• basan
    Äldre 9 Jan 19:04
    5640 visningar
    20 svar
    20
    5640

    Hund och lädersoffa??

    Hej!
    Har just fått hem en lädersoffa. Vi skulle köpa ny och täkte att det borde vara bra men en i läder när vi har småbarn hemma. Men kom just på.... Hur går det med hundens klor?!!!? Någon med erfarenhet? Blir den hemskt repig?

    /oooooopsss

  • Svar på tråden Hund och lädersoffa??
  • Äldre 9 Jan 19:06
    #1

    jag vet ej men om du är rädd om soffan lägg en filt i soffan där hunden kan ligga

  • basan
    Äldre 9 Jan 19:15
    #2

    Jo, det förstås. Någon annan som vet?

  • TellaS
    Äldre 10 Jan 10:41
    #3

    ha inte hunden i soffan alls :S

  • Tjimtj­om
    Äldre 10 Jan 10:45
    #4

    Syrran hade en fuskskinn-soffa o den blev jätteful efter dom skaffade hund. På Biltema har dom sätesskydd för baksätet, det är fodrat o rätt tåligt tyg. Det kanske hade varit nåt? En filt borde hundens klor kunna riva igenom eller?

  • Äldre 10 Jan 10:48
    #5

    Vi har en en lädersoffa, tror de är fusk, hunden ligger alltid i soffan med oss, och han har aldrig repat soffan, men därimot katten som har vassa klor har lyckats med en snygg reva, dock syns de inte så mycket. Hundar har ju i regel "tjocka" klor och de klarar lädersoffan av.


    Storken beräknas komma 070307
  • Pebble­s82
    Äldre 10 Jan 10:49
    #6

    Hundar brukar sällan vara något problem med klorna om det inte är en väldigt mjuk lädersoffa.. :)
    OCh som sagt, om du märker att det blir problem så lägg i en filt eller liknande!

  • TellaS
    Äldre 10 Jan 13:23
    #7

    men varför ska hunden vara i soffan??

  • Karame­llfabr­iken
    Äldre 10 Jan 13:35
    #8

    Vår hund vet mycket väl att han INTE får vara i soffan men trots det har jag tagit honom på bar gärning flera ggr med att vara där.
    Vi har Klippan-soffor i svart läder och de har stått pall för det mesta. Inga klomärken där inte.
    Skinn däremot kan nog vara känsligare.


    All you need is love
  • TellaS
    Äldre 10 Jan 13:40
    #9

    vi gillrar fällor när hon va i den åldern då hon tyckte att hon själv fick bestämma vart hon skulle ligga. Tycker det känns så grisigt att ha hund i soffan eller i sängen...

  • Äldre 10 Jan 14:33
    #10

    Jag har min hund i soffan för jag tycker om att ha min hund i soffan, trivs med att ha han där, det väljer ju varje hundägare hur man vill ha det.


    Storken beräknas komma 070307
  • Äldre 10 Jan 14:34
    #11

    Så tycker de är Fel att säga att någon är "grisig"


    Storken beräknas komma 070307
  • TellaS
    Äldre 10 Jan 14:38
    #12

    varför är det fel att tycka det? jag tycker inte att det är speciellt trevligt att ha min hund i soffan efter att varit ute med hon, skitiga tassar och dreggel överallt. Dessutom så har dte med rang i flocken att gör aockså, iallfall med en ras som vi har (rottweiler) så kan hon inte få göra samma saker som oss eftersom hon är dominant i personligheten. En annan sak som jag tror andra glömmer är att en hund är ändå en HUND inte en bebis eller en människa. Så j, jag tycker att det är grisigt att ha en hund i soffan (om nu inte hunden är av en liten typ som ex: chihuahua)

  • Äldre 10 Jan 14:47
    #13
    TellaS skrev 2007-01-10 14:38:57 följande:
    varför är det fel att tycka det? jag tycker inte att det är speciellt trevligt att ha min hund i soffan efter att varit ute med hon, skitiga tassar och dreggel överallt. Dessutom så har dte med rang i flocken att gör aockså, iallfall med en ras som vi har (rottweiler) så kan hon inte få göra samma saker som oss eftersom hon är dominant i personligheten. En annan sak som jag tror andra glömmer är att en hund är ändå en HUND inte en bebis eller en människa. Så j, jag tycker att det är grisigt att ha en hund i soffan (om nu inte hunden är av en liten typ som ex: chihuahua)
    Haha, ja de kan man ju tycka. Jag behandlar inte Min hund som en bebis bara för att jag låter han sova i min säng och i min soffa. Givetvis aldrig när han är skitig o blöt, då sitter han i hallen tills han är torr elr tills jag torkat honom, han vet var hans plats är i rangen, så de har aldrig medfört några problem.

