• Anonym (fråga­r)
    Äldre 1 May 20:45
    17650 visningar
    32 svar
    32
    17650

    Försvinner kondylom??

    Vet inte om de e de jag har men jag misstänker de i alla fall.
    Märkte för ca 2 veckor sen att jag fick lite konstiga flytningar och att de va som "ömt" därnere, tittade efter och såg då flikliknande "saker". Ha tänlt gå te gynekolog men har ej tat mig för de än.
    Och nu tycker jag att de börjar gå tillbaka, som att de är mindre flikit och det känns inte konstit eller kommer flytningar längre....

    Så försvinner de av sig själv eller är det något annat jag har?

  • Svar på tråden Försvinner kondylom??
  • Anonym
    Äldre 25 May 19:08
    #21

    hejsan...har problem med hudflikar jag med sedan nått år tillbaka. De har gjort kondylom test men det var neg. Nu fick jag barn för 6 veckor sedan och känner av dessa flikar och det gör ont som fan! ringde KK som sa att huden kan flika sig men det ska inte göra on alls! Nu ska jag dit på måndag och då ska jag kräva att de skär bort det. Har också pendlat mellan bv och svamp och det gör ju att slemhinnorna blir tunnare så det är säkert på så sätt´flikarna uppkommer tror jag.

  • Anonym (Hjälp­)
    Äldre 27 May 13:19
    #22

    Är det någon som har något bra knep för att lindra klådan/svedan? Jag håller på att bli tokig. Barnmorskan sa att om det blir alltför jobbigt kunde man använda Emla. Är det någon som har prövat det?

  • Anonym
    Äldre 27 May 18:01
    #23

    Jag fick tipps an en kompis att gå in till hälsokostbutiken och köpa en mineral i pillerform - acidophilis. Har använt den nu i två veckor och vips så har alla problem försvunnit. kolla upp detta!

  • Anonym
    Äldre 27 May 18:21
    #24

    acidophilis är väll ingen mineral?

  • Anonym (har oxå)
    Äldre 27 May 18:32
    #25

    Det upptäcktes att jag hade drabbats av kondylom när jag väntade min son. detta har jag fått reda på av mina barnmorskor samt fakta på nätet.

     - 1/4 av alla ungdomar har Kondylom, och du behöver inte meddela vilka du har haft sex med eftersom kondylom bara kan upptäckas vid vårtor. Smittar endast vidare om du har vårtorna. Du kan ha vårtor utanpå och inuti. Det kan leda till att bli steril om dom går ner i urinröret på killar och upp i urinröret på tjejer, dock är det väldigt ovanigt. Vet man med sig att man har kondylom så är det bra med täta kontroller av cellförändringar då det även kan leda till olika cellförändringar i underlivet. Kondylom kan smittas vidare till barnet vid en vaginal förlossning. Kondylom behandlas inte om man är gravid utan endast efter barnet är fött pga att det är starka medel som används. Man kan mycket väl få flytningar som luktar illa, och vårtor som kliar som bara den. Kondylom är ett virus som du aldrig kan bli av med, utan något man får leva med. Dock behöver man inte ha vårtor mer än 1 gång om det behandlas bort, men du är ändå bärare av viruset. Kondylomvårtorna kan komma vid en gravidtet då det blir som "socker på jäst", men kan lika väl försvinna när bebisen är född (det hände för mig).

  • Anonym (fakta­)
    Äldre 27 May 18:57
    #26

    Man blir inte steril av vanlig kondylom!!!! o man behöver inte gå på tätare kontroller av cellförändringar när man har vanlig kondylom!!!!

    jag skar bort mina *stora* vårtor o dom *små* fick vara kvar... det tog ca 3 mån så hade mitt eget immunförsvar tagit hand om dom o jag är nu helt symtomfri... dock ligger detta virus kvar latent *vilande* i kroppen...

    en jätte bra sida med *uppdaterade fakta*
    http://www.sjukvårdsrådgivningen.se/artikel.asp

  • Anonym (har oxå)
    Äldre 28 May 09:42
    #27

    anonym (fakta) , Konstigt då att mina olika barnmorskor säger så. Jag litar på deras ord eftersom dom dagligen jobbar med kvinnor och våra olika problem.


    Jag har hört att det inte är latent utan vilande vilket är en enorm skillnad. OM nu konylom skulle gå bort så kan man ju undra varöfr jag har fått det igen ? min barnmorska sade att jag aldrig kommer bli av med kondylomen däremot kan jag bli symptomfri.

    sidan fungerade inte..

  • Anonym (har jag?)
    Äldre 30 May 10:31
    #28

    Hej igen!
    Har fortfarande irritation som kommer efter mens, och lite flikig slemhinna.
    Anonym: Berätta hur det går om du ska skära bort flikarna.

  • Anonym
    Äldre 30 May 23:26
    #29

    acidophilis är goda bakterier som ska finnas i kroppen. Men om man har ätit pencillin/antibiotika mycket eller krämer med kortison i underlivet försvinner dessa, bakteriefloran blir rubbad. För att bygga upp ett immunförsvar hjälper dessa tabletter (men ska enbart ätas i en kort period) och så ska man äta extra vitaminer + antioxidanter för att kunna bygga upp immunförsvaret.

  • Anonym (fakta­)
    Äldre 31 May 12:24
    #30

    Anonym (har oxå) : Ehhh vilande o latent ÄR samma sak.. ta reda på fakta innan du uttalar dig tycker jag....

    En latent sjukdom är en sjukdom som befinner sig i ett viloliknande stadium och plötsligt med eller utan anledning bryter ut. Sjukdomsorsaken har funnits närvarande en längre tid men inte blivit besvärande förrän den har fått rätt livsbetingelser som gör det möjligt att anta ett hastigare förlopp, och för den drabbade med mer besvärande och allvarligare symptom som följd.

    Den här artikeln är hämtad från sv.wikipedia.org/wiki/Latent_sjukdom

  • Anonym (fakta­)
    Äldre 31 May 12:29
    #31
  • Anonym (????)
    Äldre 31 May 12:45
    #32

    Hur ser dom här sk "vårtorna" ut då???

    Har oxå så sk små små flikar el vad man ska säga på blygläpparna...kan det vara det. men då borde min gynekolog sett det när hon har kollat mig. Trodde det var sk fettknölar el nåt som kommer. Har inte ont av dom alls,

Svar på tråden Försvinner kondylom??