• Äldre 19 Apr 22:15
    2776 visningar
    34 svar
    34
    2776

    Hjälp fort jag har tappat mitt visa&id-kort!

    Kan någon hjälpa?? Har förmodligen tappat det i hemmet ?


    Min familj är finast
  • Svar på tråden Hjälp fort jag har tappat mitt visa&id-kort!
  • Äldre 20 Apr 16:24
    #21
    Nettis1975 skrev 2007-04-20 16:23:47 följande:
    Om du spärrat personnumret hos kreditupplysningsbolagen så kan du som sagt inte själv ta kredit om du inte häver spärren.Misstänker du att någon kommer missbruka ditt personnummer, (vilket förekommer, men inte ofta) så låt spärren ligga kvar ett tag. Ska du sedan ta kredit måste du fylla i de blanketter du får från kreditupplysningsföretagen och skicka tillbaka det till dem. Man spärrar inte id-korten utan personnumret. Att tappa en patientbricka är i så fall lika illa. Kortet i sig är ingen värdehandling. Att man spärrar betyder som jag skrivit tidigare att det försvårar för någon att missbruka personnumret, man är inte 100% skyddad. Sedan ska ju först och främst någon hitta korten. Den personen som hittar korten ska ju sedan ha lust och tid att försöka ta kredit. Så risken finns, självklart, men den är inte stor.
    Jag ringde någonstans och spärrade mitt id-kort måste vara samma sak eller?
    Min familj är finast
  • Äldre 20 Apr 16:26
    #22

     http://www.svenskkassaservice.se/tjanster/id_kort_xl.html#forlorat

    ringde hit :Om ID-kortet är utfärdat fr o m januari 1997 ska anmälan göras till Setec TAG AB, Box 42136, 126 15 Stockholm, telefon 08-709 25 55.

    Vid anmälan ska följande uppgifter lämnas till tillverkaren:


    att det gäller spärr av ID-kort namn och personnummer
    Skriv under anmälan om den görs via fax eller brev.
    Min familj är finast
  • Erita
    Äldre 20 Apr 16:27
    #23

    Nej det innebär bara att ditt ID-kort inte accepteras om dem nu skulle dra ID-kortet (typ i en affär om man handlar med kort m.m.)
    Det är inte ditt personnummer som spärras då, utan man kan fortf. med hjälp av endast ditt personnummer beställa saker på internet/postorder samt ta kredit.


    I´m not scared of dying, I just don´t want to
  • Äldre 20 Apr 16:27
    #24

    Som jag skrivit tidigare. Spärra personnummer hos två kreditföretag, UC AB och D&B. Där ifrån får du blanketterna,

  • Äldre 20 Apr 16:29
    #25
    Erita skrev 2007-04-20 16:27:15 följande:
    Nej det innebär bara att ditt ID-kort inte accepteras om dem nu skulle dra ID-kortet (typ i en affär om man handlar med kort m.m.) Det är inte ditt personnummer som spärras då, utan man kan fortf. med hjälp av endast ditt personnummer beställa saker på internet/postorder samt ta kredit.
    Jaha men om jag ska handla då????

    Nettis ok jag handlar aldrig på kredit ändå, så kan du fixa numret dit så hade du varit en ängel!
    Min familj är finast
  • Erita
    Äldre 20 Apr 16:30
    #26
    Bellahhh skrev 2007-04-20 16:29:09 följande:
    Jaha men om jag ska handla då????Nettis ok jag handlar aldrig på kredit ändå, så kan du fixa numret dit så hade du varit en ängel!
    Du ska ju inte spärra ditt personnummer i flera år, bara ett par dagar tills det värsta lagt sig.
    I´m not scared of dying, I just don´t want to
  • Äldre 20 Apr 16:31
    #27

    118 118  till nummerupplysningen.

