• Äldre 18 Jan 18:19
    2221 visningar
    37 svar
    37
    2221

    *Finns det någon här som kan hjälpa mej med

    Finns det någon här som kan hjälpa mej med argument MOT piercing, tatueringar samt implantat. Min äldsta dotter fyller 18 om mindre än 2 veckor och är ju då fri att själv bestämma vad hon vill göra med sin kropp. Hon har tjatat om detta sedan hon var 13 år gammal. Finns det någon som har piercat sej som kan tipsa om vilken av dessa piercingar som gör ondast: Tungan, ögonbrynet, underläppen och bröstvårtorna. Det senaste var att hon nu även vill operera in implantat i nacken och på ovansidan av handlederna. Varför gör man detta är det snyggt? Fattar tyvärr ingenting just och känner mej som nån stenålderstanta som har råkat hamna i 2000-talet av misstag.

    Har försökt prata med henne och alla hon har berättat detta för avråder henne men det hon då säger är att: Om jag nu ändå vill göra det här trots att alla säjer att jag inte borde då betyder ju det att jag verkligen vill.

  • Svar på tråden *Finns det någon här som kan hjälpa mej med
  • myself
    Äldre 19 Jan 16:38
    #0

    Jag tycker piercing är helt ok, det kan man ju alltid ta bort om man tröttnar.. en liten prick till ärr är inte så mkt att bråka om.. tatueringar är väl värre kanske, det är ju för evigt om man inte tar bort det med laser, men det blir fula märken efteråt ändå..

  • Tiili
    Äldre 19 Jan 16:39
    #0

    är det så farligt med en piercing då? ångrar hon sig så läker det ju ihop hyffsat bra. och har hon längtat så länge är det ju ingen impulsgrej som hon ångrar efter två dar.

  • LadyHe­ll
    Äldre 19 Jan 16:49
    #0

    Måste tycka till, är 20 år, aldrig hört talas om implantat i varken nacke eller handleder... mkt mysko...jag är själv piercad i naveln, tyckte detta gjorde kanska ont men överkomligt på ett par sekunder, (gör dock ont i ett par dagar och hade problem att sätta mej å resa mig) . har även tagit 14 ål i öronen med pistol och har nickelallergi, går man till en seriös piercare/tatuerare så brukar det inte vara så stort problem, vet av erfarenhet att piercing är bättre än "pistol" ser man bara till att sköta det hela tills det läkt så går allt bra. tänk även på att bara använda material som helst titan men även kirurgiskt stål (titan är bättre) för en kväll kan man anväda silver. piercing läker oftast ihop, tattis är värre måste även tillägga att jag har stor sprutfobi =)

  • malinn
    Äldre 19 Jan 17:05
    #0

    Har en piercing i överläppen och har haft en i naveln, tog ut den när magen började bli stor. Har även en tatuering på ankeln. Den i naveln gjorde jag när jag var 18 och ett halvt, tatueringen ett halvår senare, den i läppen gjorde jag när jag var 22, jobbade då på dagis och det var inte jättepoppis men sen tyckte dom den var jättefin och att den passade mig. Har inte ångrat mig men har ett ärr i naveln + en bristning i ärret, inte så kul men det syns inte så mycket. Jag tror att ju mer man tjatar om hur farligt det är desto mer spännande blir det. Min lillasyster har precis gjort en i naveln fast jag tyckte att hon kunde vänta(hon är 17)tills hon var i alla fall 18. Kan nog hålla med Helmic lite oxå, man kan ju gå halva vägen var.

  • Äldre 21 Jan 15:14
    #0

    Jag har nu läst allt vad ni har skrivit både på gott och ont. Jag får väl finna mej i att hon snart är vuxen att fatta sina egna beslut och ta lärdom av det. Tycker iallafall att hon ska låta bli att förstöra sin kropp då jag inte tror att hon kommer att nöja sej med dom grejor hon har beslutat att göra nu. Hur som haver så är det hennes kropp och hennes beslut.

