• Anonym
    Äldre 24 Apr 00:50
    3876 visningar
    61 svar
    61
    3876

    Kostnad begravning.

    Vad kostar en vanlig begravning. Alla kostnader inräknade.

    Vi är 4 stycken som kommer få betala eftersom den avlidne inte hade några tillgångar.

    Bråk är det också eftersom vissa vill lägga enorma summor och sedan dela det på 4. Medans andra vill ha lite enklare.

  • Svar på tråden Kostnad begravning.
  • Äldre 24 Apr 08:21
    #51

    Har inte läst tråden, men jag hoppas nån talat om för dig att soc betalar en summa som KAN täcka kostnaderna för en billig begravning.
    När min pappa dog så fick vi den summan från soc, sedan la vi till det vi tyckte att vi ville ha "extra".
    Tex så skippade vi annons i DN som kostar flera tusen!

    Som urna efter kremeringen tog vi en näverask som han haft som prydnad i sin bokhylla, tillverkad av hans storebror

  • Anonym
    Äldre 24 Apr 08:30
    #52

    Man får hjälp av socialen. Summan ligger på ca 17.000.
    Folk som inte har haft tillgångar eller försäkringar får pengar från soc.
    Det är bara att ta kontakt och förklara läget så är det några blanketter ni ska fylla i och sen när begravningen är över så skickar begravningsbyrån in kvitton mm till soc som sen betalar.
    För 17.000 får man en fin begravning.

  • Anonym
    Äldre 24 Apr 09:04
    #53

    Om den avlidna inte har tillgångar kan man få pngar av soc. Jag fick hjälp av soc och min sons begravning (kista, blommor, urna, gravsten) fick kosta 30 000.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 24 Apr 09:20
    #54

    menar ni att dom betalar så mycket?
    Hörde nått om att man bara fick typ kartong kista därifrån..

  • Äldre 24 Apr 09:37
    #55

    vingar - visst är det hemskt när de nära och kära inte kan hålla sams, ännu värre vid bråk sedan när det handlar om arvet. Mina föräldrar har lovat att komma och spöka för oss om vi inte sköter det snyggt...

  • Anonym
    Äldre 24 Apr 10:06
    #56

    jag är anonym här för att skydda famoiljemedlemmar

    En släkting till mej jobbade för en stor begravningsfirma för många många år sen, hon älskade arbetet men mådde riktigt dåligt när priserna sköt upp i höjden, så hon startade efter nåt år en egen firma och försökte pressa priserna. Jag jobbade ett tag hos henne och såg från insidan vilket enormt jobb det är! Nu menar jag en begravningsbyrå som bryr sej och verkligen vill att de anhöriga ska få det precis som dom vill. Min släkting arbetade natt som dag, anhöriga ringde o ville prata, hon var lika mycket kurator som begravningsentrepenör.

    Vissa kostnader är svåra att slippa undan tex annonsen som oftast är snordyr, men det går att pressa där med, man måste ju inte ha den största... Blommor kan oxå springa iväg rejält... gäller att se upp o jämföra priser. På min mormors begravning hade vi med oss liljekonvaljer för det älskade min mormor, det var så vackert och kostade inte en krona.

    På tal o sorg tror inte jag det går att säga hur lång tid det tar... det är så olika. Inget är heller fel, sörjer man ett år ett 10 är liksom ok, det måste få ta den tid det tar! Min mormor gick bort för två år sen och jag har fortfarande jätte jätte svårt att acceptera, saknar henne vansinnigt mycket! Samtidigt så springer tiden i väg och jag känner att jag inte haft tid att sörja, hemskt men sant. Man måste hela tiden tränga undan för att klara av vardagen, skulle behöva åka ut i skogen en vecka och bara gråta...

  • kantar­ellkis­se
    Äldre 26 Apr 01:44
    #57

    Nu har jag inte läst hela tråden. Men om en person saknar tillgångar är det i första hand försäkringen om det finns någon som täcker begravning. I andra hand är det faktiskt kommunen som betalar för en mindre kostsam begravning. Många gånger hanteras just begravningskostnader av socialtjänsten - men ring kommunens växel och fråga! Den sökande anses vara den avlidne och det har ingenting med de anhörigas ekonomi att göra

  • Anonym (En sekund­)
    Äldre 26 Apr 01:57
    #58

    "Ni som mist era/nån av era föräldrar. Hur lång tid tog det innan ni kom över det.

    Kunde leva som vanligt igen. "

    Min mamma dog i februari ifjol när hon helt plötsligt, en solig dag, blev påkörd av en bil när hon skulle gå över gatan. Jag är enda barnet och ordnade således med allt praktiskt (med hjälp av min man och goda vänner). De första två kvällarna grät jag förtvivlat sen grät jag inte på länge. Gick in i någon sorts praktisk "nu ordnar vi allt"-läge. Det tog nog ett halvår innan jag tänkte på henne varje timme istället för varje minut. Lyckades ändå finna skratt o glädje i livet, det måste man för att orka, men jag kan ärligt säga att jag inte minns mycket av förra året. Det är bara suddigt

    Leva som vanligt gör man aldrig igen, men man hittar ett nytt normalt tillstånd

    Kram från en sorgsen dotter

  • Anonym
    Äldre 26 Apr 08:16
    #59

    Ang socialen betalar. MNin pappas frus pappa hade inga tillgångar han fick en fullt värdig begravning på deras bekostnad. Tror även de kan betala en del och ni en del.

    Hoppas det går bra...

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 26 Apr 08:55
    #60

    Sådär..då har vi gjort klart allt.
    Kostnad: 35 000:-

  • emma brolin
    Äldre 26 Apr 08:58
    #61

    Min morfars begravning gick på lite över 30.000 och då tog vi det billigaste av nästan allt. Han hade en försäkring som mormor fick ut 10.000 av som skulle gå till begravningen. så kolla om det finns nån sån slags försäkring!


    My baby can kick your babys ass!
Svar på tråden Kostnad begravning.