• Äldre 20 Jun 06:22
    2810 visningar
    4 svar
    4
    2810

    Champix eller zyban?

    Då var det dags! Jag har samlat kraft inför att ytterligre en gång sluta röka - en gång för alla. Den här gången vill jag bli av med även snuset och har därför bestämt att ta hjälp av lämpat läkemedel (jag är inbiten nikotinist och storökare sedan 15 år...).

    Tidigare har jag endast lyckats för egen maskin vid ett tillfälle och det var så j-a jobbigt så jag orkar inte ge mig i kast med det en gång till...

    Jag står nu i valet och kvalet mellan Champix och Zyban och skulle gärna vilja ha erfarenheter från båda håll.

    Någon som vet skillnaden? Vilket är mest effektivt?
    Hur lång tid tar det innan de verkar? Hur mår man (utöver huvudvärk...)?

    Tänkte även plöja igeom Allen Carrs 'Äntligen icke-rökare' en gång till - den gav mig en gid motivation förra gången.
    Den här gången vill jag bli nikotin-fri för gott - aldrig mer röra en cigarett eller snus!

    Datum för detta är satt till sista augusti.

  • Svar på tråden Champix eller zyban?
  • Fiaflo­pp
    Äldre 20 Jun 07:07
    #1

    Zyban fick jag allergisk chock av,fick sluta direkt.
    Champix hjälpte mig heller inte ett dugg då jag nte kände någon som helst effekt...

  • Prisss­an
    Äldre 20 Jun 07:10
    #2

    Champix har jag en kollega som går på och hennes man. Mannen röker som innan och kollegan röker inte mkt alls men de har gått på det längre än man skulle och inte lyckats helt.

    Röker kanske mellan 3-5 om dagen.

    Verkar inte så jättebra?


    Lycka är ett val..
  • Äldre 20 Jun 07:48
    #3

    Hmm.. låter inte som någon större höjdare, Champix...?

    Zyban verkar rätt vådligt.. Men det *måste* ju finnas folk med goda erfarenheter?

    Har testat i princip alla typer av avvänjningsmedel.. av tuggumminna får jag sår i munnen, plåstren ger mig allergichocker.. enda jag inte testat är microtab av de vanliga, receptfria varianterna..

    Hade hoppats på att läkemedel skulle förkorta perioden av lidande..

    Fler erfarenheter...?

  • Fiaflo­pp
    Äldre 20 Jun 14:19
    #4

    zyban har väldigt många biverkningar tyvärr,lika så champix men man får ju inte dem alla tack och lovFlört

    Jag ska själv sätta ett broderi i näven på mig själv i sommar och bulla upp med morötter och tuggumin (ej nikoton) och sluta röa...vi kan hålla varandra i handen om du vill,fast jag ska ha lite vin och semester först...

Svar på tråden Champix eller zyban?