• Anonym (Kaffedraken)

    Ni som har spädbarn med mjölkallergi

    Min dotter har fått en massa konstiga utslag kring halsen och på kroppen. När jag var på bvc så sade hon att det kanske är mjölkallergi. Jag vill inte riktigt tro detta eftersom hon:
    1. inte har ont i magen
    2. inte har diarré
    3. inte kräker
    4. är pigg och glad hela tiden

    Utslagen verkar inte störa henne ett dugg och jag tror att det kanske kan vara allergi från ex. tomat som hon har ätit (biff stroganoff och spagetti med köttfärssås).

    Hur yttrade mjölkallergin sig på era barn och hur gamla var de?
    Min dotter är 5 månader.

  • Svar på tråden Ni som har spädbarn med mjölkallergi
  • Anonym (Kaffedraken)

    Min son får blåsor, rosiga utslag runt munnen, o gallskriker när han får i sig mjölkprodukter. Samt blir han lös i magen, men i början e ju alla barn de så det e ju svårt att utgå från de...

  • Anonym (Kaffedraken)

    Vissa barn får bara ett symtom, men jag tror det är vanligare med symtom från magen än huden då. Hur ser utslagen ut? Min dotter hade prickar som liknade hormonplitor, men de kan äver få rosig, flammig hy. Utslagen kommer vanligast först i ansiktet o sprider sig sedan neråt bröstet o sedan huvud, armar...

  • Anonym (Kaffedraken)

    Utslagen är lite torra, började som små osynliga prickar på benen och armarna, har sedan blivit stora röda, flammiga områden kring halsen, ner på ryggen och bröstet. Sen har hon lite fläckvis på magen och lite i ansiktet kring munnen.

  • Anonym (Kaffedraken)

    min son hade också bara utslag,aldrig ont i magen eller kräkningar inga diarrer.
    trodde aldrig att det var mjök han var allergisk mot,var mer inne på tomat precis som du.

    först nu när han är 18 månader har vi fått veta att det är mjölk.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Nar min aldste son var ca 6 manader borjade jag ge honom lite joghurt, och da fick han roda exemliknande utslag pa kinderna och pa magen, vi gjorde allergitest och det visade sej att han var allergisk mot mjolk och agg. Han hade aldrig ont i magen med krakningar och diarre, men sa fort han at nagot med mjolk fick han utslag. Nar han var 2 ar testade vi igen, och da var allergin borta. Idag ar han 7 ar, och ater sa gott som all mat!
    (har inte de tre sista bokstaverna i sv. alfabetet eftersom jag bor utomlands...)
    Om du ammar ar det bra att fortsatta med det, eftersom det inte alltid gar hem hos barnen med olika mjolkersattningar som inte alltid ar sa goda.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag ammar tyvärr inte, ammade bara i 3 veckor sen tog maten slut och hon gick inte upp i vikt så jag var tvungen att börja med ersättning.

    Jag tycker att hennes utslag har blivit värre under dagen, det är kanske mjölk trots allt. Vi har fått en läkartid på tisdag om hon inte blivit bättre. Problemet är att vi åker utomlands och är borta i 5 v på onsdag och man hade ju gärna velat att hon skulle vara frisk när vi är borta... Man blir så himla orolig av minsta lilla prick och nu är hon flammig överallt...

  • Anonym (Kaffedraken)

    Av din beskrivning av utslagen låter det inte som mjölk, men bvc borde ha mer erfarenhet än mig

    Mer likt ägg än mjölk.

    Enda sättet att veta är att testa. kör mjölk/'ggfritt och om det blir bättre testa med mjölk/ägg igen o se om det kommer tillbaka.

  • Anonym (Kaffedraken)

    ...men har du gett henne nagot nytt de senaste dagarna? har hon fatt samma ersattning hela tiden?
    vart ska ni aka?
    forresten, min minsta ar ocksa 5 manader!

Svar på tråden Ni som har spädbarn med mjölkallergi