• Jomppe­lina
    Äldre 5 Jul 09:32
    9717 visningar
    185 svar
    185
    9717

    Vi som gillar retro inredning, kläder och detaljer!

    Oj, Tiden går snabbt, det var redan dags för en ny tråd!! Insåg att jag långt ifrån var ensam om att gilla äkta inredningsdetaljer, prylar, kläder etc, från 50- 60 och 70-talet.

    Här diskuterar vi runt, ger varandra goda tips och råd, samt visar våra fynd som vi har gjort både här och där. Alla tidsperioder är tillåtna så länge de inte är från nutid, i princip. "Moderna antikviteter" "Vintage" och "Retro" är trådens nyckelord!

    Har du tips på loppisar och auktioner så dela gärna med dig här!

    Tips på läsning och inspiration från Jemmifer:

    Hela familjens hobbybibliotek:

    Baskläder för dig som syr
    Batik och ljusstöpning
    Brodera med symaskin
    Brodera, klippa, sy
    Garderob för småfolk
    Kläder i olika material
    Korgarbeten
    Lättsydda accessoarer
    Mjuka leksaker
    Quiltat - praktiskt och snyggt
    Roliga mönstertryck
    Sköna baby- och småbarnskläder
    Sticka till familjen
    Sy för baby och barn
    Sytips för heminredning
    Sömnadstips för hemmet
    Träslöjd
    Utnyttja din symaskin
    Virka till hemmet
    Vävning som hobby
    Keramik
    Makramé

    Stora ideböckerna:

    Stora boken om antikt, gammalt och nästan nytt*
    Stora boken om att sticka och virka
    Stora boken om att vårda och renovera
    Stora boken om blommor i vas och kruka
    Stora boken om handarbete
    Stora boken om heminredning
    Stora boken om hobbyodling
    Stora boken om krukväxter
    Stora boken om livet förr
    Stora hemhandboken
    Stora husboken
    Stora julboken
    Stora samlarboken
    Stora trädgårdsboken
    Stora örtaboken
    Stora bakboken
    Stora boken om drinkar och drycker*
    Stora boken om fisk och skaldjur
    Stora boken om god och billig mat
    Stora boken om kött*
    Stora boken om sallader*
    Stora boken om smörgåsar & smörgåstårtor*
    Stora matboken

    De ideböcker med en * är INTE märkta "stora ideböckerna" men de har samma snitt och storlek. De är dock lite nyare än de som är märkta. Typsnitten skiljer sig också åt på bokryggen.

    Du som har tillägg till boklistan, komplettera den gärna, Inboxa mig. Om någon har böcker ur serien "en idé-bok" från icaförlaget, skall vi försöka få till en sådan lista med?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-05 09:36:00:
    Första tråden hittar ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m19240261.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-05 09:41:39:
    Många av oss här inne "kilar även stadigt" med retrovagnstråden. Har du inte upptäckt retrovagnarna ännu, så är de väl värda en titt!! Haklapp erfodras dock, pg dräggelrisk:
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m22345110.html

  • Svar på tråden Vi som gillar retro inredning, kläder och detaljer!
  • Jomppe­lina
    Äldre 5 Jul 09:37
    #1

    Hoppas ni hittar hit ochså, den nya tråden är härmed startad!! =). Välkomna.

    Ökade innehållet för att vara tydlig med att det inte är ot att diskutera annat än inredning!

  • Tmed3
    Äldre 5 Jul 10:00
    #2

    Lägger till i favoriter...

  • Nyfike­n gul
    Äldre 5 Jul 14:19
    #3

    kikar in här också... har bara tjuvläst i den andra tråden....

  • Nyfike­n gul
    Äldre 5 Jul 14:43
    #4

    Har en äkta 60-tals klänning i min ägo som är efter mamma - ska lägga in bilder på den senare.. En kort festklänning i sidenbrokad,,,

    Den är sjukt mycket använd av mig som ääääälskar den... Mamma skakar bara på huvudet o fattar inte vad jag ser i den... *flinar*

  • Tmed3
    Äldre 5 Jul 17:22
    #5

    Tänkte lägga ut mina äldre, helt nya sängkläder på tradera, liknande dom nån annan hade köpt i den gamla tråden. Men tappade bort länkarna o var nyfiken på vad du betlat för dom? Vad tror ni man kan ta? Det är alltså påslakanset, inplastade i olika blommiga mönster...

  • Selmas
    Äldre 5 Jul 18:37
    #6

    Hallå där!!! det var väl jag som sökte efter att komplettera mina bäddset!!!
    Du får inget sälja förrän du har visat mig vad du har! Första tjing alltså!!!

    Har fyndat en hel del på loppisar idag & är supernöjd!!! Påslakanset för en tjuga & tre kuddar för 50 kr & ett pippigult blommigt istoppstäcke från Lagans för 35 kr & ett annat i rosamönstrat för 30 kr! Jippie!!!


    Tmed3 skrev 2007-07-05 17:22:20 följande:
    Tänkte lägga ut mina äldre, helt nya sängkläder på tradera, liknande dom nån annan hade köpt i den gamla tråden. Men tappade bort länkarna o var nyfiken på vad du betlat för dom? Vad tror ni man kan ta? Det är alltså påslakanset, inplastade i olika blommiga mönster...
    Julles pappa & Semlans mamma
  • Minne7­9
    Äldre 5 Jul 20:30
    #7

    Selmas
    Vilka loppisar har du varit på? Finns det några bra i Thn?

  • Selmas
    Äldre 5 Jul 21:14
    #8
    Minne79 skrev 2007-07-05 20:30:39 följande:
    SelmasVilka loppisar har du varit på? Finns det några bra i Thn?
    Jag var i Vbg på den vid Kvantum & ska till Erikshjälpens på lördag för den var stängd idag.
    I Trhn var jag på den på Tingvalla, Returen & Moas Bazar uppe på ÖB samt RödaKorsets men den var semesterstängd tyvärr tills den 6 aug. hann med en sväng på Dennis Prylbod oxå fast det var mest möbler där, men köpte ett gammalt istoppstäcke där som var fint  för 30 kr.
    Mycket köpt blev det iallafall!
    vad finns det mer för ställen i Vbg egentligen? Vet du kanske det?
    Julles pappa & Semlans mamma
  • Minne7­9
    Äldre 5 Jul 21:34
    #9

    Selmas
    Jag känner bara till Röda korsets och dom på Vassbotten... Får ta en tur till Thn nån dag...

  • Jomppe­lina
    Äldre 5 Jul 21:56
    #10
    Tmed3 skrev 2007-07-05 17:22:20 följande:
    Tänkte lägga ut mina äldre, helt nya sängkläder på tradera, liknande dom nån annan hade köpt i den gamla tråden. Men tappade bort länkarna o var nyfiken på vad du betlat för dom? Vad tror ni man kan ta? Det är alltså påslakanset, inplastade i olika blommiga mönster...
    Jag tycker att du skall lägga låga utpriser på dem, de stiger av sig självt ändå skall du se!!
Svar på tråden Vi som gillar retro inredning, kläder och detaljer!