iaf, en kanal i hjärtat som alla foster har men som normalt brukar stänga sig strax innan födseln..
    williams ductus försökte stängas med mediciner men det gick inte... de ansåg iaf att det räcker med att följa med ul, de gjorde de ofta när han var nyfödd och senast när han var ett år...och nästa återbesök blir när han e fem och innan dess förklaras det inte som friskt fast än att han inte påvärkas de minsta av det...
    hoppas din lille kille också förblir opåvärkad och förlåt om jag svarat helt i onödan om det inte är ductus som din son har..
    kram

Svar på tråden Hjärtfel i alla fall:-( DS, foster övergång eller vad det hette???