• Äldre 13 Jun 15:06
    71795 visningar
    564 svar
    564
    71795

    Tråd 2 - GBS - vad alla gravida borde veta! LÄS!

    Snart går tråd nummer 1 ut, därför öppnar jag den här.

    Länk till tråd 1:
    www.familjeliv.se/Forum-2-143/m18636352.html

    I trådstarten där kan du läsa allt om GBS. Vad riktlinjerna är, vilka komplikationerna kan vara osv.

    GBS (Grupp B Streptokocker) är INTE att leka med, därför vill jag sprida den här informationen. Meningen är INTE att skrämma upp folk. Jag har själv GBS. Obehandlad dessutom. Har haft det minst sedan vecka 22 då jag åkte in till förlossningen för mycket sa,mmandragningar. Under veckornas gång har jag lärt mig leva med detta. Varit vaksam men låtit bli att bli hysterisk.

    Jag är nu i vecka 36+5 och kommer att kräva behandling under förlossningen.

    Läs på om GBS och sprid infon! Informera, inte skapa hysteri!

    Den bästa infosidan på svenska som jag hittat är denna:
    http://www.medscinet.se/infpreg/allinfo/main.asp?topic=6

    Men glöm inte att läsa tråd nummer 1 också för där finner du mängder av personliga berättelser. Erfarenheter av GBS och vad GBS kan ställa till med.
    ♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin BF --> 070705 ♥
  • Svar på tråden Tråd 2 - GBS - vad alla gravida borde veta! LÄS!
  • Äldre 13 Jun 15:26
    #1

    Det här med vad som gäller, vilka pencillinsorter biter på GBS och vilka gör det inte?
    Så som Kåvepenin, Furadantin, Cefadroxil (någon som fått något annat?)
    Ställer frågan igen, hur är det med Furadantin? Varför säger vissa läkare att den tar och andra säger att den inte gör det.
    Har vi någon som verkligen vet en apotekare kanske eller kemist?


    En liten ängel till oss kom, gladde oss, men vände om
  • Äldre 13 Jun 15:28
    #2
    Ina 67 skrev 2007-06-13 15:26:54 följande:
    Det här med vad som gäller, vilka pencillinsorter biter på GBS och vilka gör det inte?Så som Kåvepenin, Furadantin, Cefadroxil (någon som fått något annat?)Ställer frågan igen, hur är det med Furadantin? Varför säger vissa läkare att den tar och andra säger att den inte gör det. Har vi någon som verkligen vet en apotekare kanske eller kemist?
    Vore bra att få et tillförlitligt svar där, ja. Så man kan lägga det i trådstarten eller något.
    ♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin BF --> 070705 ♥
  • Äldre 13 Jun 16:00
    #3

    Nu har läkaren ringt mig och jag hade flera bakterier i urinen och GBS och hon säger att Furadantin tar både och vilket inte ett "vanligt" pencillin gör (enl läkaren).
    Hon sa också att Furadantin ger de till de passienter som inte tål "vanligt" pencillin, mot GBS och även de som långtidsbehandlas. De skriver också ut högre dos till gravida än annars, vilket de på apoteket kan reagera på.
    Så jag får väl äta dessa nu och hoppas att jag blir av med både GBS och de andra bakterierna (UVI mfl).

    Kopierat från tråd 1, där jag skrev:
    Har nu fått Furadantin och har ringt och ifrågasatt om jag har andra bakterier denna gång eller varför jag fått Furadantin när det inte tar på GBS. Bm jag pratade med blev lite sur att jag ifrågasatte det dorktorn skrivit ut, men hon skulle ta reda på varför och återkomma.


    En liten ängel till oss kom, gladde oss, men vände om
  • Shauri
    Äldre 13 Jun 17:07
    #4

    Jag fick GBS trots att jag långtidsbehandlades med furadantin (har haft massor med uvi). Läkaren tyckte att det var mysko iom att furadantin ska ta GBS. Efter medicinering med annat antibiotika och fortsatt långtidsbehandling så har dock inte GBSen kommit tillbaka, så det funkar nog i alla fall *håller tummarna*
    Ina67, jag hoppas att det funkar för dig!

  • Ciccil­ionaa
    Äldre 13 Jun 19:48
    #5

    Nu blev det konstigt, men jag fortsätter...

    Puffar lite för ett tidigare inlägg...
    Undrar lite hur man ska gå till väga när allt börjar och man har GBS....!!

    Vad har ni fått för instruktioner när "förlossningen" sätter igång?

    Börjar med vattenavgång?
    Börjar med värkar?

    Hur snabbt måste man in? Jag menar då för att ab ska kunna ha en chans att hjälpa? Är det olika besked beroende på om man är 1:a föderska eller omföderska.

    Tacksam för svar,
    (hoppas det snart börjar närma sig, och är supernervös för att det inte ska gå bra).

    C, v 38+5

  • Martin­a 3
    Äldre 13 Jun 20:37
    #6

    Puffar lite för ett tidigare inlägg...
    Undrar lite hur man ska gå till väga när allt börjar och man har GBS....!!

