• Angel7­3
    Äldre 8 Jul 20:42
    14537 visningar
    24 svar
    24
    14537

    citodon, vad har ni för biverkningar?

    Har fått citodon utskrivet pga foglossning men det står ju att man ska undvika dessa då man försöker bli gravid och när man är gravid. Vad är då risken för fostret eftersom de skriver så?

    Ni som ätit citodon, vad har ni för biverkningar och hur länge sitter de i?

  • Svar på tråden citodon, vad har ni för biverkningar?
  • Erica med c
    Äldre 8 Jul 22:26
    #11

    Konstigt att det är så olika beroende på vilken läkare man frågar..
    Lite skrämmande faktiskt..

  • Äldre 8 Jul 22:29
    #12

    Men står det inte att man ska rådgöra med en läkare först? Ibland kan ju behovet vara så stort att det överväger ev risker? Kan ju inte vara så allvarliga risker då såklart i så fall. Finns ju de som måste äta massor med olika preparat p g a olika allvarliga sjukdomar. Man får överväga från fall till fall tror jag.

  • lillje­nta
    Äldre 8 Jul 22:30
    #13

    Jag tar Citodon både mot min foglossning men även mot en axelskada.Specmödravården i Umeå sa att det var ok att ta dessa under graviditeten och jag antar att dom vet vad dom talar om.Jag får inga biverkningar alls,vet dock att man kan få det i början när man tar dom men det går över efter ett tag.Ibland går det bara inte utan.

  • Tilia
    Äldre 8 Jul 22:32
    #14

    Å fy, Citodon har jag fått, bl.a. efter snitt. De påverkar mig nåt fruktansvärt, och jag avskyr dem verkligen. Känner mig packad på ett obehagligt sätt - yr, matt och nästan illamående. Jag skulle inte vilja ta Citodon om jag hade en baby i magen som kände som jag.

  • Äldre 8 Jul 22:43
    #15

    Jag mådde jätteilla av citodon - åt det inte under graviditeten

  • ammand­ersson
    Äldre 8 Jul 22:58
    #16

    Bläkas, jag har ätit citodon, men då pga ryggskada, men klarade inte av att äta dem. Spydde som en gris och var rädd för att bli beroende då de är beroendeframkallande, kanske ingen fara att bli beroende när man mådde så dåligt på dem, men ändå... Blev dock bättre i värken längre in i grav. och klarade mig utan alla tabletter.

  • Angel7­3
    Äldre 10 Jul 21:41
    #17

    tack alla som svarat, jag tänker nog försöka stå ut med smärtan så länge som möjligt, frågan är bara VARFÖR har de ändrat rekommendationerna från att vara ok att äta till att inte äta dessa under graviditeten. Vad kan hända med bebisen??

  • Rowand­a
    Äldre 10 Jul 22:03
    #18

    Hej! Citodon innehåller paracetamol och kodein. Neonatal=nyfödd. Här är utdrag ur FASS-texten vad gäller Citodon och graviditet. Min uppfattning är att det är relativt vanligt att gravida får Citodon mot smärtor. Risken tycks ju främst vara abstinens, foglossning är väl inte lika vanligt i första trimestern?

    "Graviditet:Kategori C.

    Paracetamol: Inga kända risker vid användning under graviditet.

    Kodein: Bör användas med försiktighet under första trimestern, men om exponering redan skett föreligger ingen orsak till ett avbrytande av graviditeten. Vid långvarig behandling under graviditet bör risk för neonatal abstinens beaktas."

  • Angel7­3
    Äldre 10 Jul 22:39
    #19

    rowanda: Jag läste också den texten som är till för läkare men varför står det annorlunda i texten som är till för patienten.
    Antagligen är det inte farligt men man blir ju lite fundersam eftersom det står i förpackningen att man ska undvika dessa då man försöker bli gravid och när man är gravid.

  • skrutt­humlan­2
    Äldre 10 Jul 22:41
    #20

    äter aldrig citadon igen. fick det när jag hade opererat ut min visdomstand. Kräktes sen hela kvällen pga tabletterna, inte så bra när mna hade en massa stygn i käften!

  • allama­lla77
    Äldre 11 Jul 10:44
    #21

    Äter panocod (samma som citodon) för foglossningssmärtor. Biverkningar för mig är illamående, aptitlöshet, muntorrhet och att jag blir lite snurrig. Försvinner efter några timmar.


    Pratade med läkaren om att jag tyckte att det var obehagligt att äta panocod när jag är gravid, men hon försäkrade mig om att det inte är nån fara och jag tror på henne. Hon är en sån läkare som inte bara viftar bort en när man är orolig utan faktiskt kollar allt en extra gång fast hon egentligen vet att det är ok. Sen vet inte jag varför vissa läkare säger att det inte skulle vara ok, dom måste ju ändå vara i minoritet eftersom dom flesta jag träffat på med svår foglossning just har fått panocod/citodon utskrivet.

    Men jag försöker ju ändå att vara restriktiv med panocoden, precis som nån redan har skrivit så är dom ju beroendeframkallande, sen så vill jag inte höja min tolerans mot dom och när man tar smärtstillande så finns ju också risken att man "tar ut sig" för att man inte känner av smärtan.

  • Rowand­a
    Äldre 11 Jul 19:44
    #22

    Jag tror att patientrekommendationen automatiskt blir så när medicinen inte är 100% riskfri för gravida. Läkaren måste ta ställning för och emot vid varje fall. Man kan inte riskera att en gravid tar en medicin som skulle kunna skada fostret.

  • Äldre 11 Jul 19:47
    #23

    Har inte läst tråden nu men jag tycker du ska fråga din läkare vad som kan hända med fostret.

    Jag äter själv citidon, dock ej gravid. Jag blir supertrött och lite yr. Ibland även illamående

  • happy2
    Äldre 12 Jul 01:49
    #24

    Jag fick en mängd medeciner bla citidon som smärtlindinring under en längre tid innan  pojken plockades ut akut,, Innan snittet ägde rum berättade en neonatal läkare för mig att han troligtvis skulle få abstinens avv alla mina medeciner som jag ovetande hade fått äta som då ahde sagts att de inte skulle påverka barnet någe..

    Pytsan Skrikandespojken fick jätte svår abstinens med andningsstopp o kramperGråter Visst de sa att de inte skulle vara något farligt men att de e mycket obehaglit för dom,,

    Hade jag vetat att dessa medeciner jag fick i slutet skulle ge biverkningar på mitt barn ahde jag aldrig tagit dem

Svar på tråden citodon, vad har ni för biverkningar?