• Eileen
    Äldre 29 Apr 09:27
    7332 visningar
    10 svar
    10
    7332

    PMS - sa jobbigt.. Erfarenhet av Femal?

    Hej alla!

    Nagon mer an jag som mar jatte-daligt av PMS problem?
    Jag kan bli som ett monster i ett par dagar, efter agglossning, drygt 10 dagar innan mensen. Resten av tiden fram till mens ar ok. Dagen fran jag far mens till nasta agglossning mar jag toppen. Men vetskapen om att jag kommer att forvandlas till en deprimerad zombi varje manad ar tuff - for mig, min man och var son.

    Har gjort mycket research pa internet, pratat med lakare etc. och har nu bestamt mig for att prova Femal. Borjade for 4 dagar sen.

    Ar det nagon som har erfarenhet av Femal? Hjalpte det?

    Ma sa gott!

  • Svar på tråden PMS - sa jobbigt.. Erfarenhet av Femal?
  • Concre­teAnge­l
    Äldre 29 Apr 14:35
    #1

    Jag är inne på min tredje månad med femal.. de sa att det skulle kunna ge effekt efter ca 2 mån, men jag känner ingenting, fortfarande som ett monster... kanske att jag tycker det är lite bättre runt äl...
    Jag har pms då med =(
    Du kan ju testa, det kanske hjälper dig, jag har hört att dom har pengarna tillbaka garanti, men jag har inte sparat alla kvitton, 1 månad kostar ändå 200....

  • helene­306
    Äldre 12 May 22:10
    #2

    Jag blev bättre av Femal, ett tag. Sökte för PMS:en och enl gynläkaren blir 30 % "bra" av hälsokostpreparat, oftast är det mer psykiskt att man tror sig tro att de har effekt. Av gynläkaren fick jag Zoloft att prova 10-14 dagar innan mens, tyvärr fick jag en nedrans huvudvärk av dom och tar dom inte längre. För tillfället äter jag ingenting, försöker sänka pressen på mig själv istället gällande hem, familj och arbetsliv mm.

    Annat mot PMS man kan prova är Yasmine eller Yasminelle p-piller.

    Ja, just det: jag provade även Femicur som anses vara snäppet bättre än Femal, märkte ingen skillnad. Provade även Rosenrot, men det enda jag märkte var att jag blev piggare och orkade mer.


    F+H=D
  • LIVoch­Linnea
    Äldre 19 May 13:10
    #3

    Jag har haft hemska PMS problem. jag har provat femal högdos B-6 även folsyra. Nu har jag hormon spiral och jag får säga att det har fungerat.

  • Pollya­nna
    Äldre 21 May 14:57
    #4

    Jag har fått citalopram Teva, 20 mg utskrivet av läkare. Det fungerar bra tycker jag. Jag tar dem dag 15-27 i menscykeln.

  • pietra
    Äldre 21 May 15:01
    #5

    Jag har precis som ni andra ett jä-la humör och känner mig nedstämd dagarna innan ägglossning och fram till mensen i sort sett. Detta har blivit värre sedan jag fick mitt andra barn.
    I väntan på en hormonspiral fick jag utskrivet en vätskedrivande tablett som heter Spironolakton. Fungerar jättebra.Till hela familjens och min egen lättnad.Kram

  • KramMi­ssmia
    Äldre 2 Jun 12:39
    #6

    Hej! Jag har samma problem och tar Citalopram mot det, vilket är antidepressiva..Hoppas Femal hjälper dig! För mig hjälper mina tabletter, tagit dom i 5 år..Kram

  • Lobos mágico­s
    Äldre 2 Jun 12:49
    #7

    Jag tyckte inte att Femal hjälpte. Jag ska ge mig på en hormonspiral nu istället.  Har hört att den ska hjälpa mot PMS.


    Sömn är för veklingar!
  • Eileen
    Äldre 9 Jul 20:48
    #8

    Tack alla for era svar. Jatte-intressant att hora om andras erfarenheter.

    Jag ar nu inne pa min tredje manad med Femal. Marker ingen skillnad. Kanske lite lite battre, men det ar svart att saga.

    Maste bara fraga er ocksa:
    1. Nar i manaden far ni PMS?
    2. Ar det alltid samma dagar?

    For mig ar det snarare runt agglossning an de sista dagarna fore mens. Jag har fort dagbok i drygt ett och ett halvt ar. Trodde ett tag att det var just dag 9 innan mens som var varst, men de sista 6 manaderna har jag fort valdigt exakt humors-dagbok och markt att det tyvarr varierar. Hade ju varit enklare om jag vetat exakt nar jag vaknar pa morgonen om jag kommer att vara mitt vanliga jag, eller ett hemskt otackt skrammande monster med inget talamod och ett hiskeligt humor som bara vill ligga sjalv under tacket och tycka synd om mig sjalv.

  • Äldre 21 Jul 14:21
    #9

    Jag har också haft världens pms-problem. Det brukade börja cirka 7 dagar innan mens (i slutet 10-14 dagar innan) och hålla på ungefär tills jag haft mens en eller ett par dagar. Sökte hjälp och fick Zoloft att äta ungefär halva månaden, dvs dom dagarna jag mådde som sämst. Det funkade sådär tyckte jag och istället började jag äta dom konsant, och tabletterna hjälpte verkligen hur bra som helst! Slutade efter cirka ett år och efter det har pms:en inte kommit tillbaka, i alla fall inte med samma styrka som förut.
    Så himla hemskt med pms, det är ju inte bara så att man själv mår fruktansvärt dåligt, utan det går ju även ut över andra i ens omgivning. Hoppas du hittar nåt sätt. Femal fungerade inte på mig, men det är ju inviduellt. Lycka till!

  • Dezgum
    Äldre 27 Jul 22:50
    #10

    jag e ett moonssssster NU hihihh

Svar på tråden PMS - sa jobbigt.. Erfarenhet av Femal?