    Vad har ni fått för instruktioner när "förlossningen" sätter igång? ---*Jag blev igångsatt pga. GBS och oro i vecka 37+3, men råden jag fick var, åk in direkt om vattnet går eller om man får feber/nedsatt allmäntillstånd.

    Börjar med vattenavgång? --*Åk in direkt för att få dropp
    Börjar med värkar?--* avvakta till 5min mellan värkarna

    Hur snabbt måste man in? Jag menar då för att ab ska kunna ha en chans att hjälpa? Är det olika besked beroende på om man är 1:a föderska eller omföderska.-- *man ska hinna få 2 doser AB med 4 timmar emellan (iaf när jag skulle föda, kanske det är ändrat nu) min förl gick så fort att jag bara hann få ena dosen AB och lillkillen är född med GBS infektion, tillfrisknade efter en vecka med AB på neo. Be dem ta feber på bebisen och ha själv koll om bebisen är slö eller är skakig, de kan få lågt blodsocker av infektion. MEN jag har flera vänner vars barn INTE fått GBS infektion även om de bara hunnit få en dos AB.

    Tacksam för svar,
    (hoppas det snart börjar närma sig, och är supernervös för att det inte ska gå bra).
    Lycka till! När man vet att man har GBS ska det inte vara någon fara, men när man inte vet..
    www.max-saknad.com

  • Sofiaf­ia
    Äldre 13 Jun 21:07
    #7

    Hej!

    Har läst lite i er förra tråd. Bra att ni tar upp ämnet!! Jag fick uvi med GBS under min graviditet, behandlades med Amimox, vilket inte hjälpte. Fick antibiotika intravenöst under förlossningen och allt gick tack och lov bra. Under grav fick jag höra om en tjej som förlorat sitt barn i v 24 eller något sådant pga GBS och blev såklart jätteorolig. Jag hade aldrig hört talas om det tidigare och fattade inte heller varför ingen informerat om det. Men jag tycker att min BM skötte det bra och tog det på allvar.

    Men det om att det inte är någon större idé att behandla under graviditeten, som det stod i de inklistrade rekommendationerna i förra tråden hade jag inte hört. I så fall verkar det onödigt att ge antibiotika, som ger biverkningar, om det ändå bara är i samband med förlossningen som det har effekt...


    ** Amos mamma Sofia **
  • Äldre 13 Jun 21:26
    #8

    Jag ställde frågan om Furadantin till en vän jag har som är apotekare (litar mycket på hennes yrkeskompitens)

    Nu till yrkesfrågan.
    Furadantin har indikationen: Nedre okomplicerad urinvägsinfektion. Långtidsprofylax mot recidiverande (alltså återkommande) urinvägsinfektioner.
    Säkerheten vid graviditet är mycket god (Furadantin har använts av ett stort antal gravida kvinnor utan att negativa effekter på fostret iakttagits.)
    Det har ett brett spektrum och är effektivt mot både grampositiva och gramnegativa bakterie, (grampositiv resp. gramnegativ är efter en gubbe som hette Gram som skapade ett test för att skilja mellan olika typer av bakterier).
    GBS är en grampositiv bakterie, och Nitrofurantoin (Furadantin) uppvisar mycket god effekt mot det, särskilt om GBS orsakar urinvägsinfektion som man vill få bukt med. När jag läste farmakoterapi lärde vi oss att furadantin var försthandsvalet till gravida kvinnor med UVI, men sedan är det förstås ett bredspektrumsantibiotikum och de vill man undvika om man kan välja ett med ett smalare spektrum (minskar biverkningarna samt minskar risken för resistensutveckling).
    Så ta du lugnt dina furadantin!


    En liten ängel till oss kom, gladde oss, men vände om
  • Äldre 13 Jun 22:24
    #9

    Beckah, jag måste fråga, varför behandlar man inte din gbs?

    Jag fick Furadantin, kanske gjorde jag ett felaktigt antagande att jag hade gbs? I brevet nämndes ju bara att jag hade bakterier, inte vilken typ. Jag drog per automatik den slutsatsen att det var gbs. Hmm.. kanske skulle man ringa och fråga? Kan UVI göra att man får SD?


    Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Äldre 13 Jun 22:26
    #10
    Muminski skrev 2007-06-13 22:24:07 följande:
    Beckah, jag måste fråga, varför behandlar man inte din gbs? Jag fick Furadantin, kanske gjorde jag ett felaktigt antagande att jag hade gbs? I brevet nämndes ju bara att jag hade bakterier, inte vilken typ. Jag drog per automatik den slutsatsen att det var gbs. Hmm.. kanske skulle man ringa och fråga? Kan UVI göra att man får SD?
    För att det inte brukar göra ngn nytta. Det kommer ju ändå tillbaka.

    Min GBS är på så låg nivå också. Har abra lite bakterier och enda symptomet är sammandragningar och de har varit ofarliga (dvs de har inte påverkat livmodertappen).
    ♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin BF --> 070705 ♥
Svar på tråden Tråd 2 - GBS - vad alla gravida borde veta! LÄS!