  • millus­sen
    Äldre 21 Jan 15:20
    #0

    Är piercad i naveln och tungan. Tungan gjorde djävulsk ont och det skulle jag aldrig göra om igen....men nu skulle jag aldrig vilja ta bort den heller. Tänker inte ens på att den sitter där... Naveln var jättesvår att få att läka ordentligt och blev jätteful när jag var gravid, men nu har det dragit ihop sig igen och den ser ut som förut! Fördelen med piercingar är att det går att ta bort utan att det bli speciellt fula märken, tatueringar är det ju värre med...

  • Cyberm­um
    Äldre 3 Feb 10:51
    #0

    Jovisst, det finnes alltid risker med operationer, piercing och tatueringar, Men nu blir ju dottern 18 år och bestämmer själv över sin kropp.
    Du får lära släppa ditt barn, hon blir vuxen nu och hon måste ju få lära sig av sina misstag, Man kan inte linda in barn/ungdommar i bomull hela livet!

  • Vifsla
    Äldre 3 Feb 10:57
    #0

    Jag är piercad i vänster ögonbryn, gjorde inte särskilt ont och läkte bra! En piercing är inte så dyrt och om det blir fel eller om man tröttnar kan man faktiskt ta bort dem. En sak kan vara bra att hålla koll på, om kroppen stöter bort smycket. Smycket kryper utåt i huden och det kan lämna ett fult ärr.

  • Äldre 3 Feb 11:08
    #0

    Cybermum:

    Det är inte fråga om att inte kunna släppa taget eller att linda in henne i bomull. Det är en mycket självständig tjej med vettig syn på livet som många gånger har kunna inspirera mej att tänka annorlunda. Det jag inte kan förstå är hur hon (enligt mej) ska förstöra sitt utseende såpass mycket. Hon har idag en hel massa hål i öronen som hon har gjort innan hon fyllde 18 men alla dessa piercingar och tatueringar hon nu vill göra det är dom jag inte förstår mej på.

    Självklart så får hon göra som hon vill nu då hon är myndig även om jag inte gillar det hon gör. Det jag tycker är lite synd är OM hon upptäcker att det är ett misstag så har hon ju alltid hål eller eventuella ärr som påminner henne om hennes misstag.

  • Nil
    Äldre 3 Feb 16:47
    #0

    Min 18-åring har kompisar som har implantat och en massa sånt. Det verkar ingå i något slags science fiction-artad subkultur/värld vars namn jag inte minns: cyberpunk? post-apoc?

    Skulle inte heller uppmuntra honom att nita fast en massa metall i kroppen, men inte heller hindra det. Om din dotter inte är allmänt självdestruktiv, så skulle jag i ditt ställe bara säga tre saker: 1) du kan få nickelallergi, 2) jag tycker inte att det är snyggt och 3) var noga med kvalitet och hygien.

  • so0phi­e
    Äldre 16 Mar 09:20
    #0

    Inplantat är ganska riskfyllt och dessutom kostar det en hel del.. piercing där emot e ju inte så farligt... dom farligaste ställena har pierca sig på (vad ja har hört) ska vara i tungan och i ögonbrynet... där finns det fullt med nerver osv. En piercing går ju alltid att ta bort, å låta hålet läka igen... Naveln är ju ett ganska bra ställe.. Jag var piercad i naveln innan ja blev gravid, tog då ur den.. men det blev jätte fult när magen växte! Har världens största ärr där nu... inge roligt! Tatuering tycker jag inte heller e så farligt, men man måste ju vara helt säker på att man vill ha de... de ska ju sitta resten av livet! Man kanske bör vänta några år.. smaken ändras ju oftast med åren.. /Sophie

  • miafel­ix
    Äldre 16 Mar 09:29
    #0

    jagt ycker du ska låta henne avgöra själv om honom vill göra dom saker du skrivit ..jag har skällv varit piercad i tunga navel läpen och ögonbrynet men har plokat ut alla ..trötna på dom och vist är det små håll efter piercingen som inte går bort men det är ju mit problem och man får ju skylla sig själv..tatueringar har jag 8 st och har ej ågra dom men där kan man ju oxså ta bort nu för tiden så låt henne av göra själv

