• Mammann

    Hur länge kan man hoppas på att ett barn fattar "det hele" och börjar sjunga rent??

    Hur länge kan man hoppas på att ett barn fattar "det hele" och börjar sjunga rent??

    Vet att det finns små barn som sjunger rent ganska tidigt, så är dock inte fallet här, utan min 6-åring sjunger högt glatt och underbart, men någon ton blir alltid uppåt väggarna. Ungefär på samma sätt som en del vuxna fortfarande missar några toner. Och nu undrar jag om de här tonerna fel är här för att stanna???
    Hoppas fortfarande att hon ska bli lite tonsäkrare, inte för att hon måste sjunga som ett proffs, men det skulle underlätta canon-sjungandet i bilen.

    funderar oxå över ärftligheten kring detta. Nån som vet? Vill själv hävda att jag tar de flesta toner rätt, tillräckligt för att det ska funka (ja jag vet, det samma hävdar kanske de som sjunger falskt, men jag är ganska säker på min sak. Dvs jag hör själv nångång att det blir fel ton när jag sjunger ifall det skulle bli det iallafall, och rätar upp det, något som jag har en teori om att de som sjunger riktigt falskt inte överhuvudtaget hör.. är det så?) Sen har vi min man som ofta missar ca 25% av tonerna. Hans far är likadan, eller då är det kanske snarare 95% av tonerna off the road,...totalt oigenkänliga melodier.. . Medan hela min familj sjungit mycket i körer och liknande och sjunger rent. Sjunger mycket med min dotter, det gör min man oxå, och vill ju inte hindra dom från det nöjet, samtidigt som jag är lite rädd att hon liksom får höra "fel" och lär sig... Miljö-påverkan alltså??

  • Svar på tråden Hur länge kan man hoppas på att ett barn fattar "det hele" och börjar sjunga rent??
  • Söderböna

    Spelar hon något instrument? Det kanske kan vara något - för då hör hon ju hur tonerna "skall" låta.

Svar på tråden Hur länge kan man hoppas på att ett barn fattar "det hele" och börjar sjunga rent??