• Palste­rnacka
    Äldre 7 Feb 16:21
    1244 visningar
    8 svar
    8
    1244

    stickbeskrivning - behöver hjälp

    Jag stickar en bebiströja och i beskrivningen står det så här(detta gäller bakstycket):

    "när arbetet mäter 14 cm avmaskas 3,2 m i var sida vartannat varv för ärmhål - låt arbetet vila på en avm.nål eller extrasticka."

    Vad betyder det där "3,2 m" och hur många varv ska man sticka innan man låter arbetet vila?

    Det är en raglanskuren kofta och samma instrukitoner finns för både framstyckena och ärmarna. Jag fattar inte!

  • Svar på tråden stickbeskrivning - behöver hjälp
  • Äldre 7 Feb 16:36
    #1

    Jag gissar.

    I varje sida maskar du av 3 maskor ena varvet, 2 andra varvet, 3 tredje etc. Så att kanten stupar av inåt ganska brant. Vet du hur du maskar av?

    Sen blir det några maskor kvar på slutet, när stycket blivit kilformat, där du väl ska sticka i en halsringning när du sytt ihop de fyra delarna?

    Står det inte någon annan stans hur brett/hur många maskor som ska vara kvar upp emot halsen?

  • stenfa­lk
    Äldre 7 Feb 16:39
    #2

    Det mims säger stämmer, men du ska bara maska av två gånger i varje sida. 3 maskor första gången och 2 maskor andra gången. Sedan blir det många maskor kvar som du låter sitta på en extrasticka medan du gör resten.

  • Äldre 7 Feb 16:42
    #3

    Varför skriver de då "vart annat"??!!

  • Äldre 7 Feb 16:48
    #4

    Därför att de inte kan säga nåt så enkelt som "först 3, sen 2 m".

    Jag instämmer alltså i stenfalks analys! För efter det där kommer väl själva raglanintagningen?


    Dina feministmuffins på nätet: www.familjeliv.se/Forum-11-256/m15384327.html
  • Palste­rnacka
    Äldre 7 Feb 17:53
    #5

    Japp, raglanintagningen kommer sen, när man stickar ihop alla delar på rundsticka. Tack för hjälpen!

  • stenfa­lk
    Äldre 7 Feb 18:15
    #6

    De skriver vart annat för att det blir vartannat, fastän det kan verka lite kryptiskt. Du gör ju avmaskningen precis när du börjar på ett varv.
    Antag att du stickar slätstickning, då stickar du ju räta vartannat varv och aviga vartannat varv. Då maskar du av 3 maskor när du börjar sticka ditt räta varv, och stickar sedan varvet ut. 1 avmaskning i den sidan. Nästa varv gör du avmasknngar i andra sidan, från avigsidan, mn den minsknngen är ju indra sidan, först på ditt nästa varv gör du avmaskning nummer två vid första armhhålet. Dvs. i den sidan gör du avmaskning vartannat varv.

    Kan vara knöligt att tränga in stickbeskrivningsspråket ibland, men det underlättar om man verkligen förstår vad de menar.
    Engelska stickbeskrivningar är oftast mycket tydligare skrivna, och lättare att följa tycker jag. Kan kanske vara ett tips.

    Lycka till med tröjan nu. Och visa gärna upp resultatet när du är klar

  • Palste­rnacka
    Äldre 7 Feb 22:39
    #7

    Jag kom på precis det du skrev Stenfalk, och det blir ju vartannat varv. Jag ska verkligen försöka få tröjan färdig, jag är vanligtvis bra på att påbörja projekt men inte så bra på att slutföra. Det blir en grön kofta i ekologiskt bomullsgarn.

  • stenfa­lk
    Äldre 8 Feb 08:57
    #8

    Florentina: Det där med att det är roligar att påbörja än avsluta ett projekt är ett välkänt fenomen. Vet inte hur mycket halvfärdigt jag har liggande i garderoben. Men med lite envishet så brukar det mesta bli färdigt till sist. Och bebiströjor har ju ialla fall fördelen att de är små ;)

Svar på tråden stickbeskrivning - behöver hjälp