  • Gumlan
    Äldre 16 Mar 09:32
    #0

    Tattueringar kan man ju ångra och går ju itne ta bort i så fall så det vill till att man är riktigt säger innan man gör något sådant. Piercing har jag faktiskt inga argument emot eftersom det är snyggt och går att bort när man vill

    av ställerna du nämnde tycker jag ondaste gör... 1.bröstvårtorna 2.Tungan 3. ögonbrynet 4.underläppen

  • Gravid­Tjej 2005
    Äldre 10 Apr 16:39
    #0

    hejsan! min lillasyster är femton och fyller sexton i höst!
    När hon just hade fyllt 13 piercade hon sig i naveln...
    När hon var fjorton piercade hon isg i näsan men den har hon tagit ut, hon har själv sagt att det inte gjorde speciellt ont i pierca sig i naveln.
    Nu vill hon pierca sig i läppen men hon kommer få vänta tills hon e arton, jag hoppas verkligen att hon ändrar sig! för det blir ett VÄLDIGT fult ärr av sån piercing!

  • halsta­blette­n
    Äldre 11 Apr 14:03
    #0

    Rent säkerhetsmässigt så är det ju vissa saker man bör tänka på. Tatueringar kan man om man ha otur bli allergisk mot, och då är det inte roligt.

    Vad gäller piercingar är ju inte infektioner helt ovanligt, och får man infektioner i naveln så är det inte speciellt bra alls enligt min mor som jobbar inom sjukvården och tyvärr har sett ett antal ungdomar komma in med infektioner från just piercingar.

    En vänninna till mig piercade sig i tungan för några år sedan. Efter ett tag påpekade hennes kille att det "luktade ruttet" ut hennes mun. Mon tungan ruttnar så dör man(!). Om den som piercar träffar el på tungan kan man mista talförmågan.

    Sedán varför jag personligen inte valt att tatuera mig är för att jag resonerar så här: Om jag skulle plocka fram ett par byxor eller en tröja som jag tyckte var skitsnygg för 10 år sedan, är risken stor att jag inte skulle känna likadant idag. Dessutom så ser ju kroppen inte likadan ut om 50 år, och hur rolig ser tatueringen ut då?

    Just jobbfaktorn är ju också värt att tänka på. Man kan tycka vad man vill om sådan diskriminering, men det är faktum att du får mindre jobb om du har pericingar i ansiktet eller tauteringar som syns väldigt mycket.

    Jag skulle nog försöka uppmuntra din dotter att uttrycka sig på andra sätt, eller åtminstone vänta i några år. Kanske kan ni kompromissa er fram till någon lösning?

  • cillid­i
    Äldre 19 Apr 16:05
    #0

    jag var piercad i tunga för ett par år sedan.gjorde det på en riktig peircingstudio.Men jag har även i ung ålder piercat mig själv i läppen(2ggr).Mamma var väl inte direkt jätte för det men hade hon tjatat mer om hur fult och farligt det var så ahde jag med säkerhet gjort ännu flera.Jag har tagit ut dom idag,har väl växt ifrån det men man måste få prova när man är ung en man får INTE glömma riskerna med det och det ska man tala om för sin son/dotter!!! men det är svårt att bestämma över nån som helt lagligt får göra det.men självklart ska du som ammma tala om vad du tycker om det.
    mvh cilla

  • feffe
    Äldre 20 Apr 13:23
    #0

    Min dotter är 12 år o hon fick sin första piercing i näsan, hon som pierca sa att näsan gör ondast. Men tror nog de beror lite på sin egen smärtgräns också. Min tjej är jätteglad för sin piercing och nu vill hon ha en i läppen. Visst tycker jag inte hon ska ha en där men men.. Om inte annat så gör ju ungdomarna de själva med en nål. Därför tänker jag följa med henne i sådana fall så de blir ordentligt o riktigt gjort!

Svar på tråden *Finns det någon här som kan hjälpa mej med