• ceciliaa

    Nu ställer jag till rabalder...

    I senaste numret av Vi Föräldrar fanns det artiklar om könsuppdelade kläder i butikerna och vice versa. En sjuk bild (som jag får hoppas att det var på skoj) en pojk i PRINSESSKJOL!!! Herregud ska det inte få synas att flickor är flickor och pojkar är pojkar. Ska pojkar ha kjol oxå på sig nu eller? Och flickor ha pojkkläder?
    NÄ vet ni vad, min dotter kommer aldrig ha pojkkläder på sig och får vi en pojk får han minsann inte gå runt i kjol! Rosa är och förblir en typisk flickfärg, MEN det kan va fint på pojkar att ex ha rosa tröja.
    Med detta vill jag säga att allt gått för långt.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-12 12:53:55:
    Att barn klär ut sig på dagis är fullt normalt och så SKA de va. Men tänk de föräldrar som tycker det är OK att deras son går runt i kjol...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-02-28 12:45:00:
    Om det nu är så att många föräldrar mer än gärna skulle klä sin pojk i kjol/klänning i skolan/förskolan, varför gör ni inte det då? Vi ser ju aldrig killar i kjol. Tar ni på era pojkar trosor oxå? Eller flickorna kalsonger? Om ni nu vill ha det så "jämnställt" så kanske jag borde köpa kalsonger åt mig?

  • Svar på tråden Nu ställer jag till rabalder...
  • AnneSophie

    Menar du allvar med ditt inlägg eller är du ironisk?


    Om man väntar tillräckligt länge så får allt en mening.
  • smarties

    Det är väl fint med pojkar i prinsesskjol..?
    Varför ska allt vara så könsindelat..dom är ju BARN?

  • Tisseltott

    TS: Så om du får en son som vill klä ut sig till prinsessa på dagis så blir du arg på honom då eller vad?

  • Lottis77

    Jag gillar pojkkläder på min son, och skulle inte sätta på honom något "flickigt". Det passar inte hans personlighet då han är en "tvättäkta" pojk-pojke. Det finns pojkar som är jättefina i rosa och tjejer som passar bäst i baggy jeans och hood-tröjor med bilar på (t ex).

    Ta gärna bort pojk- och flickindelningen på kläderna, men jag kommer att handla samma pojk-plagg i alla fall.


    Bortskänkes: bebis 17 mån med tandsprickning!
  • ceciliaa

    Jag menar fullt allvar! Jag blev så irriterad. Visst, att en pojk klär ut sig i prinsesskjol är naturligt och helt OK men att föräldrar hakar upp sig på detta fenomen att alla kläder är könsuppdelade i affären.

  • listo

    Tisseltott: Ja, av TS kan man ju utläsa att det är "sjukt" med pojkar i prinsesskjol...

  • ceciliaa

    tisseltott: självklart inte att klä ut sig, de gör ju alla barn! Men att föräldrar blir så arga över att kläderna är styrda antingen mot flick eller pojk.

  • twinflower

    Jag håller med dig till viss del, mina flickor har vi klätt i ganska neutrala kläder, en del pojkkläder också-mest för att de ofta tål slitage och väder bättre än de flesta tjejkläder, tyvärr. När de nu har blivit äldre och vill bestämma själv, blir det mycket rosa och lila, tror att de måste igenom den rosa perioden!
    Visst kan väl pojkar få prova tjejiga kläder men jag tycker inte att killar ska kläs i kjol...pojkar är pojkar och tjejer är tjejer.

Svar på tråden Nu ställer jag till rabalder...