• Mymlan­n
    Äldre 10 Jan 19:46
    2848 visningar
    40 svar
    40
    2848

    Förskolepersonal som bantar

    Vad tycker du om förskolepersonal som bantar "på jobb"?

    För att ta ett fiktivt exempel: Berit känner sig pluffsig efter jul och nyårshelgen och bestämmer sig för att GI-banta. Hon går in för det hårt och lämnar bort potatis, pasta och dyl ( vet inte riktigt vad som är GI men..) när hon äter pedagogisk lunch med barnen.

    Vad tycker ni om det ?


  • Svar på tråden Förskolepersonal som bantar
  • MrsXan­adu
    Äldre 10 Jan 19:49
    #1

    Ser inget problem med det. Inte konstigare än att vissa inte äter kött. Skall man äta massa man inte vill bara för man jobbar på en förskola. Nej det anser inte jag. Man är inte livegen som förskolelärare. Man har ansvar för andras barn dagtid men det betyder inte att du måste ge upp dig själv till 100 procent.

  • MammaF­ia
    Äldre 10 Jan 19:50
    #2

    Barn accepterar lätt att vissa äter annan mat. Precis som allergiker, muslimer med flera, får annan mat.
    Berit behöver inte tala om att hon bantar, utan bara tala om att just nu får hon inte äta vissa saker för att hennes mage ska må bra.


    Varför är det så mycket månad kvar i slutet av pengarna?
  • Äldre 10 Jan 19:52
    #3

    hadde man fyllt opp tallriken med annat /(inte bara massor av en eller två saker) så hadde jag frågat om att få en tallrik från köket som dom med specialkost får...(om förskolan har eget kök)
    Annars hadde jag nog ätit på rasten..(om man bara äter delar av maten)

  • ginton­ic77
    Äldre 10 Jan 19:52
    #4

    Eftersom det är ohälsosamt att vara överviktig och egentligen inte bra för någonting så tycker jag att det är bra att göra något åt det. Nu menar jag absolut inte att man får gå runt bland flickor i 5-6-årsåldern med 2 kg övervikt och säga "jag är så tjock, jag måste banta". Jag menar om man verkligen är överviktig så att det är farligt så berättar man väl bara att eftersom jag inte ätit som jag borde så har jag blivit tjock och då måste jag göra något åt det nu, annars mår mitt hjärta inte bra. Detta är min åsikt =)

  • Äldre 10 Jan 19:54
    #5
    MammaFia skrev 2007-01-10 19:50:05 följande:
    Berit behöver inte tala om att hon bantar, utan bara tala om att just nu får hon inte äta vissa saker för att hennes mage ska må bra.
    Det var en bra förklaring tycker jag.
    Winners never quit. Quitters never win.
  • Äldre 10 Jan 19:56
    #6

    Varför skulle man inte få det för att man jobbar på förskola? Vi har ju oxå ett eget liv.

    Det är dessutom inte så att man MÅSTE äta pedagogiska måltider med barnen. Vi äter inte varje dag, det får vi betala för och det är inte billigt. 20 kr för lunch, 5 kr för frukost eller mellanmål. Kan låta billigt, men det är det absolut inte när man inte får någon matro och sitter i massa matkladd. (jobbar på småbarnsavdelning)


    .?:*¨¨*:?.Gravid i v.33.?:*¨¨*:?.
  • Äldre 10 Jan 19:59
    #7

    Tycker inte heller att det är något problem. Som det skrev tidigare behöver man inte sitta och säga att jag bantar för jag är så tjock osv osv. Utan bara säga (om barnen nu frågar) att man under en period inte kommer att äta en del saker eftersom man inte mår bra av att äta dom. Barn brukar svar ngt i stil med: " Aha, precis som X som inte tål mjölk för då får h*n ont i magen?"


    Sen vet jag inte hur det är överallt men på många ställen får personalen betala för att äta ( dvs finns inga fria pedagogiska måltider) så då kan man ju inte tvinga personal att äta på stället utan dom kanske har med sig egen mat.

  • Lisa 74
    Äldre 10 Jan 20:08
    #8

    Tycker verkligen inte att det spelar någon roll.

  • Sassel­uring
    Äldre 10 Jan 20:08
    #9

    Hos oss (är förskollärare) får vi äta med barnen till subventionerat pris. 20kr för lunch och antingen eller mellanmål till det. Då kallas det pedagogisk måltid.
    Med pedagogisk måltid menas att man ska föregå med gott exempel när man äter. Vi ska visa att man kan smaka av allt och hur man håller i bestick, delar osv... Med andra ord får vi inte välja bort att äta tex potatisen då..
    Hos oss får vi av samma anledning inte äta medhavd mat tillsammans med barnen längre...

  • Sassel­uring
    Äldre 10 Jan 20:10
    #10

    Ställer man inte upp på detta så kan vi så klart välja att äta vår medhavda mat på vår lunchrast så klart...
    Vet inte hur andra har det men vår kommun tog beslut om detta för 2 eller om det var 3 år sedan....

Svar på tråden Förskolepersonal som bantar