• peppar­kakan
    Äldre 15 May 21:23
    43470 visningar
    6 svar
    6
    43470

    Spex på bröllop

    Ska på bröllop i helgen. Är det någon som kan något annat spex än skoleken??? Gärna ngt som är lite kul. Minns något med frågor som bruden och brudgummen fick besvara där svaren sedan samanfattade hur de såg på varandera. Kommer dock inte riktogt ihåg.

    NÅGON????

  • Svar på tråden Spex på bröllop
  • Tjej 83
    Äldre 15 May 21:29
    #1

    vet inte inte vart på bröllop med lekar. förutom skoleken. o sen andre hade kuvert o gav 10 gäster.. (längsta örhängena, snyggase killen, finaste klänningen osv)

    men har hört om andra, där bruden har ögonbindel o så sitter gummen o 4 killar till på rad o så ska hon känna vem näsa som är hennes man´s

    o sen ska gummen känna vems fot som är frun´s.
    svårt då man nästan aldrig känner på de delarna

    men hoppas du får in mer tips..

  • peppar­kakan
    Äldre 17 May 10:42
    #2

    PUFFAR

  • Äldre 18 May 10:23
    #3

    En rolig grej som vi varit med om på ett par bröllop:

    Under varje tallrik ligger en lapp med siffra. Under middagen har toastmastern "lottdragning", och sammanlagt 12 nummer/gäster vinner. Vinsten är att hitta på olika saker tillsammans med brudparet!
    Tex: Januari - ta med brudparet på långpromenad och avsluta med varm choklad
    Mars - hjälp brudparet med däckbytet!

    Jätteroligt och mycket uppskattat!
    Om man inte vill hålla på med sifferlappar kan man be brudparet dela ut ballonger, tex bruden ger rosa ballonger och brudgummen blå, till slumpvis utvalda gäster.
    Antingen ligger lappen med uppdraget i ballongen, eller så kan man skriva siffror på ballongerna och läsa upp uppdragen allteftersom.

    Det är enkelt att genomföra, bara meddela toastmastern innan. Han kan säkert hjälpa till att läsa upp om man inte vill prata inför alla själv.

  • Äldre 18 May 10:28
    #4

    Joo, och en annan grej:

    Innan middagen delar du ut nycklar till utvalda män i sällskapet (8-9 stycken).
    När du (eller någon annan införstådd) sen håller tal under middagen sen säger du något i stil med:
    "Äktenskapet innebär ju att man glömmer alla sina ex, så därför vill jag be alla som har en nyckel till bruden att lämna tillbaka den", varpå männen med nycklar går fram och lämnar dem till bruden.
    Sen säger du "Och nu måste såklart alla kvinnor som har brudgummens nyckel göra likadant"
    Eftersom du inte gett nycklar till några tjejer så kommer ingen gå fram.. :)

  • lillel­ee
    Äldre 22 May 23:14
    #5

    Några lekar:
    1. Tipspromenad som givetvis handlar om brudparet. (brukar vara uppskattat att komma ut ett slag efter maten)
    2. Paketinslagning. 3 par tävlar om vem som kan slå in ett paket snabbast, (vi hade brudparet + föräldrarna till brudparet) Kruxet är att man bara får använda en hand. Så man knyter ihop en av parets vardera hand bakom ryggen. Förstår du?!
    3. Detta är ingen lek men denna grej har verkligen uppskattats av min kompisar som gifte sig förra året. De gillar att dricka te så jag satte ut en massa paket med te. Alla gästerna skrev en varsin hälsning på fliken. Nu sitter de på kvällarna o läser upp vad som stod på deras tepåse för varandra.

  • Äldre 24 May 22:10
    #6

    Vi fick göra en tokknäpp sak på vår bröllopsmiddag i lördags. Gästerna ville nämligen ha reda på vem av oss det är som bestämmer egentligen. Vi fick varsin konsumkasse att ha som haklapp. Sen ställdes det fram ett par påsar maschmallows. Efter det skulle vi ta en mashmallow i munnen och säga orden "Det är JAG som bestämmer!" klart och tydligt. Man fick itne svälja eller tugga på mashmallowsarna.

    Den som fick in flest mashmallows och kunde säga "Det är JAg som bestämmer" klart och tydligt var vinnaren och helt klart den som bestämmer *skrattar*

    (Maken min fick in 5 mashmallows men lät rätt grötig då, den sjätte satte stopp för det hela och han började gapskratta och fick spotta ut dem i en skål. Jag däremot fuskade... Som fan... så alla trodde att jag hade 6 stycken inne och fortfarandekunde prata utan problem fast jag i smyg hade svalt två... *flinar*)

Svar på tråden Spex på bröllop