    Som jag skrev innan så är de en självklarhet att de är upp till var och en av hundägarna, tyckte bara de va onödigt skrivet att säga att de är grisigt att ha sin hund där, trivs man med det så får man väl göra det?

    Lite OT, sorry Ts.
    Hoppas du fått svar på din fråga i allafall!
    Storken beräknas komma 070307
  • TellaS
    Äldre 10 Jan 14:48
    #14

    så jag får inte ha en åsikt?

  • TellaS
    Äldre 10 Jan 14:48
    #15

    välj ett ord som passar damen då! grisigt, lortigt, ett-snabbt-sätt-att-förstöra-möblerna-på, whatever..

  • Äldre 10 Jan 14:50
    #16

    Jag tycker det är mysigt att ha hunden/hundarna i soffan.. de är ju en del av familjen. Lite hundhår dör man inte av. Vår skinnsoffa har inga märken efter vovvar.


    ****Stolt mamma till William 050210****
  • Äldre 11 Jan 12:21
    #17
    TellaS skrev 2007-01-10 14:48:05 följande:
    så jag får inte ha en åsikt?
    Klart du får, de är ett fritt land!
    Sa bara MIN åsikt!
    Tini skrev 2007-01-10 14:50:19 följande:
    Jag tycker det är mysigt att ha hunden/hundarna i soffan.. de är ju en del av familjen. Lite hundhår dör man inte av. Vår skinnsoffa har inga märken efter vovvar. ****Stolt mamma till William 050210****
    Håller med dig, lite hundhår dör man inte av och soffan har inte blivit de minsta förstörd av hunden.

    Skaffar man hund ska de väl inte bara vara en fin prydnad, den ska väl kunna vara med oss andra i familjen o inte ligga på golvet o kukilura.
    Storken beräknas komma 070307
  • Äldre 11 Jan 13:42
    #18
    Celice skrev 2007-01-11 12:21:36 följande:
    TellaS skrev 2007-01-10 14:48:05 följande: så jag får inte ha en åsikt? Klart du får, de är ett fritt land!Sa bara MIN åsikt! Tini skrev 2007-01-10 14:50:19 följande: Jag tycker det är mysigt att ha hunden/hundarna i soffan.. de är ju en del av familjen. Lite hundhår dör man inte av. Vår skinnsoffa har inga märken efter vovvar. ****Stolt mamma till William 050210****Håller med dig, lite hundhår dör man inte av och soffan har inte blivit de minsta förstörd av hunden. Skaffar man hund ska de väl inte bara vara en fin prydnad, den ska väl kunna vara med oss andra i familjen o inte ligga på golvet o kukilura. Storken beräknas komma 070307
    Håller med dig till fullo!

    Tycker faktiskt synd om hundar som inte får lov att vara någonstans förutom på golvet. Hundar vill ju kela och mysa.. och inte vill jag ligga på golvet o göra de... De ska ju vara människans bäste vän.. Då tycker jag man behandlar de efter de...
    Men det är ju jag de....Och fler tror jag ...hoppas jag....
    ****Stolt mamma till William 050210****
  • Nerici­a
    Äldre 11 Jan 13:45
    #19

    hej här är en oxå som lät min hund vara i soffan. vi har skinnsoffa. hon har ej förstört den.

  • TellaS
    Äldre 16 Jan 13:24
    #20

    bara för att jag inte tillåter min hund ligga i soffan betyder inte det att jag bryr mig mindre om henne eller att hon ska vara ngn "prydnad".

    Jag väljer att inte ha min hund i varken soffan eller sängen är
    1: JAG tycker att det är ohygieniskt då en hund är rätt skitig av sig, trots att de är torra i päslen (vi har tygsoffa, ingen lust att tvätta den för jämnan)
    2: När jag ska lämna min hund tilla ndra att vara hundvakt så vill jag kunna lita på att honm inte hoppar upp i andras soffor eftersom ALLA inte tycker det e speciellt trevligt Därför har vi valt att vara konsekventa med detta då en hund inte kan skilja på "den soffan går bra att ligga i, men inte den där"
    3: Hon är en rottweiler och tar grymt mkt plats. Ska jag ligga i soffan me min sambo så räcker det att trängas med honom

    Men alla gör som man vill, vill ni ha era djur i soffan, gör så! Jag bryr mig inte, jag hade bara min åsikt.

Svar på tråden Hund och lädersoffa??