• Äldre 27 May 13:13
    2344 visningar
    31 svar
    31
    2344

    En fråga om mail och IP nummer

    Hej

    Jag och en komips har suttit och pratta om man kan få tag på ett IP nummer genom en mailadress (gratis mail)?

    Jag menar om en ex en person skulle maila mig, kan man då se på vilket IP nummer den mailadressen kommer ifrån? Och därigenom ta reda på ägaren till mailadressen?

    Är det möjligt?


    Mamma till Marcus och Isak
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-27 13:18:06:
    En dum extra fråga: visst är väl IP nummret det som är individuellt för varje dator?
  • Svar på tråden En fråga om mail och IP nummer
  • Äldre 27 May 13:19
    #1

    nja det beror på, om du sitter hos en vanlig internetoperatör, tex telia så kan man få reda på att det är telia och kanske vilken stad, men inte mer, men har du sedan en domän registrerad så kan man via det få reda på lite mer, så visst helt anonym är man inte men kräver en del kunskap, och om det vore så lätt så skulle ju polisen med lätthet kunna sätta dit alla som olagligen tankar piratkopierat mtrl

  • Rebeka­h84
    Äldre 27 May 16:54
    #2
    Tines skrev 2007-05-27 13:13:59 följande:
    HejJag och en komips har suttit och pratta om man kan få tag på ett IP nummer genom en mailadress (gratis mail)?Jag menar om en ex en person skulle maila mig, kan man då se på vilket IP nummer den mailadressen kommer ifrån? Och därigenom ta reda på ägaren till mailadressen?Är det möjligt? TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-27 13:18:06:En dum extra fråga: visst är väl IP nummret det som är individuellt för varje dator?
    Ip nummret är inte unikt för varje dator men däremot i kombination med MAC adress och IP nummer ska det vara unikt.
    Ja, jag betalar tionde till Microsoft. Så slipper ni fråga.
  • cheber
    Äldre 27 May 22:16
    #3

    MAC adress går att byta också. :)

    Vad menas med din signatur?

  • Äldre 27 May 22:20
    #4

    hjälper inte om du byter mac adress, isp vet vem du är

  • lallel­app
    Äldre 28 May 13:05
    #5

    Sen har vi ju öppna wlan också, så visst kan man vara helt anonym på internet.
    mailadressen är ju dessutom inte knuten till en specifik dator utan man kan ju skicka från olika, men man har ju allid en mailserver att koppla upp sig mot, den i sin tur loggar.

  • Najzbo­y
    Äldre 30 May 08:49
    #6

    Öppna WLAN plus MAC Adress Spoofer så kan man fejka en annan MAC adress gör att man kan se ut en annan användare och då blir det svårt för vilken ISP som helst att hitta dig.

    Tar 20 min att fixa till med en laptop som kör Linux.
    Finns även sånt till Windows. Hur bra dom är vet jag dock inte.

  • cheber
    Äldre 30 May 11:27
    #7

    "man fejka en annan MAC adress gör att man kan se ut en annan användare och då blir det svårt för vilken ISP som helst att hitta dig"

    Nja, de vet ju fortfarande vem abonnenten är som använt IP-adressen. Dock går det kanske skylla på att det var någon annans dator. Det var det jag menade med mitt inlägg.

  • lallel­app
    Äldre 29 Jul 16:34
    #8
    Najzboy skrev 2007-05-30 08:49:33 följande:
    Öppna WLAN plus MAC Adress Spoofer så kan man fejka en annan MAC adress gör att man kan se ut en annan användare och då blir det svårt för vilken ISP som helst att hitta dig.Tar 20 min att fixa till med en laptop som kör Linux.Finns även sånt till Windows. Hur bra dom är vet jag dock inte.
    Njae, med fejkad MAC-adress kan du lura ett LAN, men för varje ISP är en användare=en port/vlan. Så bara att ändra MAC ger inte så mycket.
  • slas
    Äldre 29 Jul 23:50
    #9

    Det finns bra och enkla sätt om man vill vara helt annonym (inkl för din ISP). Exempel på det är tjänster som www.relakks.com, TOR-network m.fl. där man anväder sig av en proxyserver (dvs alla anrop går igenom en punkt som tillhör någon annan (dvs din IP syns inte utåt, din MACadress syns inte heller) som inte loggar något. På så sätt kan ISP bara konstatera att du har skickat massor med förfrågningar till en viss adress, inte till vilka sidor (så vidare de inte bestämmer sig för att avlyssna din lina, vilket inte ens FRA får lov att göra)

  • lallel­app
    Äldre 30 Jul 13:07
    #10
    slas skrev 2007-07-29 23:50:57 följande:
    Det finns bra och enkla sätt om man vill vara helt annonym (inkl för din ISP). Exempel på det är tjänster som www.relakks.com, TOR-network m.fl. där man anväder sig av en proxyserver (dvs alla anrop går igenom en punkt som tillhör någon annan (dvs din IP syns inte utåt, din MACadress syns inte heller) som inte loggar något. På så sätt kan ISP bara konstatera att du har skickat massor med förfrågningar till en viss adress, inte till vilka sidor (så vidare de inte bestämmer sig för att avlyssna din lina, vilket inte ens FRA får lov att göra)
    Hörde att Kina försöker blocka och förbjuda alla såna tjänster. Där får man inte göra som man vill...
Svar på tråden En fråga om mail och IP nummer