• Peand
    Äldre 7 Apr 13:28
    29765 visningar
    1388 svar
    1388
    29765

    Blivande USKor kämpar vidare - part III

     Glad Hejsan Glad  


     

    Här är vi ett gäng glada blivande undersköterskor, och även några som redan får titulera sig som det....


     

    Tillsammans stöttar och peppar vi varandra när motivationen tryter, vi gläds åt andras framgångar och hjälps åt när vi letar information. Vi finns här och stöttar när vi sliter våra hår i förtvivlan för att kroppens funktioner ska bankas in, när vi ska lära oss skillnaden mellan SoL och HSL, eller när vi inte förstår varför vi ska lära oss att göra en skarvsladd Fundersam


     Kort sagt finns vi här för varandra när vi kämpar på med våra studier


     Några av oss är precis i början och kommit så långt att de funderar på att börja läsa, andra har nyligen börjat, några är halvvägs och andra kämpar på sluttampen. Vissa är mammalediga och lagt böckerna på hyllan ett tag och andra pluggar så att pennorna glöder.

    Ja, detta är vi, de blivande super USKorna Skrattande
    Välkommna till oss!

     Glad Glad   Glad Glad

    Tidigare trådar:
    Part I - www.familjeliv.se/Forum-5-70/m13154498.html
    Part II - www.familjeliv.se/Forum-5-70/m16034044.html
  • Svar på tråden Blivande USKor kämpar vidare - part III
  • seSSa
    Äldre 3 Jul 06:55

    hur många gymnasiepoäng behövde man läsa för att få CSN nu igen???

  • Peand
    Äldre 3 Jul 09:52

    MammaOsa - Jag får ingen sänkning på fack - akasseavgiften heller.... Gillar inte att vi studerande betalar lika mycket som dem som jobbar. Borde vara som dem som är arbetslösa....

    seSSa - För att räknas att man pluggar på heltid måste man läsa minst 20 p per vecka. tror att det brukar ligga runt en 400 per termin, iallafall på vårterminen.


    Jesper och Jonas heter mina charmtroll
  • Ida 84
    Äldre 3 Jul 09:56

    Hmm... Här är HT 400p och VT 450p.. Beror ju lite på hur många veckor terminerna är på med..

    Hej allihopa!
    Hur går det för er?
    Själv tillbringar man några dagars ledighet med att sitta inne och titta på ösregnet..
    De senaste dagarna har jag tackat nej till 3 jobb så nu har jag blivit avskriven på arbetsförmedlingen. Känns faktiskt lika bra för nu slipper jag ju att de ringer från fler ställen och beklagar sig över arbetsbrist... Och jag får ju gå tillbaka dit efter sommaren när jag skrivit på för hösten och jag vet hur mycket jag kommer få jobba då.
    Men jag hoppas att ni känner er lika eftertraktade när ni är färdiga för det är ju ändå ganska kul att veta att folk vill att man skall jobba...


  • Äldre 3 Jul 10:12

    peand: studerar du eller arbetslös eller föräldrar ledig så skall de enbart betala grundavgiften...så är det i kommunal i allefall

  • Äldre 3 Jul 10:21

    peand: fick rätt på det där med kontinent skönt. nu har ja bara 1,5 arbete på medicinsk grundkurs o skicka in, sen e ja klar


  • Peand
    Äldre 3 Jul 10:26

    Ericasmamma - Hurra!!! vad skönt.... Då börjar du se ljuset i tunneln nu då Flört

    MammaOsa - A-kassan eller fackavgiften? PÅ HTF där jag tillhör så är det full avgift på a-kassan iallafall. fackavgiften är sänkt men a-kassan borde ju också sänkas det är ju stor skillnad vad de som är arbetslösa och de som jobbar betalar. Anser inte att vi ska räknas som jobbande då....

    Ida - Är man så efterfrågad?? Låter ju roligt. Hoppas att det håller i sig tills vi andra kommer. Har du börjat jobba än??


    Jesper och Jonas heter mina charmtroll
  • Ida 84
    Äldre 3 Jul 10:35

    Peand: Ja iaf just nu under sommaren... Här har det aldrig varit problem med att få sommarvikarier inom vården eftersom jag bor i en sommarstad där folk kommer från höger och vänster för att få jobba under sommaren. Men efter att ett stort köpcentra och ett stort hotell har öppnat så vill ingen till vården längre. Så då kan man i stort sett bara välja och vraka.
    Jo jag jobbar allt... Ungefär tre dagar i veckan just nu men om två veckor börjar min kämpiga period då jag skall jobba 17 pass under tre veckor... Men det skall allt gå bra..
    Har du ditt efterlängtade sommarlov nu?


  • Peand
    Äldre 3 Jul 10:45

    Ida - Japp, nu är det sommalov och i flera dagar dessutom.... Ända tills på måndag då det hela drar igång.
    17 pass på tre veckor låter ju lite mycket men det funkar det med. För din skull kan man ju hoppas att det regnar så man inte känner att man skulle vara någon annanstans.
    Vad härligt det låter med att bo i en sommarstad.
    Min by är lika tråkig sommar som vinter Skrattande Och det är ju bra för dig om folk inte vill jobba inom vården längre, just detta att kunna välja vart man vill....


    Jesper och Jonas heter mina charmtroll
  • Ida 84
    Äldre 3 Jul 10:53

    Peand: Låter härligt med sommarlov...
    Ja det är underbart att bo här på sommaren när det är fint väder... Men skall jag vara helt ärlig så kan det vara ganska skönt på sensommaren när turisterna börjar dra härifrån så man får lite lugn och ro med... Men på vintern är det bara plågsamt tyst..
    Ja det är ju aldrig fel att få välja.. Det tråkiga är väl att det enda stället jag verkligen vill jobba på inte kan garantera anställning längre än året ut...