    Tänk på att spärren ligger kvar i fem år. Jag skulle inte spärra i detta läget då jag "tappat" korten. Kanske överväga om jag blivit bestulen,

    Tänk även på att du måste spärra hos båda företagen för att få ett fullgått skydd.

  • Äldre 20 Apr 16:33
    #28
    Erita skrev 2007-04-20 16:30:49 följande:
    Du ska ju inte spärra ditt personnummer i flera år, bara ett par dagar tills det värsta lagt sig.
    Spärren ligger kvar i fem år som sagt om man inte häver den genom de blanketter man får efter att man spärrat.

    Misstänker man som sagt eller är rädd för att någon ska missbruka personnumret så tycker jag att man ska ha spärren kvar ett tag-

    Vet man sedan att man inte ska ta ett lån eller söka annan kredit så skadar det ju inte att ha personnumret spärrat.
  • Äldre 20 Apr 16:35
    #29
    Nettis1975 skrev 2007-04-20 16:33:11 följande:
    Spärren ligger kvar i fem år som sagt om man inte häver den genom de blanketter man får efter att man spärrat. Misstänker man som sagt eller är rädd för att någon ska missbruka personnumret så tycker jag att man ska ha spärren kvar ett tag-Vet man sedan att man inte ska ta ett lån eller söka annan kredit så skadar det ju inte att ha personnumret spärrat.
    Nej jag kan inte tänka mig att jag ska låna nåt annat än studielån funkar det?
    Hmmm
    Min familj är finast
  • Äldre 20 Apr 16:39
    #30

    Du ska ju som sagt ta ett lån. Då kommer man kontrollera om du är kreditvärdig. Det gör man hos UC AB eller D&B. Har du då en spärr där kan du bli nekad lån. Därför skulle inte jag spärra personnumret.

  • Äldre 20 Apr 16:46
    #31
    Nettis1975 skrev 2007-04-20 16:39:01 följande:
    Du ska ju som sagt ta ett lån. Då kommer man kontrollera om du är kreditvärdig. Det gör man hos UC AB eller D&B. Har du då en spärr där kan du bli nekad lån. Därför skulle inte jag spärra personnumret.
    Nä dt gör jag inte då, man hur kan de skicka efter saker på mig?
    Min familj är finast
  • Äldre 20 Apr 16:47
    #32

    men jag vet massor av folks personnr liksom kan jag beställa saker på dem då?


    Min familj är finast
  • Äldre 20 Apr 17:01
    #33

    Idag kan man ju söka kredit via telefon eller ta t.ex hos Ellos. Där kryssar man ju bara i att man vill söka kredit och lämnar sitt personnummer. Så enkelt är det. Men som sagt, det händer inte ofta.

    Ett personnummer är offentligt och går att få tag på hos Skatteverket t.ex.

    När någon tappar en patientbricka så tänker man aldrig på att spärra, men där har du ju personnumret med.

     I ditt fall har du tappat korten och då är sannolikenheten att du skulle råka ut för detta liten anser jag.

    Gör som du vill.

    Ring och prata med något kreditupplysningsföretag om du känner dig osäker.

  • Äldre 20 Apr 17:02
    #34
    Nettis1975 skrev 2007-04-20 17:01:31 följande:
    Idag kan man ju söka kredit via telefon eller ta t.ex hos Ellos. Där kryssar man ju bara i att man vill söka kredit och lämnar sitt personnummer. Så enkelt är det. Men som sagt, det händer inte ofta.Ett personnummer är offentligt och går att få tag på hos Skatteverket t.ex. När någon tappar en patientbricka så tänker man aldrig på att spärra, men där har du ju personnumret med. I ditt fall har du tappat korten och då är sannolikenheten att du skulle råka ut för detta liten anser jag.Gör som du vill.Ring och prata med något kreditupplysningsföretag om du känner dig osäker.
    Äh folkspersnr. ser man ju hela tiden, så jag struntar i det.
    Min familj är finast
Svar på tråden Hjälp fort jag har tappat mitt visa&id-kort!