• Viclar

    Ni som har spädbarn med mjölkallergi

    Min dotter har fått en massa konstiga utslag kring halsen och på kroppen. När jag var på bvc så sade hon att det kanske är mjölkallergi. Jag vill inte riktigt tro detta eftersom hon:
    1. inte har ont i magen
    2. inte har diarré
    3. inte kräker
    4. är pigg och glad hela tiden

    Utslagen verkar inte störa henne ett dugg och jag tror att det kanske kan vara allergi från ex. tomat som hon har ätit (biff stroganoff och spagetti med köttfärssås).

    Hur yttrade mjölkallergin sig på era barn och hur gamla var de?
    Min dotter är 5 månader.

  • Svar på tråden Ni som har spädbarn med mjölkallergi
  • Viclar

    Nej, hon har inte fått ngt nytt de senaste dagarna, men enligt bvc kan det dröja innan det slår ut första gången de blir allergiska mot ngt. Hon har fått semper2 hela tiden, tills igår när vi bytte till nan2 eftersom hon åt så dåligt. Vi åker till Thailand så jag hoppas verkligen att hon blir bra tills vi ska åka.

  • 3 barn i familjen

    Hoppas att prickarna forsvinner och att allt gar bra pa resan! Lycka till!

  • Viclar

    Jag har lagt in ett foto på hennes utslag i mitt galleri. De utslagen fick hon direkt efter att hon ätit riktig mat. Inte efter att hon fått ersättningen.

  • kalaskulan

    Vi gav vår dotter ersättning när hon var två månader. Hon fick jättemycket utslag och svullnade upp i hela ansiktet. Prickar även på mage och händer. Ögonen såg ut som golfbollar. Helt hemskt! Är antagligen mjölkallergi. Så nu äter verken hon eller jag mjölk och ägg. Ska göra ett pricktest i nästa vecka då hon blivit tre månader....

    Såg ditt kort. Precis så såg min dotter ut (fast mycket mer) Men kan ju mycket väl vara en allergisk reaktion på något annat också....

    Lycka till!

  • Rosagul

    Min yngsta dotter hade enbart exem som symptom på komjölksallergi. Hon såg ut som din dotter på kinderna

  • Naana

    Vad ger man istället för vanlig ersättning och välling om barnen har komjölksallergi?


    Mamma till världens gosigaste pojke, Nico född 27.7.2006.
  • idis78

    Naana:Istället för vanlig ersättning finn Nutramigen på apoteket. Den är mjälkfri. Välling kan man göra genom att blanda ett par msk Ekogogröt (den är mjölkfri) i Nutramigen. Nutramigen är dyrt, men köp en burk o testa. Om det funkar ring BVC så skriver de ut på recept.

  • Michella

    Min son har precis samma som TS beskriver...han har fullt av utslag/ små röda prickar i ansikte, mage rygg....men det är det enda!!!!...läkaren sa att han kan ha mjölkallergi? Så vi sk ao ta ett pricktest lite längre fram!! Jag har gett honom NAN sedan han var 4 dygn!!

  • futura

    Min son verkade inte ha ont i magen av det utan fick som nässelutslag på huden. Jag slutade äta mjölkprodukter när han var ca 2,5 månad. Nu är han snart 5 månader och allergin verkar ha förändrats. OM jag äter mjölkprodukter nu (ammar) så får han utslag runt munnen, halsen och bröstet + verkar ha ont i magen.

  • Molgan

    Min son har mjölkallergi och det visade sig enbart med utslag på kroppen. De började när han var nån månad och de blev bara värre och värre. När han var 5,5mån fick vi göra ett pricktest som inte visade något. Läkaren sa att man även kunde ta ett blodprov, men det skulle troligtvis inte visa något eftersom han var så liten. Vi bestämde oss för att göra det ändå eftersom jag ville testa allt för att få reda på vad han var allergisk emot. Blodprovet visade tydligt att han hade mjölkallergi så jag ångrar inte en sekund att jag kämpade för att få göra det.

  • mian75

    Har inte läst hela tråden men kan säga att vår son hade inte heller några av symptomen som du räknade upp förutom torr hy och utslag i ansiktet, under hakan och ner på bröstet.

    Vår son var tre månader när mjölkallergin misstänktes men vi kunde tyvärr inte få den konstaterad genom en provokation förrän han var ca 10 månader.

    Barn kan vara mjölkallergiker trots att de inte lider av kräkningar och magproblem. Torr hy och eksem/utslag är också ett vanligt kännetecken för mjölkaallergi.

  • mian75

    Michella: Även om testet är negativt behöver det inte betyda att det är rätt. Vi har tagit pricktest för mjölk och ägg när sonen var 5 månader. Det var positivt för mjölk men negativt för ägg. Svaret var svåravläst och blodprov togs också. Det visade negativt för både mjölk och ägg.

    Vi fick fortsätta med mjölkfri kost och när han var 10 månader gjorde vi en provokation. Vi han dock bara så långt som att sätta en droppe mjölk i armvecket så såg vi att han blossade upp och uppenbarligen var allergisk.

    Trots mjölkfri kost var sonen inte helt bra. Vid sin födelsedag fick han en mjölkfri tårta. Han blossade upp som en tomat i ansiktet och över bröstet. Då började vi starkt misstänka ägg.

    När sonen var 14 månader togs nya blodprov för mjölk och ägg. Det var då positivt för båda.

    Man kan inte lita fullt ut på provsvaren när det gäller små barn. Det bästa är att prova sig fram med kosten. Först utesluta och sedan lägga till igen t ex för att se vad det är barnet reagerar på.

  • Viclar

    Vi har inte fått ngt pricktest eller blodprov.
    Men jag provade att ha Hannah mjölkfri i 4 veckor för att sedan ge henne en tetra NAN, hon fick genast utslag i ansiktet och på händerna.
    Så hon är garanterat allergisk mot mjölk

Svar på tråden Ni som har spädbarn med mjölkallergi