  • Äldre 3 Jul 10:57
    Peand skrev 2007-07-03 10:26:14 följande:
    Ericasmamma - Hurra!!! vad skönt.... Då börjar du se ljuset i tunneln nu då MammaOsa - A-kassan eller fackavgiften? PÅ HTF där jag tillhör så är det full avgift på a-kassan iallafall. fackavgiften är sänkt men a-kassan borde ju också sänkas det är ju stor skillnad vad de som är arbetslösa och de som jobbar betalar. Anser inte att vi ska räknas som jobbande då....Ida - Är man så efterfrågad?? Låter ju roligt. Hoppas att det håller i sig tills vi andra kommer. Har du börjat jobba än??
    ja verkligen, nu är det smittskydd o hlr kvar sen är det dags o ta o börja på nästa kurs som blir arbetsmiljö o säkerhet.
  • seSSa
    Äldre 3 Jul 11:01
    Peand skrev 2007-07-03 09:52:08 följande:
    MammaOsa - Jag får ingen sänkning på fack - akasseavgiften heller.... Gillar inte att vi studerande betalar lika mycket som dem som jobbar. Borde vara som dem som är arbetslösa....seSSa - För att räknas att man pluggar på heltid måste man läsa minst 20 p per vecka. tror att det brukar ligga runt en 400 per termin, iallafall på vårterminen.
    hmm okej bra o veta på ett ungefär!
  • Peand
    Äldre 3 Jul 12:14

    Ida - Förstår att det finns en baksida av att vara en sommarstad också. Själv gillar jag ju inte att vara turist på dessa ställen då det är så grymt med folk. Blir ingen semester om man ska trängas med miljoner andra....

    seSSa - Gå efter Idas HT 400p och VT 450p så blir det nog bra...

    Ericasmamma - hmmm, kan ju säga att jag gillade INTE arbetsmiljön. Hoppas att eran är roligare än den jag läste iallafall.... Men jag överlevde den också Flört


    Jesper och Jonas heter mina charmtroll
  • Äldre 3 Jul 12:42

    Peand:fackavgiften är betalar jag lägsta på o a-kassan med så totalt med dessa betalar jag 417 kr i månaden efter höjningen

  • Peand
    Äldre 4 Jul 11:24

    Hej på er!

    Hmmm, vet ni av att man snabbt vänjer sig vid att vara ledig Skrattande Fast lite abstinens har jag nog, har redan hunnit läsa två böcker. Och de har liiiite med skolan att göra.
    Ro utan åror  och Vem tar hand om mamma. Helt suveräna böcker, om ni inte redan har läst dem....

    Tänkte på en sak. Tråden dör snart... Fler än jag som vill ha en fortsättning?
    Någon som känner att de vill göra den eller ska jag göra den? För mig spelar det ingen roll. Bara jag vet....


    Jesper och Jonas heter mina charmtroll
  • seSSa
    Äldre 4 Jul 11:28

    tog iniativet denna gången... välkomna in alla nya, blivande, redan utbildade uskor

    www.familjeliv.se/Forum-5-70/m22437911.html

  • Äldre 5 Jul 11:22

    HEj alliphopa!!

    Jag har ett jätte problem, kan tyckas som litet men för mig är det BIIIG!!

    Jag letar omvårdnadfosrkare till en uppgift i distanskursen Vårdpedagogik, jag får inte fram om det skall vara nutida eller från förr-forskare?!

    Ha ni nåt tips om forskare jag kan ta??

    TACK!!!

  • Äldre 7 Jul 22:54
    Peand skrev 2007-07-02 21:17:21 följande:
    Malounis - jag antar att man får det. "Normalt" kommer väl sista csn i slutet av maj men jag fick mitt sista nu i slutet av juni då jag hade 30/6 som slutdatum för denna termin. Och även de som läser på högskola kan ju gå somma skola och får csn så det borde vara ett JA.Ang det till facket så skriv den vecka du tror att du kommer vara klar. Det är ju omöjligt att säga idag men ta iallafall så länge som du har sökt CSN.Får man fråga om det är fackavgiften eller a-kassan du får sänkt? För a-kassan får vi väl ingen säkning på???
    Så här står det i pappret som jag ska fylla i:

    Studerande handelsmedlemmar som är med i akassan betalar en avgift på 95 kronor och den förhöjda finansieringsavgiften på 251 kronor per månad. 

    Fast detta gäller högskolestudier. Och undersköterskeutb är väl en gymnasial utbildning? När det gäller sådan så står det att man befrias helt från medlemsavgiften. Fast det står samtidigt att detta gäller om man saknar inkomst. Men jag ska ju ta lån så helt utan inkomst är jag ju inte. Eller det kanske inte räknas som sådan?
    På pappret ska man antingen kryssa i att man studerar på gymnasiet och saknar inkomst eller så att man studerar på högskola och då bifoga intyg från csn.
    Så hur ska jag fylla i är nästa fråga. Jag kommer ju att studera på gymnasienivå men samtidigt ska jag ju ta lån från csn. Ringde och frågade men hon jag pratade med visste inte heller. Hon sa att jag fick lov att skriva en liten förklaring exakt vad det är jag ska studera och hur!!!
Svar på tråden Blivande USKor kämpar vidare - part III