• ying yang
    Äldre 31 Mar 17:00
    15319 visningar
    16 svar
    16
    15319

    Hur gör ni med korv och sådant till hunden?

    Det här med lök, en hund ska ju inte äta lök för det kan vara farligt, men vanlig korv t.ex. innehåller ju lök och jag har alltid gett han det, eller färdiglagade köttbullar. Hur gör ni? Undviker ni detta? Har hört att det är rå lök som är farlig men inte stekt?
    Han har aldrig mått dåligt under hans 5 år.

  • Svar på tråden Hur gör ni med korv och sådant till hunden?
  • Äldre 31 Mar 17:08
    #1

    Det äe framför allt rå lök som är farligt, så mina hundr får korv, tex. då vi tränar etc. men jag är väldigt nog amed att inte låta rå lök ligga framme.

  • Äldre 31 Mar 17:21
    #2

    De ytterst få gånger vår hund får av vår mat, så kan den innehålla lök. Det är inget vi funderar över.

  • Heydat­sme84
    Äldre 31 Mar 18:48
    #3

    Min hund får korv men inte lök

  • ying yang
    Äldre 31 Mar 19:08
    #4

    Heythatsme, vad finns det för korv som INTE innehåller lök eller lökpulver?

  • Heydat­sme84
    Äldre 31 Mar 19:22
    #5

    Korven innehåller knappast mycket lök eller lökpulver jag tror inte det är någon fara överhuvudtaget men är man rädd för det så ska man ju inte ge det.

  • LillaL­ulla
    Äldre 31 Mar 19:44
    #6

    Finns det någon länk till alla saker man inte ska ge sin hund?

  • Äldre 31 Mar 19:46
    #7
    ying yang skrev 2007-03-31 19:08:51 följande:
    Heythatsme, vad finns det för korv som INTE innehåller lök eller lökpulver?
    Det är ju så ytterst liten mängd.
    .?:*¨¨*:?. lose your dream and you might lose your mind - mick jagger.?:*¨¨*:?.
  • ying yang
    Äldre 31 Mar 20:00
    #8

    Ok, ja jag har ingen aning hur mycket lök det innehåller och hur liten mängd som kan skada, det är därför jag undrar lite. Men det är ju bra då.

  • Äldre 31 Mar 20:04
    #9
    ying yang skrev 2007-03-31 20:00:20 följande:
    Ok, ja jag har ingen aning hur mycket lök det innehåller och hur liten mängd som kan skada, det är därför jag undrar lite. Men det är ju bra då.
    Vi använder korv som belöning då vi tränar....lite godare än de vanliga leversnittarna. Så korv kan du använda ed gott samvete! Också färdiga köttbullar...
    .?:*¨¨*:?. lose your dream and you might lose your mind - mick jagger.?:*¨¨*:?.
  • LillaL­ulla
    Äldre 31 Mar 20:09
    #10

    Det finns väl särskild hundkorv också...?

  • Äldre 31 Mar 20:19
    #11
    LillaLulla skrev 2007-03-31 19:44:23 följande:
    Finns det någon länk till alla saker man inte ska ge sin hund?
    http://vovve.net/Rastplatsen/display_message.asp?mid=1974637

    Och f-ben, dvs. ben från fisk-fågel-fläsk
    .?:*¨¨*:?. lose your dream and you might lose your mind - mick jagger.?:*¨¨*:?.
  • Äldre 31 Mar 20:22
    #12

    våran äter de vi äter plus torrfoder, sen om de följer med lite lök här och var har ingen av mina tidigare dött av iallafall (min ena är 14½ år nu)
    Min 2åring är allergisk mot vissa saker och känslig mage men kan ändå äta "förbjuden" mat utan problem i små doser.

  • LillaL­ulla
    Äldre 31 Mar 20:23
    #13

    lusious - TACK! Har letat efter en liknande länk enda sedan vi bestämde oss för att skaffa hund. Det där med f-benen hade jag hört förut, mamma var hemskt noga med det.

  • Äldre 31 Mar 20:37
    #14

    Vad man ska tänka på med farliga saker som löök och choklad är att det inte alltid visar sig direkt...felen kan komma flera år efteråt i form av njurdvikt, leversfel osv.


    .?:*¨¨*:?. lose your dream and you might lose your mind - mick jagger.?:*¨¨*:?.
  • mysmat­te
    Äldre 1 Apr 23:42
    #15

    Man gör hemma gjorda köttbullar till vovsingen här hemma köper vi aldrig färdiga köttbullar utan gör egna och då gör vi hälften utan lök som vi kan ge henne vi specialla tillfällen tex utställning eller högtidsdagar. korv äter hon inte, är lite emot att ge hunden korv man vet inte vad dom stoppar i korven som kan vara dåligt sen så är det ju lök i korven. och en del korv är ju rökt vilket är farligt. Oxfilee tycker hon om och köttbullar i brunsås med potatis oftats får hon potatis eller grönsaker som extra.

  • Äldre 10 Nov 16:08
    #16

    Lite sent (tio år!) men då jag hittade länken ...

    Alla lökväxter innehåller alicin, även kallat allylpropyldisulfid, som kan ge förgiftningssymptom hos hundar och katter. Alicin finns både i rå och tillagad lök och kan dessutom ge djuret blodbrist och även skada levern. Ge därför inte hunden matrester som innehåller lök och speciellt upp med köttbullar, korv, köttfärssås och färdiglagade rester som inte sällan innehåller lök. Vissa individer och raser är känsligare än andra. Kan i värsta fall även leda till dödsfall om djuret är känsligt och fått i sig stora mängder.

Svar på tråden Hur gör ni med korv och sådant till hunden?